Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 23. juni 2018

Nyt fra Bafd. 23-06-2018

En lørdag med et tidligt eftermiddagssærtog og et reduceret arbejdshold satte grænser for hvilke opgaver vi kunne løse på banen. At en strømafbrydelse i Hedehusene i går også havde berøvet os startstrøm i gravemaskinen, gjorde ikke situationen bedre. Lars og Claus startede med en tur til Brandhøj med en roevogn, der blev afleveret i opbevaringshallen. Imens ryddede Steffen bevoksning med buskrydder på vognhalsbanegård og omkring museumshallen. Vel hjemme igen, flyttede vi rundt på materiel i museumshallen, så kun pæne enheder står på de fire spor i publikumsafdelingen.
Der blev rumsteret i den nordlige ende af Hedehusgård Station. Maskinafdelingen arbejdede i flere hold og havde bl.a. Da 7 ude i sommervejret.

Efter frokost afventede vi afgangen af særtoget, inden vi kastede vi os over opstart af gravemaskine, monterede stoppeenhed og rullede ud på vognhalsbanegården.
Særtoget kører ud i hedeland. Toget befordrede et bryllupsselskab og var behørigt pyntet med hvidt tyl.

Skifte 112 under stopning.

Rangeringen på vognhalsbanegården fortsatte mens understopningen pågik, så det blev til en kort pause, mens M 30 skubbede M 25 på plads. Når der er trafik i nabospor, må sikkerheden komme først!


Særtoget rangeres på plads i hallen. Igen måtte stopningen stoppes på grund af toggangen. En dag, hvor der virkeligt skete noget!
På trods af toggangen blev vi færdige med skifte 112. Vi ryddede op og kørte banetoget på plads i hallen. Dagen sluttede med en kold øl skænket i glaskrus og en snak om personvogne og sporvidder i Storbritannien. Næste lørdag er der endnu to skifter på vognhalsbanegården, der skal stoppes.

mandag den 18. juni 2018

Nyt fra maskinafdelingen #24-18 18/6:



SÅ er undervognen atter samlet med snekkegear und alles

Med stort flid har Bo fortsat oprydningen i værkstedet og fået lagt de nye værktøjer på rette plads. Så kom E28-holdet og fortsatte deres arbejde fra i onsdags og fik med lidt mas hjul og gear samlet til en enhed igen ved brug af både kran og list.  Det nærmer sig et tidspunkt, hvor E28 igen kan få egne skinner under hjulene igen. Dog skal en udfordring med lejerne ved kobbelstængerne løses. Mens jeg fik malet Superfos-lokomotivets førerhus en 2. omgang, så samlede Kjeld de nymalede dele til et flot juletræ. I den rigtigt træ-afdeling blev der skruet op for produktionen, idet der er indkøbt flere skruetvinger og med dem, samt boret et par supplerende huller i skabelonen. På den måde kunne Martin og Erik lime og sætte to buer i spænd samtidig. Således fik 9 mand tiden til at gå denne aften, hvor der endelig kom lidt regn igen…



Undervejs-overvejelser med samling af E28´s undervogn


Førerhuset på Superfosén efter 2. lag maling

Montering af alle de mange
haner og greb på juletræet
Næsten færdigsamlet juletræ - med sin pynt

Udvidet produktionsapparat: 2 buer ad gangen!

Fortsat gang i omfattende oprydning af værktøj og dele





Nyt fra Mafd. & Bafd uge 24, kombi-version

Lørdag blev slagle-klipning af bevoksning langs banen afsluttet med østsiden.

Et knækket spændebånd på slagle-klipperens motor
spændte ben for at vi ugen før ikke nåede hele udførelsen af slagle-klipning.




 Efter fornyelse af de 2 spændbånd var vi klar til fortsættelse af arbejdet:

Heldigvis var vi sidste lørdag akkurat nået til perron på Fem Ege, hvorved det sidste stykke var overkommeligt med buskrydderen.

Dagen startede med oprangering med banevogn medbragt, med plads til det ekstra mandskab, og også andre beskæringsopgaver blev udført via ørnenæb, buskrydder og kædesav.


Onsdag kom Bruno forbi med sit smarte alge-fjerner-kit, og udførte rensning af vognhallens nordside.














Samtidig pågik hos Onsdagsholdet hyggelig prøvemontering af kobbelstænger på E-28.






Herefter forestår ilægning af motor, inden endelig montering af kobbelstænger.


/
LLZ

søndag den 17. juni 2018

Plantog 17. juni 2018:



Begge togstammer på vej til perron, nu der ikke skal bruges tid på at fyre damplokomotivet op


Efter de mange uger med udelukkende solskinsdage, så havde Beredskabet udsendt ”Afbrændingsforbud” i alle omliggende kommuner og den slags gælder naturligvis også for kørsel med vores damplokomotiv, der derfor pænt måtte blive stående i remisen. I stedet ”fyrede” vi op under vores motorlokomotiver M24 og M25, så de kunne køre vores gæster ud i Hedelands smukke natur. Natten og morgenen havde det dog regnet for første gang i lang tid og vejrudsigten stod også på bygevejr. Det afholdt selvfølgelig nogen fra at dukke op, men bestemt ikke alle og vi kørte da med glade folk i alle tog. Der foregik som vanligt skovture og familieudflugter, men også en løbeklub, der valgte den lette løsning og kørte med toget ud, mens de fik en morgenbajer for derefter at forcere alle bakker og bjerge på vejen retur. ”a drinking club with a running problem”, som der stod på løbetrøjen J Vi kørte således med godt vejr og sol på alle tog – indtil sidste tog, hvor en sort sky lige trak over og lettede sig for en større sjat vand… Men vi nåede da at tørre inden vi ankom til Hedehusgården efter endnu er herlig dag med toget. Dem der kom forgæves efter en tur med damp, de lovede at komme igen en anden dag. De er mere end velkomne ;-)




De smukke, hvide heste, der løber på sletten, kan godt få opmærksomhed fra alle!






M24 og M25 hilser på hinanden. Det er ikke ofte det sker i driften

På sidste tur åbnes sluserne, men folk er da forberedt!

Dagens sidste "damptog" kommer op ad bakken

En kop kaffe nydes efter en fin dag