Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 18. oktober 2025

Løvfaldstoget 18. november 2025

Dagens første tog er næsten fyldt - og der er 15 min. til afgang. De sidste barnevogne sættes i roevognen.

En lille billedreportage fra lørdagens travle Løvfaldstog. Vi kørte også denne dag med fyldte vogne og glade familier. Der var både børnefamilier, bedsteforældre, folk der bare ville nyde den smukke tur og mange andre. Vejret viste sig virkelig fra sin bedste side med klar sol og let vind. Så allerede første tog var kørt til perron, stod der mange rejsende klar. Vi måtte derfor skuffe de folk, som kom kort før afgang – der var toget allerede helt fyldt. De fleste ventede dog tålmodigt til næste afgang og fik deres velfortjente pladser der. Heldigvis er der jo både museet, legepladsen og heste til at få tiden til at gå. Baneafdelingen stod klar til afgang, da vi kom ind med første tog (læs mere fra Bafd her >>) og sporet var derfor frit, da vi fløjtede afgang. På trods af det helt fyldte tog, så lykkedes det alligevel at samle et par hold op undervejs, fordi folk er flinke til at give plads. Og sådan gik dagen godt og vi fik alle med hjem fra Naturlegepladsen på sidste tur. En herlig dag! /Leif


Jan O., Søren og jeg var ombord på toget, mens John og Ole hjalp kunderne på perronen.


Efterårsfarverne er flotte på hele turen

Næste hold gæster står klar på perronen ved ankomsten


Dagens sidste tog - kort før afgang 
Flot tur ud over "Spejdersletten" - er det et par hjorte de har fået øje på?


Claus N. skal med på sidste tog - vi skal hjem og se om der er gæster til "Bliv-Aktiv-dag"...
Her kommer dagens første tog hjem, mens Bafd står klar med M30 og banetoget


- og her kommer de hjem igen - noget efter dagens sidste tog ankom!



torsdag den 16. oktober 2025

IBK med til 33. Internationales Feldbahntreffen 9-12. november 2025

 


Sidste år var Industribaneklubben (IBK) værter ved det 32. træf, mens vi i år kunne nyde arrangementet som gæster. Claus N. og jeg deltog som repræsentanter for Danmark. Turen gik fint; vi så også tog og sporvogne på rejsen derned. Byen Ramsen er pt. endestation på den lille lokalbane. 

Her starter også den 3 km. lange, 600 mm skovbane SWB – Stumpfwaldbahn med et lille remiseanlæg og uisoleret værksted. Der er en holdeplads og tre stationer undervejs, foruden de to endestationer. Holdepladsen er ved Schützenhaus – en skytteforening, hvor vi fik serveret mad og hørte foredrag om aftenen – hvis det ikke skete i festteltet ved endestationen i Eiswoog, der lå i skyggen af en højbro, hvor der ikke havde kørt tog de sidste 40 år…

Billederne må tale lidt for sig selv, indtil resten af historien forhåbentlig udkommer som en lang artikel i næste nummer af Tipvognen. 

Se udvalgte fotos fra turen her >>

Et udvalg af Claus' fotos kan du se her.

Claus og jeg var enige om, at det havde været et meget hyggeligt træf, som gav gode oplevelser og variation i kørslerne på trods banens og klubbens lidenhed. Vi fik også talt med vores fæller fra det ganske Europa, der også i år var bredt repræsenteret.

Jeg håber I nyder billederne fra turen og træffet. Vi gjorde! 😊 /Leif

SWB´s hjemmeside >>

Claus N. og Leif på 33. IFT med banens damplokomotiv og remisestationen i baggrunden
I banens modsatte ende - Ramsen West ligger deres større remiseanlæg.



Som det sidste på træffet overrækkes skiltet til næste års træfvært - Apedale Valley Light Railway i England.

tirsdag den 14. oktober 2025

Løvfaldstoget 14. november 2025 i DR P5

Et helt fyldt Løvfaldstog er klar til afgang - og solen skinner!

 Når skolerne holder efterårsferie, så kører vi jo tog i weekenderne rundt uge 42, men også tirsdag og torsdag. Vejret viste sig fra den bedste side med meget sol og let vind. Det var derfor en lækker togdag og rigtig mange familier stod klar på perronen til alle dagens fire tog. Nogen måtte dog vente til næste tog kom, men så blev der jo tid til et besøg i museet og en tur på den lille legeplads ved Gården. 

Maria fra DR P5 havde ringet i sidste uge og spurgt om de måtte komme forbi til en live radioudsendelse – og det passede fint med tirsdag. Så vi mødtes kl. 9 til en rundvisning i vognhal og værksteder. Et par sæder blev reserveret til os, for mens vi foretog de første af flere interviews i museet, blev toget hurtig fyldt. Næste snak - efter et musiknummer med jernbanetema – blev optaget i værkstedet og dernæst gik vi til det nu helt fyldte tog og satte os til rette i en kupe, som vi delte med en sød familie, der også blev interview. Undervejs fik vi flere fine samtaler om tog, banen men også Hedeland Naturparks fantastiske natur – desværre drillede dækningen ved Rubjerg og måske derfor sluttede vi lidt hurtigt. Men da havde vi også fået talt om det meste, så det var en meget fin oplevelse for mig som gæst.  (Linket til indslaget er nu desværre udløbet grundet DR´s rettigheder til musikken) 

Der er stadig tre køredage med Løvfaldstog – torsdag, lørdag og søndag. og vejrudsigten er god. Så vi ser nok frem til et par travle dage ombord på toget! Lørdag har vi som altid ”Bliv Aktiv”-dag, som starter når dagens sidste tog kommer hjem. Her vi inviterer på en kop kaffe og en lille rundvisning på værksteder og baneafdeling, for dem der kunne tænke sig at være med til at være med i foreningens arbejde.

Jeg selv fortsatte denne dag med at få malet lidt i værkstedstilbygningen og på T1 /Leif

Maria står klar med mikrofonen og koordinerer med radiostudioet. Kl. er 10 og der er 30 min til afgang

Et af dagens senere tog er kørt afsted og perronfolket gør klar til næste hold gæster

Når toget kommer hjem, så er der travlt på perronen med folk og barnevogne, der skal af og på!



Endnu en tur ud - 


- og dagens sidste, godt fyldte tog er næsten hjemme igen.


søndag den 12. oktober 2025

Nyt fra Bafd 11-10-2025

 Efterårsferie-togene begyndte at køre lørdag, og forsætter til og med næste weekend. da det første tog var sendt af sted kørte Lars, Kenneth, Claus B og Steffen ned på Brandhøj st. og blev der resten af dagen, mens de pænt besøgte tog rullede forbi.

Søren, Peter og Steen arbejdede videre på Hedehusgård med MDR projektet og ikke mindst service af vores kompressor. 

På Brandhøj startede vi med at færdiggøre den nyopsatte bom ind til området foran vognhallen. Adgangen til området er nu spærret for biler og bommen er endda forsynet med refleks, så den også er synlig i mørke.

Den igangværende rømning af den lave oplagsplads kræver lidt forberedelser på området ved vognhallen. Vi fik ryddet en del træer og buske og gjort klar til bygning af 3 stumper spor i hhv. 600, 700 og 785 mm til opbevaring af de vogne, der pt. ikke er plads til indendørs. Andre arealer blev ryddet og planeret så de fremover kan vedligeholdes ved græsslåning et par gange årligt, hvilket forhindrer at området springer i skov.

Dagen blev sluttet af med reparation af tagrytteren i den ene ende af vognhallen. For et par år siden blæste dele af denne ned under et stormvejr, men den er nu atter retableret.

Arbejdet på Brandhøj fortsætter næste lørdag.

Steffen


For nogle år siden overtog vi en tipvogn fra Faxe Kalk inkl. indhold af 
kalksten. De er nu smuldret, og vi benyttede lejligheden til at få tømt
vognen. Den har oprindeligt stået sammen med vores lokomotiv Faxe 5,
og nederst i vognkasse fandt vi vindueslister til dette lokomotiv. 

Der beskæres og flishugges. Til venstre for flishuggeren ses den nyopsatte bom.