Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 14. december 2017

50 år siden roebanerne lukkede - motorvogn og polak

Forberedelserne til arrangementet 22. december, der fejrer at det er 50 år siden det sidste roetog kørte på Nakskov Sukkerfabriks baner er i fuld gang. Invitationer til en række VIP'er, der har ydet en helt særlig indsats for at bevare mindet om roebanerne, er på vej ud. De VIP'er, der har mulighed for at deltage, får særtransport i motorvognen fra Vandbygningsvæsnet. Andre, der vil følge roetoget bliver befordret i et persontog. Alle får mulighed for at deltage i fotostop undervejs. Alle interesserede er velkomne og det kræver kun invitation at deltage som VIP.
Motorvognen D 13 foran Stenager under en prøvekørsel i et noget varmere vejr, end det vi kan forvente 22. december
Samtidig er HVB's slutsignal fra roebanerne, en såkaldt 'polak', til eftersyn. Det er planen, at polakken skal pryde sidste vogn i roetoget


Historien om slutsignalet fortæller, at man i roebanernes barndom havde en lille dreng siddende på bagerste vogn. Han skulle holde øje med at toget holdt sig samlet og sørge for at han var synlig fra lokomotivet. Mange af roearbejderne var sæsonarbejdere fra Polen og knægten var efter sigende ofte en polsk dreng. Efterhånden blev løsningen med en lille, frysende dreng på bagerste vogn uholdbar og man gik over til elektriske lygter på en lang stang, der sikrede at lyset kunne ses fra lokomotivet over de ofte ret høje roelæs. Slutsignalet kaldtes med henvisning til den polske dreng for en 'polak'.
Polakken er skilt ad. Batteriholderen ses efter beskyttelseshylsteret er løsnet. Signalet tændes og slukkes med en simpel vippekontakt, der dog skal erstattes på vores eksemplar.

Polakken er forsynet med en underdel fra Pofyr, Odense. Firmaet fremstillede forskellige former for industrielle lamper, bl.a. til skibsfarten og advarselslamper til vejmyndigheder og entreprenører. Meget tyder på, at roebanerne selv har fremstillet den øverste del af polakken og monteret en standard type 33 Pofyr på konstruktionen.

Torsdagsbilledet #141

Vi ser op fra Hjarnes fotoalbums et øjeblik. I HVB's barndom var der planer om at anlægge bane med to sporvidder. Sådan at forstå, at man et stykke ude af strækningen som passager steg om til et andet tog med en anden sporvidde. På den måde kunne materiel med 785 mm. sporvidde sættes i drift uden omsporing. Ret hurtigt gik det dog op for alle, at to sporvidder krævede to (eller flere) køreklare togstammer, to sæt personale osv. Det viste sig også, at det ikke var helt så vanskeligt at omspore materiel som vi først havde antaget. Ideen om flere sporvidder gled efterhånden bort.

Andre har et mere presserende behov for flere sporvidder: Robel Bahnbaumaschinen GmbH i Freilassing har en teststrækning, hvor de frit kan indstille sporvidden mellem 1524 og noget der ligner det halve af normalspor - mon ikke det er 760 mm?
Testsporet i Freilassing - her med 1435 mm sporvidde. Sporene til højre tilhører Salzburger Lokalbahn. Foto: Gleisbau-Welt's Facebook-side.
Nærbillede af den indstillelige underlagspladekonstruktion. Foto: Gleisbau-Welt's Facebook-side.

mandag den 11. december 2017

Nyt fra maskinafdelingen #48-17 11/12:


Det genrejste banner i den rette julesne-stemning. Mon sneen bliver liggende til næste juletogsweekend? 
Heldigvis gik anden weekends juletrafik endnu bedre end den første. Vejret gik atter en gang vores vej, så vi slap for regn & slud. Omvendt måtte vi så konstatere at snevejret må have været lige om hjørnet for denne mandag aften faldt sneen med store fnug. Bjarne og jeg fik genrejst et julebanner, der var blæst ned i fredagens kraftige vind og bagefter fastgjort det andet, der hænger og pynter på museumshallen. Der havde blæsten også flået i linerne. Hans fik opmålt den forsvundne del til E28´s bremse, som Niels senere fik overdraget arbejdstegningen til. Det bliver en fin testopgave at løse! Men med den megen sne og værkstedet fyldt med driftslokomotiver, så var resten aftenen mere til at drikke kaffe og se film og derfor blev der hygget i Damp a´ - en slags forpremiere til på mandag, hvor vi traditionen tro afslutter året med julehygge og smalsporet underholdning. 8 mand mødtes på den snedækkede Gård.


Mere snestemning...

Indenfor i varmen måler Hans den manglende del op til bremsen til E28


Det er jo ikke fordi sneen dækker sporene, men lidt har vel også ret... Julestemningen er god nok!

søndag den 10. december 2017

Juletoget 2. søndag - 10. december 2017

Et fyldt motortog er afgået og dampstammen står klar til at køre til perron.

Vejrudsigten for hele landet talte om sne og slud og alle mulige andre steder end Hedeland faldt der nedbør. Vi kørte derimod en hel dag med ret fint vejr og fyldte tog og spejderne fik solgt en masse juletræer, der fyldte godt op i togene på vej hjemad. Det blev derfor den foreløbigt bedste af de første fire juletogsdage med en god sjat over 1000 rejsende - men sådan er det jo når Maibritt står for billetsalget :-) Så nu bliver det spændende om vejret er med os, så næste weekend bliver endnu bedre... Heldigvis fordelte vores gæster sig jævnt henover dagen, så stort set alle kom med det tog de gerne ville.

M25 på en "snedækket" drejeskive - i baggrunden får Da7 fyldt kul på.


Maibritt i gang med både billetsalg og varm cacao til den lange kø.

Et juletræ bæres ned til roevognen, mens damplokomotivet kører rundt..

- og kobles på juletræerne

De søde spejdere byder velkommen med pebernødder og Peter  uddeler varme tæpper.

På den ene tur måtte også roevognen tages i brug for at få plads til alle.

Altid en flot tur ud over sletten - med lidt solskin ovenikøbet.

Jørgen bringer varm cacao og æbleskiver til togfolket.

Fyldte tog mødes og krydser på Brandhøj

Næstsidste tog klar til afgang fra Rubjerg

Sidste tog ankommer til Hedehusgård St. hvor M25 står klar til at køre
vognene i vognhallen, så damplokomotivet kan afsluttes for dagen