Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 21. maj 2022

Nyt fra Bafd 21-05-2022

Travlhed på terrænet: Banehegnsopsætning, drænledningstildækning, passagertilstrømning, ballastafretning, sporskiftetvangsskinnesvejning...

På en dag med kraftige byger, startede det hele lidt vådt – men solen tittede også jævnligt forbi. Dagen startede også med ankomsten af et særtog, der lidt atypisk havde afhentet gæsterne på Fem Ege. Det skyldtes dog, at de kom fra Tune lokalråd og så er det jo næsten i baghaven. De blev budt på en rundvisning og kunne derfor betragte det travle baneholds mange små indsatshold: Der blev lagt drænrør i grus og overdækket; der blev svejset tvangsskinner på et sporskifte; der blev afrettet gruslag flere steder og Steens stakitbyggeri kom rigtig langt denne dag. Jeg havde god hjælp af Philip og vi fik rettet gruset flot af i spor 1. Det nyflyttede sporskifte fik monteret en ny buk og blev rettet ind, så det kan bruges i morgen. I det hele taget var der travl trafik på sporet af både persontog og banetog og desuden en materieltransport, idet No3 skulle ind til værkstedsremisen og blive klargjort til sæsonen. Endnu en spændende dag på banen /Leif

Et lille arbejdshold havde lavet tilslutning mellem brønd og dræn fredag aften. Kenneth dukkede tidligt op lørdag og var allerede godt igang med drænrenden, da vi andre mødte ind. 


Der skovles et jævnt lag grus omkring drænledningen

Endnu en mindre sporskiftereparation

Spor 1 er klar til brug og fik lidt afretning som sidste finish

Banehegnet godt på vej!


Der arbejdes med sporskiftetrækket


Kenneth retter perronen af (PH)

torsdag den 19. maj 2022

Nattergaletur 17. maj 2022


Afstemning ved Flintebjerg, hvor vandreholdet lige er steget af toget på vej ud for at høre nattergalen

I det store, smukke naturområde Hedeland er der naturligvis også nattergale. En hyggelig måde at få dem at høre er med tog. Hedelands Veteranbane har derfor arrangeret et par ture ud i det grønne ved sen aftentid. Så kort før kl. 21 stod toget klar og gæsterne gik ombord. Det blev et næsten fyldt tog og folk så ud til at være forberedt på en hyggetur med små snackkurve og lidt at drikke. Vi forsynede alle med varme tæpper og så gik turen ellers ud til Brandhøj St. Her kunne vores to hidkaldte ornitologer Solveig og Søren underholde alle deltagerne – først med en fin, let forkortet version af H.C. Andersens ”Nattergalen” der godt beskriver, hvorfor vi alle finder denne lidt undseelige fugl så fascinerende. Bagefter kom der fakta på bordet, så vi bagefter vidste hvad der skulle lyttes efter og hvordan den lille fugl flyver langt frem og tilbage til Østafrika og at rederne placeres på jorden i det høje græs – og meget andet. Så delte vi os i to hold – et blev i nærheden af stationen og os andre kørte til Flintebjerg trinbræt, hvor togfolket vinkede farvel til ekspeditionen. De tog turen bagom og henover Tempelbjerget og Temple og Tokamak, mens toget kørte direkte til Rubjerg og vendte. Her holdt lokofører og togfører en kaffepause i togførervognen, men så puslede det udenfor og det tyste hold kom vandrende efter er fin tur. Søren mente de havde mødt 15 nattergalesangere undervejs! Vi tændte hyggelamperne i toget og så gik turen tilbage til Brandhøj, hvor vi samlede de andre op og holdt en lille hyggepause med mulighed for spørgsmål. Bagefter gik turen hjemover og jeg tror at alle havde en rigtig dejlig tur og formålet blev jo opfyldt til fulde: Masser af nattergalesang! /Leif

Vi håber at kunne gentage succesen når vi kører næste Nattergaletur den 16. juni. Se på ibk.dk hvordan du bestiller billetter!


Hedehusgården er stadig præget af ombygningen, men det skrider fremad!

Instruktion om sikkerhed og andet før afgang

Solveig læser en fin udgave af Nattergalen i skumringslyset



Søren tilføjer fakta og besvarer spørgsmål fra toget





Stationsstakit 18 + 19-05-2022

Efter at stolper og lægter er på plads og malet, er næste etape af projektet med at fremstille et klassisk banestakit langs perronen ved spor nu i gang. De første 48 stave blev sat op tirsdag. Steen har benævnt det model 0, idet stavene er udviklingsmodellen, der skal give ideer og erfaring til hovedproduktionen. Knap havde Steen monteret stavene omkring billetsalget, før Hans tog fat med malerpenslen!

Steen runder et skarpt hjørne! Snart er personaleindgangen til billetsalget hegnet ind. Foto: Bruno Jensen.

Hans er under vejs med malingen af stakittet. Foto: Hans Nilausen.

I filialværkstedet syd for HVB, tog Hans og Bent fat på masseproduktionen af stave onsdag. Værkstedet var på grund af det dejlige vejr rykket udendørs. Med det rigtige værktøj lykkedes det at fremstille ikke mindre end 308 stakitstave, der nu skal monteres.

Stavene starter som brædder, der efterhånden som de bearbejdes bliver kortere, smallere og til sidst ender som stave til banestakittet. Den smukke belægning af chaussesten fremhæves af savsmuldet. Foto: Steen Larsen.

Bent borer hul til monteringsskrue i en stav. En lære sikrer, at hullet bores nøjagtigt. Foto: Steen Larsen.

Der arbejdes på Hedehusgård Station med sporjustering og perronopfyldning fredag aften og lørdag, hvor der også kører særtog på banen.

mandag den 16. maj 2022

Nyt fra maskinafdelingen #17-22 16/05:

Den "præfabrikerede" tagkonstruktion er klar til at blive transporteret over til C3

Vognprojektet kom denne aften et synligt skridt videre, idet en større flok fik transporteret tagkonstruktionen til C3 fra snedkerværkstedet til værkstedsremisen. Inden det kunne komme på, skulle Jan dog lige udføre det sidste finish på tagbuerne med overfræseren. Imens blev der lagt en midlertidig vognbund af paller, så vi kunne stå solidt under montagen. Da fræsearbejdet var udført, så fik vi båret taget ind og sat på de nymalede tagstolper og det passede perfekt! Herefter kunne montagearbejdet fortsætte: Støbeplader blev afrenset og lagt som midlertidigt arbejdsgulv.  Lars O. finpudsede de flotte pufferhoveder, så de snart kan sandblæses og males – men der var kommer stålspåner i sandet og vi måtte udskifte og rense maskinen, så det måtte vente til næste gang. Ved drejebænkene stod Otto og Fritz og fik afsluttet gevindskæring til stag for første vogn – og alle fire pufferstokke. Så Fritz kunne derefter sætte aksel nr. 2 til M9 i drejebænken, så den er klar til videre forarbejdning. Brian og jeg udskiftede batterier i Da7, da de gamle var klappet sammen og forsøgte at få den staionære radio til at køre igen – men der må være en fejl mere, som vi kigger på næste gang… Mere end det skete nok osse, for vi var igen en hel del friske folk på værket - jeg talte 14 mand. /Leif

Lufttransport...

den sidste finish på buerne

Taget i vognen - klar til at blive løftet på plads

Det sidder lige hvor det skal!

Et bedre, midlertidigt arbejdsgulv etableres



Fire færdigsvejste, flotte puffere - klar til finafgratning



Sidste gevindrynke på sidste pufferstokke er snart slået






søndag den 15. maj 2022

Sommerens første køredag 15. maj 2022

Årets første plantog er afgået og damplokomotivet er klar til at køre til perron 3

 

Som at sætte føl på græs 😊 Vejret viste sig fra bedste side – fin blå himmel, smuk sol og let vind: Så blev det endelig sommer og de første tog kunne afgå fra Hedehusgården – men det store stationsprojekt var dog ikke helt klar til brug endnu på trods af en kæmpe indsats fra alle mand. Det er dog tæt på nu – mon allerede fra næste søndag. Togene måtte derfor i stedet afgå fra spor 3, men trods en lidt mere omstændig rangervej, så afgik alle dagens tog til tiden uden vanskelighed. Det var let at mærke at også vores stamkunder havde glædet sig – der kørte mange kendte ansigter med toget i løbet af dagen. Der var dog også en hel del, der ikke havde været med før - og de fik også en god oplevelse. Jeg tror vi får flere at se igen i løbet af sommeren, for de smilede efter den gode tur. Det samme gjorde de tjenestegørende, for det blev en god dag med pænt fyldte tog – uden dog at slå nogen rekorder. Det kan være, at det sker i løbet af sommeren…  Vi kører Nattergaletur tirsdag aften – der er stadig ledige billetter at købe og ellers kører togene igen på søndag – måske fra perron 1? /Leif

Første motortog er pænt fyldt, så det tegner godt for dagen...

Damperen retur med anløb ved spor 3, da byggearbejdet stadig står på

Afgang fra Fem Ege

Udsigt over Vinkelsø - der ser ud til at have fået mere vand i sig

Snart klar til endnu en afgang