Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 27. juni 2020

Nyt fra Bafd 27-06-2020

Et hold på fire mand var mødt til arbejde på banen denne varme og solrige lørdag. Hans blev på Hedehusgården, mens Lars, Kenneth og Claus kørte til Brandhøj for afhentning af sveller til punktudskiftning mellem Sølund og Hedehusgård. Mens vi var på Brandhøj fik vi placeret Salta-maskinens grab så andet materiel bedre kan manøvreres ud af opbevaringshallen.

I løbet af ugen havde Hans og Steen ved fælles indsats og vores to Klippo-maskiner slået græs på samtlige perroner. Den fine tilstand sås tydeligt, da vi rullede ind på Brandhøj.
Hans slår græs på Fem Ege. Med trafikken i gang igen, er det vigtigt at vores passagerer kan benytte pæne stationsarealer. Foto: SLA.

Tempoet var beskedent på en sommerdag, hvor temperaturen i banevognen måltes til 28-30 grader og hvor solen skinnede fra en skyfri himmel. Vi valgte at punktudskifte på gammeldaws facon uden gravemaskine eller trykluft. Den gamle svelles graves fri, spirg og underlagsplade fjernes, sporet løftes en anelse med to donkrafte og den gamle svelle trækkes ud med brækjern og forhammer. Hullet renses op, ny svelle placeres og spigres fast. Herefter håndstoppes svellen.
Fik vi nævnt at det var en varm dag? Mens Kenneth sidder i skyggen og sikrer svellen med brækstang, står Claus i solen og slår spirg i med håndhammer. Foto: LLZ.

Endnu en svelle er på plads og Lars retter den op, så den ligger præcist vinkelret på sporet.
Omkring arbejdsstederne fik vi også ryddet lidt buskads og indhængende grene. Den slags arbejde, der altid er nok af på en bane gennem skønne, grønne områder. Med varmen var det begrænset hvad vi orkede, men fem sveller blev udskiftet omkring km 0,7-0,6. Så er det da gjort. Vi sluttede af med klargøring af billetter til søndagens kørsel og en kold is ved kiosken.
Igennem den seneste tid er jordmasserne fra etableringen af eftersynsgruben, der var tippet af foran museumshallen, blevet fordelt og jævnet ud. Jorden er revet for at lette fremtidig græsslåning og står nu foran tilsåning. Endnu en indsats for et pænere stationsmiljø!

Vi havde glemt lidt grej ved arbejdsstedet, så vi måtte afsted igen. Heldigvis kunne vi tage HVB's klimavenlige batterilokomotiv.

mandag den 22. juni 2020

Nyt fra maskinafdelingen #24-20 22/6:

Grundig afrensning af bogieramme og hjulsæt. Regnfrakke anbefales, trods det fine vejr... 

I lørdags kom arbejdet med M30 et stort skridt videre, da prøvestarten af den renoverede motor gik helt som forventet. Så nu skal den ”bare” sættes på plads i lokomotivet. Denne aften gik dog med at få værkstedsfladvognen svejst færdig. Først skulle Peter dog dreje en bøsning til pufferen, inden det sidste stykke plade kunne lægges og Lars O. svejse den fast. Bo og Carsten fik adskilt mere på Sukkergrisen, som bliver fladere og fladere. Anders afrensede bogieramme og hjulsæt, så de kan få en omgang maling, inden bogien kan samles igen. Ude i vognhallen syslede Lars med gravemaskinen og jeg fik malet kantlisterne på C379, så de lettere kan afsprittes. De skal dog have en omgang mere næste mandag. Sædet fra Superfos fik en gang lak og lysføleren blev gjort færdig. Nu er det klart til at blive kigget på, men der mangler lige det sidste, inden vi kan lade folk træde ind i førerhuset. 8 mand var på Gården denne dejlige sommeraften.

Opstillingen fra prøvestarten af M30s motor i lørdags 


Kajs hus er sandblæst for at fjerne skadelig maling. Sig farvel!
Kantlisterne på C379 trænger - maleren gør klar



En bøsning til pufferstokken under forarbejdning

Montering af samme, mens Lars venter på at kunne svejse

Ild i fyret og kul på skovlen. Udstillingsklar!