(klik på fotos for større billede)
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 25. maj 2017
Torsdagsbilledet #112
Efter jubilæet i 1977 blev der naturligvis skrevet en fin artikel i klubbens blad TIPVOGNEN:
(klik på fotos for større billede)
(klik på fotos for større billede)
mandag den 22. maj 2017
Nyt fra maskinafdelingen og særtog #21-17 22/05:
Særtoget næsten hjemme igen efter en herlig tur i den dejlige aftensol. |
Stemning i og foran værkstedet var
betydelig mere rolig end for en uge siden. Det skyldes naturligvis et
veloverstået jubilæum, men også at vi denne aften havde et dampsærtog med vores
søde stamkunder fra Lykke Marie, der denne aften havde alle de kørestole, som der var
plads til i fire vogne, en 11-12 stole ialt. Det kræver en del ekstra forberedelse; der skal oprangeres
et tog med to roevogne og to melisvogne, samt to tagvogne. Der skal udtages
bænke og tæpper, indsættes stole og så skal kørestolene skubbes op ad ramperne.
Men det er al arbejdet værd mange gange, når vi først kører afsted og vores
passagerer rigtig nyder turen med luft, lyde, lugte og smuk natur hele vejen. Vi
holdt en times spisepause i det herlige solskinsvejr på Fem Ege og så gik turen atter hjemad. I alt havde
vi 45 passagerer ombord og det er blevet et så populært arrangement, at der nu
er venteliste til næste gang. De kunne derfor godt ønske sig, at vi fik en
roevogn mere gjort klar. Se det er da en fornem opgave for værkstedet.
Efter
turen ligger der så en omfattende opgave med at få rangeret alle vogne tilbage
på de rette pladser. De folk der var tilbage på værkstedet var gået i gang med at
adskille motorhuset på den gamle SAS-ground generator, der længe har stået på
sidesporet. Inden i er der en relativ ubrugt Deutz-motor, som passer til M23. Da7
skubbede også M25 ned på værkstedet, da den mistede trækkraft ude på Rubjerg om
søndagen. Heldigvis viste det sig at ære en lille, ufarlig overgang – men med
stor betydning. Der var også stadig lidt oprydning efter jubilæet, men det
meste var flot klaret i løbet af søndagen. 7-8-9 mand i gang med både særtog,
værksted og oprydning.
Der skal god planlægning til for at få alle stolene på plads i vognene,
men heldigvis har flere af både ledsagere og os prøvet det flere gange nu
|
Så afsted i den varme aftensol |
En times spisepause i det grønne |
Der skal sørges for mad og drikke og sikre at alle har det godt. |
Klar til afgang om lidt efter et fint ophold på Fem Ege |
Vinkelsø tager sig smuk ud denne aften |
M25 bugseres ned til værkstedet af Da7 |
- og vognene sættes tilbage i rette rækkefølge |
"Det mærkelige tog" under adskillelse. Inde i gemmer sig en fin motor. |
Fejlen på M25 diagnosticeres til en lille overgang |
Rolig aftenstemning foran remisen |
Etiketter:
40års-jubi,
Da7,
M25,
mafd,
Særtog
søndag den 21. maj 2017
Første plantogsdag 21. maj 2017 - med damptromle og tipvognskørsel - billedserie
Efter et forrygende jubilæum, så må billederne (næsten) tale for sig selv:
Personalet på Da7 (næsten) klar til afgang ;-) |
Brandhøjbanen havde også deres første køredag - med fyldte tog |
Medlem nr. 44 på besøg fra Jylland |
Steen er også på tur for at tage et par gode film og billeder |
På Sølund møder vi Tipvognstog med 3 som trækkraft |
Stemning med damptromle og tipvogne til at hente skærver |
Tipvognstoget læsset og på vej... |
Den flotte talerstol, som vi havde lånt fra Andelslandsbyen Nyvang |
Ophold på Brandhøj, mens vi får afklaret en mislyd fra Da7.
Det blev klaret ved at rotere en smørekop på Klien-Lindner-akslen
|
Tipvognstog anno 1930 |
Det kører for Brandhøjbanen! |
Dagen ved at være slut og spejderne pakker kaffetelteltene ned.
Vi siger tak for kaffe og mange tak for hjælpen!
|
Etiketter:
40års-jubi,
brandhøjbanen,
Da7,
IBK-arrangementer,
M 3 (M15),
M25,
No3,
Plandag,
tipvognstog
Abonner på:
Opslag (Atom)