Vejret var lettere overskyet med spredte byer da dagens hold fra baneafdelingen mødte på Hedehusgård. Under oprangeringen lettede de fleste af skyerne og der blev ikke rigtig brug for det medbragte regntøj. Med M 30 og banetoget gik det mod syd og på Brandhøj koblede vi kompressorvognen på toget. Ved km. 2 rensede vi overkørslen, men ved Flintebjerg måtte vi gøre holdt. En kølevandsslange på M 30 var utæt. Kjeld og Carsten blev tilkaldt med hjælpetog. Mens Peter H, Lars og Claus N blev tilbage ved toget, tog Steffen, Claus B og Steen motorsav og ørnenæb og begav sig afsted langs strækningen for at rydde grene og træer.
Med hjælpetoget fremme, rangerede vi banetoget til Rubjerg, hvor der blev omrangeret. M 3 trak afsted med M 30 til Hedehusgård, mens M 12 tog banetoget mod arbejdsstedet ved km. 4, hvor der skulle udveksles sveller.
|
Lars, Steffen og Claus B renser overkørsel ved km. 2,0.
|
|
Kjeld og Carsten er ankommet med M 3 og M 12. Om lidt trykkes togstammen til Rubjerg.
|
|
M 3 afgår mod Hedehusgård med M 30. I spor 1 er M 12 klar til at skubbe banetoget mod syd.
|
Svelleudvekslingen kom i gang efter oprensning af overkørslen i km. 3,9. Optrækning af spirg skred godt frem, mens gravemaskinen kom i stilling og snart var de første gamle sveller erstattet af nye. Strækning blev bygget i årene 1999-2000 og vi skulle kun udskifte enkelte dårlige sveller. Arbejdet skred fint frem og snart kom rydningsholdet til og sluttede sig til arbejdet. Vi nåede 15 sveller på strækningen frem til Stærkende-vejen. Ikke en rekordpræstation, men udmærket set i forhold til dagens start
|
Claus B manøvrer en ny svelle på plads. Lars og Peter hjælper med håndbevægelser og anerkendende nik med hovedet.
|
|
De kan andet end at dirigere. Her er Peter og Lars i gang med at spigre en ny svelle på plads.
|
|
Mens Claus B løsner spirg, lægger Peter forsigtigt en ny svelle på plads ved overkørselsanlæggets nordlige tændsted.
|
|
Hele holdet er samlet og færdiggør svelleudvekslingen på strækningen mellem km. 4,0 og Stærkende-vejen. Til højre i billedet foretages maskinel rydning af underskov.
|
Udover svelleudvekslingen fik vi ryddet en del bevoksning og der ligger nu en del bunker klar til flisning. På Brandhøj kom kompressorvognen på plads, og vi fik desuden lavet eftersyn på et par af vores tipvogne. Selvom de ikke kører mange kilometer om året, skal de som alt andet materiel efterses og holdes i orden.
|
Underskoven ved de store træer før Plantagen trinbræt er ryddet og de udskiftede sveller ses til venstre for sporet.
|