Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 24. november 2018

Nyt fra Bafd 24-11-2018

Lige så stor en tradition julefrokosten for HVBs aktive medlemmer er, lige så etableret er traditionen, at der naturligvis arbejdes dagen efter. Fredag aften tilbragtes på restaurant Bryggergården i Roskilde med julemad, snaps og øl. Lørdag mødte 3 mand fra baneafdelingen op lidt over 10 og gik i roligt tempo i gang med dagens opgaver. Mens den sidst ankomne klædte om, fik Lars og Steffen revet blade væk fra arealet omkring kiosken, så der kan se nogenlunde ordentligt ud, når juletrafikken indledes på lørdag. Mikkel og en kammerat var forbi og hentede skydedøren fra en HJ-vogn på Brandhøj. Det var den sidste rest af de to HJ-vogne vi engang brugte som lager på Brandhøj.
Steffen har travlt med efterårets nedfaldne blade.

Efter arbejdet omkring kiosken var gjort, gik turen til Brandhøj, hvor vi hentede stoppemaskine og ballastvogne. Kurven nedenfor rampen km 0,4-0,5 havde efterhånden udviklet nogle overhøjdefejl som vi gerne ville have rettet inden julekørslen.
Efter vi fik fjernet de sidste rester af vores normalsporede godsvogne og ryddet op, har vi nu et godt, plant areal til ballastleverancer og lignende.

Lars betjener stoppemaskinen, mens Steffen justerer sporet med donkrafte.
Med understopningen klaret og ballasten groft udjævnet, var det tid til frokost. Den nød vi på banedæmningen, mens vi drømte os tilbage til 1950'erne og forestillede os den aktivitet, der ville have udfoldet sig hos Hedehusene Skærvefabrik kun 100 m fra hvor vi sad.


Efter frokost gik turen til Hedehusgård, hvor vi monterede plader på multigrabben og læssede stabilgrus.

To vogne er hurtigt læsset.
Mens ballasten blev læsset, ankom Kenneth med to forsøgsindkøbte ellamper. Efter lidt eksperimenteren udvalgte han én af modellerne som egnet til ophængning i vores halvlukkede personvogne. Ambitionen er at tilbyde oplyste vogne i dampstammen.Vi andre kørte ned ad rampen og læssede ballast af.
Ballasten er lagt ud og vognene tomme.

M 12 med ballastvogne og stoppemaskine på vej til Brandhøj. Kenneth kunne ikke lade være med at kaste sig ud i fordeling af ballasten.

Overhøjdefejlen er udbedret og banen er klar til julekørslen. Da M 12 er vendt tilbage fra Brandhøj uden tog, må skovle og kost ind på førerpladsen.

fredag den 23. november 2018

Julefrokosten 2018


Traditionen tro har Lars og Leif den stibede juleskjorte på. Måske breder det sig som en trend til næste år?
Med julens traditioner følger jo også en julefrokost - men veteranbanens medlemmer skal jo køre juletog i hele december, så af den grund indtog vi Bryggerården i Roskilde for en aften og fik en dejlig julebuffet med tilhørende drikkevarer - eller fik og fik. Vi betalte det meste selv - banens penge skal jo gå til banen! Det blev - som det altid er - en rigtig hyggelig aften og med et fornemt fremmøde på 27 medlemmer.
Så nu er vi i julestemning til at køre glade julegæster ud til spejdernes julestue med glögg og æbleskiver og med mulighed for at hjemtage et flot juletræ. Se mere her: ibk.dk/juletog


Skål på en god jultogskørsel!

Julegrimasser til ære for fotografen :-)

Formandens leverpostej går bordet rundt

Et par af aftenens stjerner...

Lars fik årets mandelpræmie

En rigtig hyggelig aften!

Charlotte fik mere end et herligt grineflip. Gad vide hvad de fik serveret ved det bord?

torsdag den 22. november 2018

Torsdagsbilledet #182

Hjarne på besøg hos formanden for at se det nys hjemkomne Kastrup-lokomotiv, maj 1980

Dette Torsdagsbillede er fra Hjarnes mappe 2 og er blevet ret aktuelt, idet lokomotivet på billedet i sin tid stod hos foreningens tidligere, mangeårige formands svigerfamilies sommerhus, men som vi for nyligt har overtaget til Industribaneklubbens samling - sammen med en række andre lokomotiver. Så her står det nu godt i opbevaringshallen og venter på, at vi en dag når til det på vores restaureringsplan. Det er et lokomotiv i rimelig fin bevaringstilstand og har stået under tag det meste af tiden. Det har ikke fået tildelt et M-nummer endnu.

Vi har ikke de fulde informationer om lokomotivets historie, men det er bygget af Kastrup Maskinfabrik a/s - den samme som har bygget M12 - baneafdelingens trofaste slider - der også er overgået til IBK ved samme lejlighed. Lokomotivet tilhørte oprindeligt entreprenørfirmaet Topsøe-Jensen & Schrøder A/S - byggeåret er pt. ukendt. Det har haft det meste af sin aktive karriere på Bornholm for Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S på Torneværket og Rahbekkeværket i 70érne, indtil formanden købte lokomotivet i 1979. Banen var ca. 1 km lang fra grav til værk og sporvidden var 785mm.

Lokomotivet under tag i cykelskuret i Kirke Syv, maj 1980





Den nye formand i sædet på den ny plads i den gamle formands gamle lokomotiv...

Motoren, en Fordson Major, ser også ud til stadig at være i fin stand.



tirsdag den 20. november 2018

Visionsmøde 20. november 2018

En af Mortens gamle visionstegninger fra klubbens start viser tydeligt at det er muligt at realisere drømme og mere til. Han nåede desværre ikke selv at se dem alle opfyldt, men så må vi andre jo gøre en indsats!

Klubbens medlemmer var inviteret til et visionsmøde på Gården for i fællesskab at tale om alle de mange idéer vi i dagligdagen går rundt og har for banens udvikling. Aftenens primære formål var at diskutere planerne for udviklingen af Hedehusgården som en port for både Hedeland og banen i et tæt samspil med de andre brugere af Hedehusgården, her især Rideklubben og Løbeforeningen, men også drøfte andre mulige samarbejdspartnere. Der har været rundsendt inspirationsmateriale og mange medlemmer havde valgt at indsende deres ideér og kommentarer inden mødet. Disse blev samlet præsenteret for de 11 medlemmer, der havde tid og mulighed for at deltage i mødet. Det var et godt og inspirerende møde og visionerne rækker langt ud i fremtiden med udbygning og ombygning af stationsområdet med station, lokomotivremise, med vandtårn & kulgård, værksteder, og meget andet.
Vi er jo heldigvis en bane med et støt stigende antal rejsende, for vi har behov for en del mønter og en masse opbakning, hvis alle disse planer skal bliver realiteter. Vi tror på det!


mandag den 19. november 2018

Nyt fra maskinafdelingen #45-18 19/11:


Askekassen under tilpasning med begrænset plads omkring til at arbejde på


Bo og Lars var allerede godt i gang med at montere og tilpasse den nye askekasse til No3, da jeg kom til Gården. Det ser godt ud. Carsten var også ved at bore hul og skære gevind i vægtplade nr. 2 til E28. Den første ligger allerede på sin plads i batterikassen. Pladerne forøger lokomotivets vægt med hver 100 kg. og giver desuden en forbedret stabilitet og trækkraft. D10-motorholdet kom også fuldtalligt og fik honet alle cylindre, for derefter at genmontere de eftersete stempler. I snedkerværkstedet fortsatte Vinter og søn med opskæringen af terrassebrædder til fremstilling af nye sædelister, samt afpudsning af håndlister. Imens gik museumsafdelingen – Kjeld og jeg – i udstillingshallen og opsatte nye fotobannere, samt en lidt høj øvelse med at flytte reklamen for juletoget op på endegavlen – indenfor. Så alle 12 mand på Gården var fuldt beskæftiget denne aften.


E28 batterikasse med plade nr. 1 i bunden

- og plade nr. 2 under behandling

Opskæring af brædder i passende længder
 - herefter skal hvert bræt deles til tre lister

et af de nye historiske bannere i udstillingen

Reklamen for juletog er i stedet kommet højt til vejrs

Nyhonet cylinder på D10-motor

Stemplerne monteres igen i blokken. 2 kom retur denne aften