Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 17. marts 2016

Torsdagsbilledet #52

M25 på afveje... til FRICHS-træf i Odense 13-14. august 2005. Det er redacteuren, der står på lokomotivet som togfører. Sporet var ca. 100 m langt og den 3. skinne ligger der efter sigende endnu :-) Vi glæder os til at det en dag igen står samlet og kørende på egne skinner igen!

Interessen for den fine FRICHS-motor var stor. Per Børge og Carsten var lokomotivførere.

Her ses strækningen i dens fulde længde og med perronanlægget

mandag den 14. marts 2016

Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:


Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes.

Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren.  Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på trinbrættet til M30. Denne aften fik Carsten og Hans samlet og malet deploride nr. 2 færdig, så det projekt er fornemt afsluttet. Jeg stod for lidt værkstedindretning og fik skiftet væske i rensekarret efter en grundig rengøring. Lars og Peter borede huller i akslen til T1 og vi har fået tandhjul retur efter udskæring af notgang . Det er udført eksternt med trådgnistning og uhyrlig præcist, flot arbejde. Nu kan delene snart samles igen! Jan og Per fik tilpasset en del ventilsæder, men måtte klare opgaven uden Bjarne. Han er ved at få skiftet et par reservedele i bevægeapparatet, så det kræver ro i en periode. En telefonkonsultation er dog altid mulig J Endnu et topstykke viste sig at være revnet mellem ventilerne, men der er stadig flere at tage af... 8 mand rundede Gården denne aften.




Carsten fandt et ventilfræsesæt frem, som Per og Jan kunne bruge til indsugningsventilerne . Der manglede en større størrelse til udsugningsventiler. De gamle trææsker er altid en fornøjelse at beskue.




Der slibes med karborundum og en meget langsomtgående boremaskine.

Sidste hjul fastspændes på deploriden
- og den får et sidste lag maling. Færdigt arbejde!





færdig aksel med fastspændingsgevind i enderne.
Trådgnistskåret notgang i tandhjulene til T1

søndag den 13. marts 2016

Nyt fra Bafd 12-03-2016

Foråret var småt lovet at skulle ankomme denne lørdag, men hele dagen tilbragte vi dog i en mere eller mindre tyk rimtåge. Vi kunne, trods tågen, sagtens holde varmen for svelleudskiftning er bestemt ikke stillesiddende arbejde. Dagens indsats bestod i punktudskiftning af sveller mellem Hedehusgaard og Sølund. Vi nåede i alt 38 stk. og er dermed færdig med dette arbejde på denne strækning.

Afslutningsvis fik vi lagt de sidste sten ud i vognhallen på Hedehusgaarden, og arbejdet med flise- og stenbelægning er derved afsluttet.

Claus har leveret dagens billeder.

Steffen
Forrest kørte M12 med et læs sveller. Svellerne blev
forboret inden de blev udlagt. Herefter udvekslede
gravemaskinen sveller.

Bagest fulgte M24 med gravemaskinetransportvognen samt kompressoren.
Her bankes spigrene i svellerne. 

Efter dagens arbejde læsses gravemaskinen på transportvognen.