Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 25. maj 2017

Torsdagsbilledet #112

Efter jubilæet i 1977 blev der naturligvis skrevet en fin artikel i klubbens blad TIPVOGNEN:
(klik på fotos for større billede)







mandag den 22. maj 2017

Nyt fra maskinafdelingen og særtog #21-17  22/05:

Særtoget næsten hjemme igen efter en herlig tur i den dejlige aftensol.

Stemning i og foran værkstedet var betydelig mere rolig end for en uge siden. Det skyldes naturligvis et veloverstået jubilæum, men også at vi denne aften havde et dampsærtog med vores søde stamkunder fra Lykke Marie, der denne aften havde alle de kørestole, som der var plads til i fire vogne, en 11-12 stole ialt. Det kræver en del ekstra forberedelse; der skal oprangeres et tog med to roevogne og to melisvogne, samt to tagvogne. Der skal udtages bænke og tæpper, indsættes stole og så skal kørestolene skubbes op ad ramperne. Men det er al arbejdet værd mange gange, når vi først kører afsted og vores passagerer rigtig nyder turen med luft, lyde, lugte og smuk natur hele vejen. Vi holdt en times spisepause i det herlige solskinsvejr på Fem Ege og så gik turen atter hjemad. I alt havde vi 45 passagerer ombord og det er blevet et så populært arrangement, at der nu er venteliste til næste gang. De kunne derfor godt ønske sig, at vi fik en roevogn mere gjort klar. Se det er da en fornem opgave for værkstedet.
Efter turen ligger der så en omfattende opgave med at få rangeret alle vogne tilbage på de rette pladser. De folk der var tilbage på værkstedet var gået i gang med at adskille motorhuset på den gamle SAS-ground generator, der længe har stået på sidesporet. Inden i er der en relativ ubrugt Deutz-motor, som passer til M23. Da7 skubbede også M25 ned på værkstedet, da den mistede trækkraft ude på Rubjerg om søndagen. Heldigvis viste det sig at ære en lille, ufarlig overgang – men med stor betydning. Der var også stadig lidt oprydning efter jubilæet, men det meste var flot klaret i løbet af søndagen. 7-8-9 mand i gang med både særtog, værksted og oprydning.

Der skal god planlægning til for at få alle stolene på plads i vognene,
men heldigvis har flere af både ledsagere og os prøvet det flere gange nu

Så afsted i den varme aftensol

En times spisepause i det grønne

Der skal sørges for mad og drikke og sikre at alle har det godt.

Klar til afgang om lidt efter et fint ophold på Fem Ege

Vinkelsø tager sig smuk ud denne aften


M25 bugseres ned til værkstedet af Da7

- og vognene sættes tilbage i rette rækkefølge

"Det mærkelige tog" under adskillelse. Inde i gemmer sig en fin motor.

Fejlen på M25 diagnosticeres til en lille overgang

Rolig aftenstemning foran remisen

søndag den 21. maj 2017

Første plantogsdag 21. maj 2017 - med damptromle og tipvognskørsel - billedserie

Efter et forrygende jubilæum, så må billederne (næsten) tale for sig selv:

Personalet på Da7 (næsten) klar til afgang ;-)


Brandhøjbanen havde også deres første køredag - med fyldte tog

Medlem nr. 44 på besøg fra Jylland

Steen er også på tur for at tage et par gode film og billeder

På Sølund møder vi Tipvognstog med 3 som trækkraft


Stemning med damptromle og tipvogne til at hente skærver

Tipvognstoget læsset og på vej...

Den flotte talerstol, som vi havde lånt fra Andelslandsbyen Nyvang

Ophold på Brandhøj, mens vi får afklaret en mislyd fra Da7.
Det blev klaret ved at rotere en smørekop på Klien-Lindner-akslen


Tipvognstog anno 1930

Det kører for Brandhøjbanen!

Dagen ved at være slut og spejderne pakker kaffetelteltene ned.
Vi siger tak for kaffe og mange tak for hjælpen!