Dagens arbejdshold i baneafdelingen havde fint vejr uden frost og det passede fint til opgaverne, der indeholdt ballastfordeling, ilægning af sveller og arbejde med sporskiftet i omløbet spor 20/21. Mandskabet var lettere reduceret på grund af skiferie og familiefødselsdage. Niels havde startet dagen med arbejde omkring vindfanget, men stødte til sporholdet senere, Steen kastede sig over stoppemaskinen, mens Steffen, Lars og Claus N fra starten helligede sig sporet.
|
Dagens hovedopgave: Sydlige skifte i omløbet spor 20/21. |
I løbet af dagen fik vi udlagt ballast i den nordlige ende af spor 21, indsamlet løse skinner og skinnestumper langs spor 21, 2 og 3 samt endeligt samlet omløbet i spor 20/21. Ved fælles hjælp fik vi justeret svelleafstand og sporvidde i skiftet og med tilskæring/slibning tilpasset lasker til samtlige samlinger med de eksisterende spor. Et enkelt laskehul blev boret op, og herefter kunne samtlige laskebolte relativt problemfrit spændes. Hermed er der skabt mulighed for omløb. Sporet skal naturligvis ballasteres og justeres, inden det kan tages i brug. I forbindelsen med spor 20's sydende trak vi 4 gamle sveller ud og erstattede dem med 5 nye. Sporet blev spigret og lasker fundet frem og tilpasset. Vi mangler et par laskehuller i skinnerne, men ellers er alt klar til at forbinde den sydlige ende af spor 20.
|
Mens Lars løfter overtallige skinner op på Storebæltsvognen, er Niels og Steffen i gang med sporskiftet. |
|
Spormålene er på plads. Lars og Niels bakser med spigr, mens Steffen tilpasser en laske. |
|
Det blev til en del rangering i løbet af dagen og vi nåede bl.a. helt til km 92,4 - HVBs højst nummererede kilometersten. |
Med et tiltagende mørke begyndte vi så småt at pakke sammen, og vi kom i hus, inden det blev rigtigt mørkt. Heldigvis kan vi efterhånden nyde godt af mere dagslys, der jo er en væsentlig forudsætning for vores udendørs arbejde.
|
M 12 henter banevognen, så den kan sættes på plads i museumshallen. |
Efter endt arbejde var det tid til at tømme arbejdsholdets skabe for snavset arbejdstøj, der om en uge vil være skinnende rent og nystrøget takket være altid vaskeaktivistiske Lars. Vi regner med at afslutte sporarbejderne ved omløbet og foretage den mest grundlæggende justering. Stoppemaskinen er i hvert fald klar.
|
Da vi har vaskemaskine på Hedehusgården, får vores arbejdstøj næppe en tur i Lützows Lyn-Vaskeris fine varevogn. Måske en anden dag? |
Husk aktivmødet i Baneafdelingen: Lørdag d. 25. februar kl. 11.00 i Damp Af. Samme dag afholdes også aktivmøde i bygningsgruppen, men det foregår kl. 10.00.
Steffen og Claus