Et hold på fire mand var mødt til arbejde på banen denne varme og solrige lørdag. Hans blev på Hedehusgården, mens Lars, Kenneth og Claus kørte til Brandhøj for afhentning af sveller til punktudskiftning mellem Sølund og Hedehusgård. Mens vi var på Brandhøj fik vi placeret Salta-maskinens grab så andet materiel bedre kan manøvreres ud af opbevaringshallen.
I løbet af ugen havde Hans og Steen ved fælles indsats og vores to Klippo-maskiner slået græs på samtlige perroner. Den fine tilstand sås tydeligt, da vi rullede ind på Brandhøj.
|
Hans slår græs på Fem Ege. Med trafikken i gang igen, er det vigtigt at vores passagerer kan benytte pæne stationsarealer. Foto: SLA. |
Tempoet var beskedent på en sommerdag, hvor temperaturen i banevognen måltes til 28-30 grader og hvor solen skinnede fra en skyfri himmel. Vi valgte at punktudskifte på gammeldaws facon uden gravemaskine eller trykluft. Den gamle svelles graves fri, spirg og underlagsplade fjernes, sporet løftes en anelse med to donkrafte og den gamle svelle trækkes ud med brækjern og forhammer. Hullet renses op, ny svelle placeres og spigres fast. Herefter håndstoppes svellen.
|
Fik vi nævnt at det var en varm dag? Mens Kenneth sidder i skyggen og sikrer svellen med brækstang, står Claus i solen og slår spirg i med håndhammer. Foto: LLZ. |
|
Endnu en svelle er på plads og Lars retter den op, så den ligger præcist vinkelret på sporet. |
Omkring arbejdsstederne fik vi også ryddet lidt buskads og indhængende grene. Den slags arbejde, der altid er nok af på en bane gennem skønne, grønne områder. Med varmen var det begrænset hvad vi orkede, men fem sveller blev udskiftet omkring km 0,7-0,6. Så er det da gjort. Vi sluttede af med klargøring af billetter til søndagens kørsel og en kold is ved kiosken.
|
Igennem den seneste tid er jordmasserne fra etableringen af eftersynsgruben, der var tippet af foran museumshallen, blevet fordelt og jævnet ud. Jorden er revet for at lette fremtidig græsslåning og står nu foran tilsåning. Endnu en indsats for et pænere stationsmiljø! |
|
Vi havde glemt lidt grej ved arbejdsstedet, så vi måtte afsted igen. Heldigvis kunne vi tage HVB's klimavenlige batterilokomotiv. |