Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 30. september 2013

Nyt fra maskinafdelingen #28-13 30/09:


Lars, Mikkel og Carsten var allerede i gang, selvom jeg kom tidligt denne aften. Det var også spændende opgaver som var i gang: Montage af de nye pakninger på M25 som Mikkel monterede sammen med delene. Bl.a. indsugningsmanifold og motorluger.
 
En af de nye, maskinskårne pakninger efter Mikkels skabeloner
 
lugerne monteres
 
 
Brændstofpumpen fra M24 var kommet retur fra reparation efter at Lars søgning efter en løsning endelig havde båret frugt; nemlig at den defekte knastaksel fra pumpen er blevet repareret af en modig og meget dygtig håndværker, som har udført dette prisværdige stykke maskinarbejde.
Lars tilføjer: at akslen - forudgående dens præcisionskrævende reparation
via. "Topper", har været underkastet en spektrometer-analyse, fastslående at akslen -
under ingen omstændigheder kunne svejses, pga. dennes materialesammensætning,
hvorfor der i stedet valgtes en ren mekanisk baseret løsning,
med en syrefast, prespasningsdrejet rustfri akselindsats,
fastgjort mod vinkelret bundhul, og for ekstra sikkerheds skyld også sikret med Locktite-limEmoji
  VH Lars

Efter slutkontrol, hvor Carsten tjekkede at alle dele sad rigtigt (modsat sidste gang den blev repareret) fik han og Lars monteret pumpen og så var det endelig tid for det første startforsøg. Se videoen, der blot kører imens Lars og Carsten kører med starteren for at føre brændstof til dyserne.  

 
Inspektion af akselens position. Kontrol er godt!
Pumpen klar til montage












M24 kører atter ved egen kraft! :-)
























Men udover disse spændende opgaver, så var rammen fra GM32 kommet retur fra sandblæsning og grunding. Den skulle derfor males sort. Den farve var desværre udgået fra vores lager, så det blev en chokoladebrun i stedet – til første lag J Per, Mads og jeg fik malet rammen og køler-delene og Martin fik afrenset, samt grundet olierørene fra M25. Medregnet øvrige medlemmer på Gården, så var vi 9 denne fine aften, hvor det endelig ser ud til at både M24 og M25 snart kan komme i drift på skinnerne igen.




Mads, Per og jeg maler chokolade på GM32´s sandblæste ramme
 
Motoren på M25 er færdigsamlet og pakkes ind, så vi kan afrense og male
Martin afrenser og grunder rørene til M25´s oliekøler
M24 og M25 sammen på værksted - nok snart i drift igen!
Posted by Picasa

søndag den 29. september 2013

Nyt fra Bafd 28-9-2013

Lørdag formiddag indfandt en gruppe klubmedlemmer sig hos Peter Andersen (Vores redaktør af Tipvognen), for at fejre hans 70 års fødselsdag. Vi havde et par hyggelige timer inden turen gik til Hedehusgården og derfra til Brandhøj. Undervejs fik vi, selvom der godt nok er et stykke tid til jul, ophængt årets julekøreplan på stationerne.

Tirsdagsholdet havde støbt under den sidste port, og vi startede derfor med at afforskalle støbningen og tilfylde med grus op til porten. Mikkel gik i gang med at få et gammelt lokomotiv, M31, bygget af Hillerød Maskinfabrik i 1936, gjort klar til flytning. Det har stået udendørs i minimum 36 år og har sidst været flyttet på egne hjul i 1998. Det lykkedes at få det til at kunne rulle igen, og kunne derfor senere på eftermiddagen sættes ind i vognhallen.

Grunden til denne flytning var, at vi skulle bruge de sporrammer, som lokomotivet stod på, til sporene i selve vognhallen. Vi fik taget dem op, og inden dagen var omme, var der lagt 2x17 m spor ud i hallen.

De kommende uger fortsætter vi med sporlægningen i hallen.

Steffen

Deployer er gjort klar til at hente sporrammer i vildnisset

 
Udlægning af sporrammer i vognhallen

Sporrammerne er lagt og skal laskes sammen
 
Der er færdigstøbt ved porten og gruset er lagt på plads. Indenfor skimtes M31.