Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 2. juni 2016

Torsdagsbilledet #62

Med det sidste plantog den 14. september 2003 var det også sidste gang vi krydsede på Sølund st.. Året efter blev den nye strækning til Fem Ege st. indviet og så blev krydsningen flyttet til Brandhøj, hvor togene stadig mødes på plandagene. Den gang havde vi også kun en overdækket vogn; nu er alle vogne på dampstammen overdækkede. (fotos: Leif Ulrich Johannsen)

Der var lidt mere stil over fejringen af sidste køredag dengang. Skjold monteret på M25´s kølergrill. Lige nu er motoren fra M25 under gennemgribende renovering og en prøvestart kan snart finde sted, så vi forhåbentlig kan køre med lokomotivet til næste år - eller før?!

tirsdag den 31. maj 2016

Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:




På en dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene trinbræt på M30 og jeg fik pudset og poleret på de nyvaskede lokomotiver i museet, samt udskiftet en defekt skærm i udstillingen. Der blev også tid til en kaffepause for os 4 fremmødte.


M25 motor færdigsamlet - snart klar til prøvekørsel
Så dækker vi den til - så kan den afsløres som en skulptur :-)
Et trinbræt i eget design. Skal blot males
D13 får Turtlewax og knofedt. Vores Ferrari!





Ved sådanne sjældne lejligheder med lille fremmøde, så er der plads til et par gode links, som jeg løbende har modtaget:

Her er en dejlig film fra en tørvemose. Et lokomotiv som M30 kunne sagtens have kørt her
(Fra Bent H)

Og en herlig film fra Roebanerne, hvor M25 har kørt i sine driftsdage. Lidt sløj kvalitet desværre
(fra Claus N)


søndag den 29. maj 2016

Nyt fra Bafd 28-5-2016

Lørdagen blev brugt til sporarbejde på Rubjerg st. Begge sporskifter skulle have udvekslet svellerne ved trækbukken, da det er af stor betydning for sikkerheden, så tungerne i sporskiftet holdes fast under passage af en tog. Derfor skal svellerne som trækbukken sidder monteret på også være af høj kvalitet.


Vi startede dagen med at læsse 4 stk azobe sveller samt en mindre portion grus på Brandhøj st. Herefter kørte vi til Rubjerg og demonterede træktømmeret på det nordlige sporskifte. Afkortning af det nye azobe træktømmer og ikke mindst den efterfølgende hulboring samt isætning af spiger voldte os en del problemer, da azobe er en usædvanlig hård træsort, og dermed meget besværlig at bearbejde. Svellerne kom dog på plads og blev understoppet.


Herefter monterede vi låsebeslag på trækbukken til aflåsning med hængelås. Det samme blev gentaget på det sydlige sporskifte, men grundet tidsnød opgav vi at udveksle træktømmeret i dette sporskifte. Det blev derfor kun klargjort og må afvente lidt inden det udveksles.


Steffen
Der skal meget udstyr til blot at udskifte et par sporskiftesveller (KHA)

Påsvejsning af låsebeslag på trækbuk (KHA)
(LLZ)