Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 17. juni 2024

Nyt fra maskinafdelingen #22-24 17/06:

Tryklufttest af tæthed rundt gliderstokke og stempler på No3.

 No3 har nu fået monteret de nye gliderstokke og Bo testede derfor tætheden ved at fylde 8 bars trykluft i kedlen og køre frem og tilbage så langt slangen rakte. Det var heldigvis så tæt som det skulle være. Maskinfolket tog sig af både M24 og M25. M24 trængte til at få skiftet en brændstofslange, der var blevet utæt om søndagen. En ny slange skal indkøbes. M25 overtog derfor dagens fire sidste tog. Her blev det konstateret, at speedometeret på M25 ikke viste korrekt. Flere tests indikerede at det var selve instrumentet, der fejlede. Der bliver kigget videre på onsdag.

Med et nystøbt gulv, så kan arbejdet med forberedelse til rejsning af spærbuer gå i gang. Det indbefatter at fjerne brædderne fra endegavlen og se om spærtræ og andet træværk stadig er godt og sundt. Heldigvis ser det indtil videre ud til at de sidste 44 år er gået rimelig sporløst over taget. Byggefolket kan derfor fortsætte arbejdet.

Museumsholdet fortsatte med at bygge på monitorkasserne, samt flytte af banner og diverse ophængning af plancher. Det skal nok blive godt!

Dagen sluttede af med at fejre at Brian nu kan kalde sig togfører og i den anledning gav en runde læskedrikke til alle mand. De blev nydt i dagens sidste solstråler, mens vi alle kiggede på at Niels arbejdede… Jeg talte 15 mand på Gården denne aften. En hyggelig og flittig en af slagsen /Leif



M24 bliver efterset for en utæt slange.

Sporrillerne kan fritlægges og et stillads stilles op.

M24 køres ned til værkstedet. Billedet er taget fra taget...

herfra kunne arbejdet med monitorkasserne også betragtes

Årsagen til opholdet på taget, var flytning af jubilæumsbanner til mere egnet placering.

Alle nyder arbejdet. De kan se på det i timevis  :-)

Demontering af tagdele.

Det ser heldigvis sundt ud. Bygningen er nu 44 år gammel


søndag den 16. juni 2024

Plantog 16. juni 2024:

Rideklubbens boder er stillet op og klar til en god dag. Folk strømmer også til toget 

 Denne weekend blev vejrmæssigt opdelt i heldagsregn lørdag og heldagssolskin søndag – hvilket var ret synd for banefolket om lørdagen, men til gengæld rigtig godt for både trafikholdet og vores passagerer. Det var også godt for rideklubben på Hedehusgården. De havde nemlig inviteret til sommerfest om derfor opstillet en masse fine boder med både mad, drikke, is og kager. Dertil sjove legeopgaver og krammerboder. Så der var travlt på både P-plads, gårdsplads og stationsområdet. Der var derfor godt fyldt på togene allerede fra de første afgange og sådan fortsatte dagen. Brandhøjbanen trak også en del folk til, såvel som en del troldejægere og indtil flere store familieselskaber. En frue på 80 år blev fejret grundigt af børn og børnebørn, der alle synes det havde været en fantastisk dag med både tog, picnic og legeplads. Jeg talte med flere, der kørte med for første - men absolut ikke sidste gang. Og så havde vi naturligvis også en del faste kunder med på turen og det er altid hyggeligt. Dagens eneste minus blev nok at M24 fik en utæt slange og måtte udskiftes med M25 – men så er det jo godt at der står et reservelokomotiv klar. I udstillingen er vi kommet nok et nøk videre og den tager sig pænere og pænere ud. Så med både godt vejr, mange dejlige, glade gæster og en masse oplevelser, blev det endnu en god dag på banen /Leif


Togmødet med M24 på Rubjerg

Her er M24 udskiftet med M25 og bliver lige efterset. Så er der en opgave for mandagsholdet

Klar til afgang fra Fem Ege

Fuldt tog på Brandhøjbanen

- og flere på vej op til deres station

senere skulle de med resten af turen til Hedehusgården

Her krydser M25 og Da7

altid flot når Sletten åbner sig!

Dagens sidste tog nærmer sig Gården og M25 står klar til at køre vognene ind.


Nyt fra Bafd 15-06-2024

 To sæt særtog skulle befare banen denne lørdag, men da det ene kun skulle køre til Rubjerg, for derpå at returnere til Hedehusgård, havde vi en god mulighed for at få samlet skinnerne ind fra sporombygningen syd for Rubjerg st.

Efter at have hentet deplorider på Brandhøj fik vi krydset med særtoget, og kørt ud til arbejdsstedet. Der var lovet kraftig regn denne dag, og den forfulgte os de næste par timer, så arbejdsholdet blev gennemblødte. Første læs skinner blev kørt til aflæsning på Fem Ege, mens Claus B med minigraveren fik næste læs gjort klar.

Frokosten blev indtaget i hytten i Lergraven, hvor der heldigvis var ly for regnen. Næste læs blev blot henstillet på sporstykket op til broen og den kommende baneforlængelse, hvor skinnerne skal  genanvendes. Ved14.30 tiden kørte vi retur til Hedehusgården, fik tørt tøj samt lidt varm kaffe, inden vi fortsatte med lidt oprydning i museumshallen.

Steffen

Læsning af skinner lige inden regnen for alvor satte ind.