21/2: Lars skrev: I lørdags ankom D13-motoren og Jan, Carsten og jeg fik den transporteret over i værkstedsremisen, hen ved siden af den gamle motor.
- Der forestår bl.a. bundkar-ombytning, og ombygning af motorophængsbeslag, forud for motorens endelige montering på rammen. Endnu en aksel nåede sin færdiggørelse hos Bo, - mens hjul No.10 blev færdig. (=> i morgen, skal vi have flere hjul slæbt ind ;-)
Morten sørgede ved M25's mellemkomst - for strækningens fortsatte farbarhed, forud for næstkommende særtog, og der blev byttet om på stoppemaskine og slagleklipper, således dennes nye rammeforstærkninger kan færdigsvejses - nede fra smøregraven. 10 fremmødte denne dag. Vi ses i morgen! / Lars
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
lørdag den 21. februar 2009
mandag den 16. februar 2009
Nyt fra maskinafdelingen #08-09 16/02
Denne aften fik vi besøg af Claus N., som havde vinterferie. Han medbragte to dejlige mapper med rigtig mange gode og sjove billeder fra dengang, det var før… PerBørge havde medbragt strømforsyning og skinner som Carstens nye Skandia skinnebus med lyd kunne køre på. Rigtig fin og gode lyde blev demonstreret. Det tog derfor nogen tid inden vi kom i gang med aftenens arbejder. Anne-Marie kom også forbi for at folde tæpper sammen, så vi er klar til årets første særtog. BigRas og Morten kørte ud på strækningen med M25 for at holde sporet farbart, hvis sneen skulle blive liggende til 1. marts, hvor særtoget skal køres. Se hans fotos! Jan har fået renset forstærkningspladerne til rammen og banerømmerne. Nu skal de tilpasses. Bremsehængerne er nu ombygget, så der bliver mindre slør på bremseklodserne. Sammen med Mogens har Carsten fået svejset forstærkningspladerne på slagleklipperen. Carsten er nu ved at se på, hvordan man kan montere de nye HONDA-motorer på understoppe-maskinen. Lars har virkelig fået fart på hjul-afdrejningerne og Kenneth fik fremstillet endnu en lære til hjulprofilet. Der ligger nu 8 halvt forarbejde hjul ved drejebænken! Villi er, sammen med Per gået i gang med istandsættelsen af den dampdrevne el-generator til Da7. En defekt tilsvarende reservegenerator bliver først skilt ad, for at se hvordan den er skruet sammen. Et godt overblik er dannet og nu skal dysenål og membran rettes op. Mandag formiddag var Jan, Lars og Carsten hos Klingenberg for at demontere en Fordson-motor, som han har doneret os til D13. Motoren er i fin stand og har været startet. Se Lars´ beretning og billeder fra arbejdet – med samt ”Lørdagsnyt”, hvor Bo fik færdiggjort den første aksel!. Jeg har været så heldig at måtte tømme en kælder hos en gammel, nu afdød smed for værktøj. Et fyldt bagagerum med godt brugbart værktøj er nu ved at blive fordelt i værkstederne, hvor jeg samtidig benytter lejligheden til at justere lidt på ophængningen. Et billede fra det lille, bitte men fine kælderrumsværksted er også vedhæftet. Vi var 11 medlemmer, der arbejde på de mange forskellige opgaver denne aften.
Etiketter:
aksler,
dampgenerator,
M25,
slagleklipper
Abonner på:
Opslag (Atom)