På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 2. juni 2016
tirsdag den 31. maj 2016
Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:
På en
dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik
dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart
på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig
brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene trinbræt på M30 og
jeg fik pudset og poleret på de nyvaskede lokomotiver i museet, samt udskiftet
en defekt skærm i udstillingen. Der blev også tid til en kaffepause for os 4
fremmødte.
M25 motor færdigsamlet - snart klar til prøvekørsel |
Så dækker vi den til - så kan den afsløres som en skulptur :-) |
Et trinbræt i eget design. Skal blot males |
D13 får Turtlewax og knofedt. Vores Ferrari! |
Ved
sådanne sjældne lejligheder med lille fremmøde, så er der plads til et par gode
links, som jeg løbende har modtaget:
(Fra Bent H)
Og en herlig film fra Roebanerne, hvor M25 har kørt i sine driftsdage. Lidt sløj kvalitet desværre
(fra Claus N)
Etiketter:
Andre baner,
D13,
M25,
M30,
Udstilling
søndag den 29. maj 2016
Nyt fra Bafd 28-5-2016
Lørdagen blev brugt til sporarbejde på Rubjerg st. Begge sporskifter skulle have udvekslet svellerne ved trækbukken, da det er af stor betydning for sikkerheden, så tungerne i sporskiftet holdes fast under passage af en tog. Derfor skal svellerne som trækbukken sidder monteret på også være af høj kvalitet.
Vi startede dagen med at læsse 4 stk azobe sveller samt en mindre portion grus på Brandhøj st. Herefter kørte vi til Rubjerg og demonterede træktømmeret på det nordlige sporskifte. Afkortning af det nye azobe træktømmer og ikke mindst den efterfølgende hulboring samt isætning af spiger voldte os en del problemer, da azobe er en usædvanlig hård træsort, og dermed meget besværlig at bearbejde. Svellerne kom dog på plads og blev understoppet.
Herefter monterede vi låsebeslag på trækbukken til aflåsning med hængelås. Det samme blev gentaget på det sydlige sporskifte, men grundet tidsnød opgav vi at udveksle træktømmeret i dette sporskifte. Det blev derfor kun klargjort og må afvente lidt inden det udveksles.
Steffen
Vi startede dagen med at læsse 4 stk azobe sveller samt en mindre portion grus på Brandhøj st. Herefter kørte vi til Rubjerg og demonterede træktømmeret på det nordlige sporskifte. Afkortning af det nye azobe træktømmer og ikke mindst den efterfølgende hulboring samt isætning af spiger voldte os en del problemer, da azobe er en usædvanlig hård træsort, og dermed meget besværlig at bearbejde. Svellerne kom dog på plads og blev understoppet.
Herefter monterede vi låsebeslag på trækbukken til aflåsning med hængelås. Det samme blev gentaget på det sydlige sporskifte, men grundet tidsnød opgav vi at udveksle træktømmeret i dette sporskifte. Det blev derfor kun klargjort og må afvente lidt inden det udveksles.
Steffen
Der skal meget udstyr til blot at udskifte et par sporskiftesveller (KHA) |
Påsvejsning af låsebeslag på trækbuk (KHA) |
(LLZ)
Abonner på:
Opslag (Atom)