Sølund Station, ca. 800 m fra Hedehusgård er den første mellemstation på strækningen mod syd. Her i 1983 har den dog rollen som endestation. Stationen leverer på billedet en fin stemning: Der er både stationsskur, hensatte tipvogne og arbejdsvogne tilhørende baneafdelingen.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 6. februar 2020
mandag den 3. februar 2020
Nyt fra maskinafdelingen #05-20 3/4:
Som den så ud i drift: "Saxkøbings B2 (Lange Maren) får suppleret sin
beholdning af briketter inden afgang fra sukkerfabrikken med et tog læsset med roeaffald." Foto: Svend Jørgensen |
Denne aften var det Maskinafdelingens tur til at holde møde, så det var kun malermester Klat (aka Redacteuren), der kom lidt tidligere og gik noget senere, som fik malet hele undervognen på Superfos-lokomotivet en anden omgang. Der var dog også en del folk, der lige skulle se til Lange Maren, der ankom i onsdags. (se indlægget her >)
Den skal lige have en grundig overhaling inden den kan blive trukket ud til opbevaringshallen på Brandhøj. På billederne kan man se de brandskader, den i sin tid blev udsat for da teglværkets lade i Blovstrød, hvor lokomotivet var anbragt sammen med bl.a. et Triangel motorvogn, brændte i 1991. Da Lange Maren stod yderst, kom der kun brandskade på den ene side, mens farven er intakt på den anden. Det er et spændende lokomotiv, som fortjener at blive passet godt på.
Højre side har stadig maling og "B2" står der endnu på siden |
Livlig diskussion under og efter "Evt." Med 18 fremmødte, måtte også ståpladserne tages i brug! |
Bagerste banerømmer er også kommet af og den fik en grundig
rustafrensning i onsdags, så der kunne blive fint malet
|
Etiketter:
Aktivmøder,
Lange Maren,
mafd,
Superfos
søndag den 2. februar 2020
Nyt fra Bafd. 01-02-2020
Med et vejr, der skiftede fra strejf af sol, til overskyet og pletvis regn, var det en arbejdsdag, der krævede fornuftigt tøj. Det har vi heldigvis masser af og efter klargøring af arbejdstogene, var vi hurtigt fremme ved arbejdsstedet og i gang med arbejdet.
Dagens arbejdsopgave var at lægge de sidste 58 sveller, der indgår i vores svelleprojekt fra veterantogspuljen, i sporet nord for Rubjerg. Arbejdet inkluderede også en ombygning af overkørslen med montage af beskyttelsesskinner. Med et erfarent hold på 7 mand bestående af Benjamin, Hans, Steen, Kenneth, Lars, Steffen og Claus en ikke uoverkommelig opgave. Dagen sluttede da også med, at vi forlod arbejdspladsen med alle 58 nye sveller i sporet og overkørslen ombygget.
Med stor rutine forløber arbejdet som en leg. Her er Kenneth i maskinen sammen med Hans og Lars i gang med svelleudskiftningen, mens Steffen og Benjamin slæber spormål. |
Under en af svellerne havde denne lille vandsalamander søgt ly. Den blev bragt ud af arbejdsområdet og placeret i mellemrummet under nogle sten. |
Dagens arbejdsopgave var at lægge de sidste 58 sveller, der indgår i vores svelleprojekt fra veterantogspuljen, i sporet nord for Rubjerg. Arbejdet inkluderede også en ombygning af overkørslen med montage af beskyttelsesskinner. Med et erfarent hold på 7 mand bestående af Benjamin, Hans, Steen, Kenneth, Lars, Steffen og Claus en ikke uoverkommelig opgave. Dagen sluttede da også med, at vi forlod arbejdspladsen med alle 58 nye sveller i sporet og overkørslen ombygget.
Steffen slår spirg i svellerne. Hedeland er trods tidlige forårstegn stadig til den gråbrune side. |
Kenneth som maskinfører og Benjamin som håndmand er i gang med at pille overkørslen op. I baggrunden arbejder Lars, Hans og Steen med optrækning af spirg. |
Overkørslen er klar til spigring og flere sveller udveksles. Claus skal i gang med at tildanne beskyttelsesskinner til overkørslen. De blev fine til sidst. Foto: Steen Larsen. |
Overkørslen er færdig og vi sikrer et plant vibreret stiforløb, hvor vi har gravet. Mens Lars betjener pladevibrator, jævner Hans de sidste ujævnheder med rive. Steffen er i gang med oprydningen. |
Steffen og Benjamin kører i forvejen mod Brandhøj. Så kan de nå at rangere på plads i opbevaringshallen, inden banetoget tager dem videre nordpå til Hedehusgård. |
Abonner på:
Opslag (Atom)