Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 13. oktober 2021

Da Hedelands veteranbane fejrede 100 års fødselsdag for to damplokomotiver

 Rudolf Film & Television er netop blevet klar med denne fine video fra 2 x 100 års jubilæet 


Tak til Niels Buch - der her er i fuld gang med optagelserne til filmen






Mange fotografer var klar til at tage fotos af de to flotte 100-års jubilarer


mandag den 11. oktober 2021

Nyt fra maskinafdelingen #25-21 11/10:

Medbringeren er atter monteret og akseldækslet har 4 Unbrako-skruer, der skal efterspændes

 Til M45 har Jørgen og Carsten drejet dele til et nyt sandingstræk, som Lars O. så fik svejset flot sammen. Det må snart være det sidste, der mangler før vi kan samle og klarmelde lokomotivet. Jeg startede aftenen med at lægge tjenestekøreplaner i lokomotiverne, så vi er klar til U42-toggangen. Ude i vognhallen lå Steen og Hans under D13 og fik samlet aksle og medbringer, så den igen kan trække på begge hjul. Det er bedst sådan… Og lige bagved stod Jan og Per med hovedet inde i M24 for at finde årsagen til den manglende motorforvarmning. Det viste sig at være en brændt ledning – der bliver udskiftet onsdag i dagslys. Det var for mørkt… Henning gav den nye (gamle) afkorter en Fransk vask& strygning. Bagefter så den næsten ud som ny. Kølevandskammeret fik også en grundig udrensning. Jeg fik grundet den afrensede rørholder, så den også kan se ny ud og bagefter fik ”brillens” håndtag lige et ekstra lag maling. Otto havde et par gutter med igen, som kiggede på mens der blev drejet endnu en stor portion spåner af akslen til M9. Jeg fik ikke set alt, hvad der hændte denne aften – men talte igen 14 mand på Gården! /Leif

Det nye sandingstræk til M45 før svejsning

her prøvemonteret efter svejsning.

Der arbejdes både på M24 og D13 ude i hallen


Afkorteren får en grundig rengøring

Bo påbegyndte i lørdags afdrejning af efterløberen til B3 

søndag den 10. oktober 2021

Nyt fra Bafd. 09-10-2021

Fra morgenstunden tydede alt på en pragtfuld efterårslørdag med fantastisk vejr. Sådan blev arbejdsdagen i sporet også. Dagens program sagde svelleudveksling ved km 4,5.

Svelleudveksling lige ved siden af 4,5 kilometerstenen. Kenneth i gravemaskinen og Lars med håndskovl.

Inden vi kom ud i sporet, skulle vi lige skifte et leje på Storebæltsvognen. Arbejdet var påbegyndt torsdag aften af Lars og Steffen. Med lejet skiftet var dagens hold også endeligt samlet og derfor kunne Peter H, Lars, Steffen, Kenneth og Claus B og N køre syd på med banetoget og hente kompressorvognen på Brandhøj, inden vi 'landede' ved arbejdsstedet.

Vi er klar til afgang. Også andre arbejdede: Ved værkstedet var Kjeld og Carsten i gang med Ca 2 og beredskabet på den anden side af Roskildevej trænede med teleskopstigen.

Der er rimelig datadækning i Hedeland. Kenneth og Claus B tjekker aktiekurser, LinkedIn eller Insta på vej til arbejdsstedet. M 12 er dagens trækkraft.

Arbejdet er i gang! Peter, Claus B, Lars og Kenneth i færd med at trække en gammel svelle ud af sporet. Den nye svelle ligger klar i forgunden.

Sidste lørdag afsluttede vi svelleudskiftningen på den nordlige side af Stærkendevejen og i dag tog vi så fat på strækningen syd for vejen. Gravemaskinen blev kørt af Storebæltsvognen og værktøjet kom frem. Imens arbejdet blev sat i gang, holdt Claus N møde med to repræsentanter for Tune Lokalråd. Der er ingen grund til at holde møder indendørs, når vejret er smukt og et møde udendørs meget bedre illustrerer arbejdet med at drive veteranbane.

Ved siden af punktudveksling af ca. 15 sveller nåede vi en del beskæring af bevoksningen i området syd for overkørslen. Buskrydderen tog de tynde vækster, mens gravemaskinen håndterede de store sandtorn langs banen.

Steffen kører på med buskrydderen, så passagererne på efterårstogene kan opleve en velryddet bane.
 
Ikke alene var vi heldige med vejret, vi blev også tilsmilet af lykkens gudinde i skikkelse af Maibritt Hein, der kom forbi med hjemmelavet æblekage. Det betød kaffepause i det lille amfiteater ved naturlegepladsen.

Efter kaffen kom vi ikke rigtigt videre med arbejdet. Det blev til oprydning, omløb på Fem Ege Station og derpå videre hjemad til Hedehusgård.
 

Efter banetoget var rangeret på plads på Hedehusgård Station, affald og diverse skrot ryddet af vejen, var der tid til at vende diverse administrative opgaver, der skal løses de kommende uger. Næste lørdag begynder efterårstrafikken og derfor arbejder baneafdelingen formentlig på Hedehusgård eller Brandhøj.