I 2019 fortsætter vi den omfattende svelleudveksling, der blev mulig, da HVB i 2017 blev tildelt 349.000,- til dette formål via Pulje til fremme af Veterantogskørsel. Vi har næsten tømt vores lagre af nye sveller, men der ankommer heldigvis en nye sending i løbet af et par uger.
Inden de ankommer, er der dog en mængde opgaver, der skal udføres. Et arbejdshold fik derfor onsdag foranlediget, at de gamle sveller blev afhentet og kørt til deponi. Herved blev der frigjort 4 sæt deplorider, der skal bruges til at transportere de nye sveller. De tomme deplorider blev kørt retur til Hedehusgården, så de er klar, når svellerne ankommer pr. lastbil.
|
Når vi alligevel havde bestilt en lastbil, så benyttede vi chancen til at få
leveret et læs ballastgrus (LLZ).
|
|
Chaufføren læssede selv de ca. 400 stk. gamle sveller med grab, så holdet
kunne nøjes med at iagttage dele af arbejdet på behørig afstand (LLZ).
|
Lørdag var det kun Lars og mig, der var mødt frem til Baneafdelingens arbejde. Vi startede dagen med at køre en roevogn på Brandhøj og flytte kompressorvognen op i vognhallen på Hedehusgården. Herefter udvekslede vi 29 stk. sveller foran vognhallen, hvoraf et par stykker skulle håndgraves fri. Vi nåede dog ikke at spigre sporet inden mørket og regnen fik stoppet arbejdet. Et arbejdshold regner dog med at gøre dette i løbet af den kommende uge.
|
Svellerne er lagt ud og kompressorvognen er hentet op til hallen.
|
|
Det er ikke muligt at trække svellerne ud til siden, så derfor fjernede
vi skinnerne i stedet for.
|
|
Med nogle specialbyggede kæber monteret på grabben tages svellerne op
en ad gangen uden at fylde hullerne med grus. Konceptet virker fint, men
udstyret skal finpudses lidt.
|
|
Svellerne er lagt i og lidt efter blev skinnerne lagt tilbage og lasket. |
Næste lørdag fortsætter vi med svelleudveksling, hvis ellers det er frostfrit.
Steffen