Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 15. februar 2020

Nyt fra maskinafdelingen #07-20 15/2:


E28 trækker Superfos-lokomotivet ud, så der kan blive renset rust og maling af i friske omgivelser...




Redacteuren var med på lørdagsholdet denne dag og der skulle males alt det som de flittige folk på Onsdagsholdet havde afrenset og grundet. De to puffer er blevet hentet ude fra vognhallen og er ved at blive adskilt og afrenset. Alle dele har været røde, men efter at vi fik talt lidt om det, så var der enighed om at pufferne og de andre dele vil stå skarpere i sort og med rød klods. Der bliver derfor skiftet hest ved næste lag maling… Dagen startede med regn, men heldigvis blev det mere opholdsvejr og Superfos-loket kunne derfor komme ud i det fri. Planen var at afrense cylinderne og da det var gjort, så fik dækket også en tur. Det er derfor nu snart klar til maling, når det har fået grunder. Kjeld gav de fire bremseklodser en overhaling. Bagefter var det tid til efterrens og maling med Olsen-sort, så bremseklodser, cylindre og afgangsrør nu står skarpt! En undervurderet, men meget vigtig opgave på værkstederne er at få ryddet op. Den tjans tog Carsten og Kjeld, som bl.a. fik adskilt det rullestativ, der blev brugt til påbygning af røgkammer på Vildmosens kedel i 2016. Der blev også frigjort deplorider til at sætte pufferne på, så vi kan køre dem rundt til rette sted – og ud af vejen. Carsten fik også drejet et værktøj til at presse de nye cylinderforingerne på plads i M30´s motor. Det arbejde er planlagt til mandag.

En god, lang dag på værkstederne. /Leif

E28 og Carsten henter også en tipvogn til oprydning af metalskrot. I baggrunden er Bafd-toget klar til afgang.

En masse afrensede og grundede dele. Nu med rød maling 
- men et par af pufferdelene vil blive konverteret til sort


Et par deplorider, der stod inderst er blevet hentet ud og nu skal bogierne tilbage på plads.

Det meste er nu afrenset med roterende stålbørste og lidt finpudsning finder sted.

En afrenset cylinder med tydelig nummerering af delene med byggenummer: 2075

Olsen-sort afslutter dagens arbejde tilfredsstillende!

Formanden hjemkommet fra dagens arbejde på banen. Nysgerrigt skal Lange Maren undersøges. 
Her er det sandkassen, der inspiceres. Den er i øvrigt stadig fyldt om med original roebanesand!

Nyt fra Bafd. 15-02-2020

I uge 7 er der forventeligt mandefald på grund af vinterferien. Også baneafdelingen måtte se et par af den normale besætning befinde sig langt fra Hedeland på Europas pister. Forhåbentligt vender de hjem arbejdsdygtige uden gipsbandager! Heldigvis er ikke alle i afdelingen vilde med ski, så der var alligevel mødt 5 mand klar til arbejde.
Godt i gang med justeringsarbejdet! Lars kører stoppemaskinen, Jørgen (i ægte inspector Clouseau-jakke) og Steen jævner grus, mens Hans i forgrunden har fundet en grøft han kan uddybe.

Skibakken i baggrunden og stoppeenhederne nede i arbejdsposition. 

Dagens program bestod i justering og understopning af det svelleudskiftede spor på og omkring Rubjerg Station. Efter afhentning af stoppemaskinen på Brandhøj fik vi ret hurtigt gang i arbejdet med opretning og justering af sporet. Stoppemaskinen blev startet og kørte, kun afbrudt af to pauser, hele dagen. Vi kom igennem kurven nord for stationen og hele det svelleudskiftede perronspor. Perronsporet skal dog lige have udbedret et par lunker næste lørdag, hvor vi fortsætter justeringsindsatsen gennem kurven mod syd.
Stoppemaskinen i perronsporet. Hans jævner grus. M 12 med arbejdstoget i spor 1.

Hans på knæ foran 3 af vores vaterpas. Lige foran ham vores moderne multifunktionsmåleredskab fra Robel, dernæst et standardvaterpas og til sidst et gammelt banevaterpas med overhøjdemåling.

Vi har ryddet op, toget er oprangeret for hjemturen. Jørgen låser skiftet inden afgang.
Vi afleverede stoppemaskinen i opbevaringshallen og kørte til Hedehusgården for en kop velfortjent kaffe og et par småopgaver. Vi nåede at se Leif male på Superfos-maskinen, inden vi klædte om og tog hvert til sit. Vi er på Hedehusgården igen på lørdag, klar til mere sporjustering.
Leif i gang med den sorte. Penslen så noget slidt ud. Mon ikke han tager en ny i brug på mandag? I baggrunden 'Lange Maren'.

torsdag den 13. februar 2020

Torsdagsbilledet #215

Persontoget fra Hedehusgård, som vi så på torsdagsbilledet #213, er planmæssigt ankommet til spor 1 på Sølund. Der er endnu ingen perron, men der er lagt en stabel sveller, så passagerne kan komme ned uden at skulle tage et alt for stort skridt. C 379 er udstyret med højrøde akselkasser. Sikkert den eneste maling, der var på reolen. Dengang brugte man den maling, der var, inden man købte nyt. Også selvom farven ikke var den helt rigtige!
M 25 med persontog på Sølund Station. Mon ikke det er på en lørdag, siden der arbejdes på stationen? Blandt de aktive på dagens arbejdshold ses Peter Andersen og Per Jensen. Næste torsdagsbillede afslører mere om hvad der foregår. Foto: Nils Bloch, 1983.

mandag den 10. februar 2020

Nyt fra maskinafdelingen #06-20 10/2:



Skorstenen tilbage på rette plads på Lange Maren


I lørdags fik Carsten og Bo monteret den ene stempel og skorstenen på Lange Maren, så hun ikke skal stå så nøgen uden… Denne aften fortsatte vi med arbejde på Superfosmaskinen; Carsten fik afmonteret fjedre og skåret gevind op dertil. Steen gik så udendørs amok med den roterende stålbørste. Der blev afrenset de tre fjedre, en bremsetravers og de to hylder fra over forhjulene. Jeg fik det meste grundet sidst på aftenen og inden da havde begge hjulsæt fået anden omgang maling. Jan samlede inddækningen ved styringen, så den er på plads igen og Hans fik afrenset en bremsehænger. Kenneth arbejdede på en holder til filtet, der skal bruges til glidelejerne. Peter og Lars fik færdigtilpasset den nye kile til krydshovedet på No3 ved brug af fil og mærkeblåt, så den nu sidder fint på sin plads.

Gert omhældte cylinderolie fra en 200 l tønde til de små dunke – en øvelse, der er noget sværere i koldt vejr – men tønden står i vejen, så det skulle gøres…  

Hans fik også sammen med Kjeld udført reparation af den store støvsuger, der stod af forleden under rengøring af Lange Maren. Med hovedet i malerbøtten fik jeg ikke noteret det hele og med 13 mand fremmødt, så skete der nok en del. Et hold fik vist også sørget for kaffe og snak i Damp á 😊 Jeg talte til 13 mand på Gården denne blæsende aften. /Leif
Der filen med nænsomhed

Radius tjekkes løbende

- og så er kilen på plads rette sted!

Grundig afrensning af hylde og andre dele fra Superfos-lok

Gevind skæres op til fjederbeslag og De afrensede dele grundigt grundet

Hjulsæt klar til at blive sat på igen, når filtpuderne er klar


Støvsugeren får en grundig rep.
Støvsuger klarmeldt 
- tid til sandblæsning af en bræmsehænger



søndag den 9. februar 2020

Nyt fra Bafd. 08-02-2020

Efter ilægningen af de sidste sveller i projektet fra veterantogspuljen var det i dag tid til at fjern gamle sveller langs strækningen. Vejret var dejligt og et hold på 7 mand var mødt friske op til opgaven.
Lars placerer forsigtigt en grabfuld gamle sveller på et sæt deplorider.

Vi kørte til Brandhøj og hentede et sæt deplorider og fortsatte derpå til Flintebjerg, hvor et mindre antal udskiftede sveller blev samlet op. Herefter gik turen videre til Rubjerg, hvor et større antal sveller ventede. Ved siden af arbejdet med at samle sveller op, fik vi siderettet sporet langs perronen og ryddet en del buskads på vestsiden af stationen.

Da vi havde samlet størstedelen af svellerne op, tog Hans, Jens og Steen til Brandhøj og begyndte at flise en del gamle afskårne grene op. Grenene har i alt for mange år ligget som rodede bunker på græsfladen modsat vognhallen. Nu forsvinder de efterhånden.
Steffen og Benjamin sikrer de høje læs af gamle sveller med stropper.

Med de sidste sveller fjernet fra arealerne omkring Rubjerg og forsvarligt læsset på deploriderne, kørte vi med banetoget til Brandhøj og M 12 returnerede straks til Rubjerg for at hente svellerne. Vel ankommet til Brandhøj med svellerne holdt vi kaffepause, da også flisningen på det tidspunkt var overstået.
Svelletransporten er nået til frem Brandhøj. Svellerne er nu rangeret på plads og afventer nu at vi får en aftale i stand om afhentning.

De to næste lørdage foretager vi justering og understopning af de svelleudskiftede strækninger.