Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 5. december 2022

Nyt fra maskinafdelingen #43-22 5/12:

Redacteuren i avisen - men kære formand - det er ikke mig, der har ansvar for overskriften ;-)

Den første weekend med julekørsel var gået fint, lød meldingen under kaffen. Mange gæster med de første tog og godt salg af juletræer. Vi holdt derefter statusmøde og denne aften tog vi bordet rundt med hvilke opgaver, som vi hver især var i færd med. Bagefter kunne vi så gå i værkstederne og fortsætte arbejdet. Fritz fik slået det første gevind og drejet konus på aksel nr. 2 til M9 – så det ser godt ud at den snart bliver klar. Alle sidepladerne til C4 var i onsdags blevet matslebne og huller til dem er boret. Gulvpladen blev vendt om og derefter brugt som malebord til de plader, som Alexander og Brian hentede over fra snedkeriet. Jan og Per gik derefter effektivt i gang med at rulle den første gang grøn på. Klavs aftørrede og affedtede C4-rammen og jeg påførte første lag sort, så langt jeg kunne nå inden aftenen sluttede.

Fjedre og beslag fik 2. omgang sort. Der blev også syslet andre steder og vi var 12 på Gården denne aften /Leif


Fuld gang i afdrejning af aksel 2 til M9

Resultatet af dagens drejearbejde :-)

Afrensning og maling af C4´s ramme

Effektiv maling af vognsiderne til C4

Dagens resultat af malearbejderne






søndag den 4. december 2022

Nyt fra Bafd 3-12-2022

 

Vi havde i løbet af ugen afholdt et teams-møde, hvor vi havde en snak om vinterens arbejdsprogram. Som vanligt med stor talelyst og mange visioner.

Vejrudsigten havde lovet gråvejr og sludbyger, og DMI holdt hvad de lovede. Banechefen havde lovet sig væk til trafikafdelingen denne dag, hvilket betød, at vi kunne vælge frit mellem arbejdsopgaverne på den udsendte mail.

Steen, Claus B, Søren og Peter trodsede vejrguderne og kørte en tur til Brandhøj efter det første juletog, hvor vi læssede 2 nye deplorider som skal omspores fra normalspor til brug for den nye Storebæltsvogn.

Projekttegning vedr. ny fladvogn. Vognen har oprindeligt
været brugt i forbindelse med tunnelbyggeriet under Storebælt

Vel ankommet til Hedehusgåden blev den første deploride kørt ind i remisen for montering af nye akselstyr til hjulene.


Normalspors-deplorider - store og tunge


Nye akselstyr til at montere hjul på deplorider De nye akselstyr er konstrueret således, at selve deploriderne bliver ca. 15 cm lavere end dem vi har i dag – hvilket er godt for læssehøjden


De gamle hjul afmonteres
De nye akselstyr er linet op.


Akselstyrene svejses fast på deploriderne, hvorefter
de gamle afskæres.

Claus B. svejser på livet løs, og dette arbejde fortsætter vi med på lørdag, hvor vi måske kan blive så mange, at vi kan dele os i to hold og få lavet forberedelser til juledagenes banearbejder.

Peter.

Fotos: Søren.