Roevogn 1684 toplæsset som aldrig nogensinde før! En frisk forsyning af bats er ankommet pr. bane og er nu klar til at blive lagt på plads i væggene på den store remise. |
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 21. januar 2016
Torsdagsbilledet #44
HVB har altid forsøgt at prioritere gode forhold for både aktive medlemmer og materiel. Klubbens pionerer lagde mange kræfter i at bygge først den lille remise og senere den store remise. Det har, trods en til tider kronisk mangel på spor under tag, givet tålelige arbejdsforhold for værkstedsfolkene. I 1997 skete endnu et spring fremad, da den store remise blev isoleret og forsynet med oliefyr. Nu frøs aktive medlemmer ikke længere fast til værktøjet!
Etiketter:
1684,
roevogn,
Torsdagsbilledet,
Værkstedet
mandag den 18. januar 2016
Nyt fra maskinafdelingen #03-16 18/01:
Spor i sneen... |
Denne
aften fortsatte M25-holdet arbejdet med at opmåle og registrere alle motordele
for slid og skader. Heldigvis er listen kort og grundlæggende er det en motor i
god tilstand, som blot skal have en grundig gennemgang, nye stempelringe og den
slags kærlig pleje. Registreringen er ved at være gennemført og det rigtige
arbejde kan påbegyndes. Hans fortsatte med montage af låger og lemme på M15 og
grublede over hvordan sandkassesystemet kan ”omspores” fra 600 mm til 700 mm
sporvidde… Jeg fik afrenset og grundet et par hjul mere og smurt lidt gul
maling på forskellige dele af deploriderne. 8 mand på værkstederne denne
sneklædte aften.
M15 har fået monteret låger |
Deplorid-gul... |
Stalin-orgel? Nej! Frichs-motor |
Pænt og glat! |
Poul og Jan fjerne rutineret stempelringene for opmåling/ udskiftning |
Alle dele opmåles og registreres for slid og skader |
søndag den 17. januar 2016
Nyt fra Bafd 16-01-2016
Lørdag fortsatte arbejdet med materielflytning. I et flot vinterlandskab blev damplokomotivet "Else", O&K 9774/1921 transporteret ned på Brandhøj og sænket ned på skydebroen. Det har sporvidden 785 mm og skal derfor anbringes på de nordlige spor i vognhallen. Desværre er det voldsomt beskadiget af mange års ophold udendørs indtil HVB overtog det, og det kan derfor ikke længere rulle. Vi satser derfor på næste lørdag at rykke det på plads ved at smøre skinnerne ind i fedt og kure lokomotivet på plads.
Steffen
I ugens løb var Bafd også aktiv. Jørgen og Lars har fjernet gamle
sveller ved det sporskifte i nordenden af Brandhøj, der blev optaget
sidste år.
|
Else på vej mod Sølund st. |
Lokomotivet var placeret på deplorider og surret til disse. |
Else er ankommet til vognhallen og køres indenfor til formentlig
mange års opbevaring under tag.
|
Abonner på:
Opslag (Atom)