Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 23. oktober 2010

Intet nyt fra baneafdelingen...

Lørdagen var Finn og jeg beskæftiget med opsætning af 'øjenskyl' i store remise og værksted. Dermed er der sket endnu et løft af arbejdsmiljøstandarden. Yderligere installerede vi nyt køleskab i kiosken, foretog diverse oprydning samt rensede tagrender på bygningen.


I min efterårsferie har jeg fået lavet mine to personvogne næsten færdige og er gået i gang med en Menck M 60-gravemaskine. I kan se billeder på:
http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157623319625826/with/5071587398/

http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157623436144097/with/5090294618/

Mvh Claus

fredag den 22. oktober 2010

IBK 4-mandstur til NSM Valkenburg i Holland 22-24/10:

Niels Peder, Carsten, Lars og undertegnede drog på en weekendtur til Hollands største og bedst fungerende smalsporsklub, der som os har 700 mm sporvidde. Deres stationsområde og bane ligger ved en sø, der er opstået ved sandudvinding, men nu er rekreativt område - næsten som os...  De tog meget vel imod os og viste alle deres flotte faciliteter frem. De har 1000 m2 værksted og lige så stort og flot et museum, samt flere flotte vognhaller og remiser, samt en stationsbygning på vej. Vi fik kørt med de ordinære dag- og aftentog, men desuden riggede de et særtog til for at køre os til deres fjerndepot. Her har de 50-60 lokomotiver stående - og oven i købet fyrede de siden et ekstra damplok op og hægtede et par af deres 76 køreklare tipvogne på for vores skyld. Vejret var desværre temmelig regnfuldt, hvilket lagde en dæmper på publikumstilstrømningen – så var der så meget mere tid til os :-)  Da de desuden bød os på øl & aftensmad, så kunne gæstfriheden vist ikke blive flottere. Se et udpluk af mine fotos her:

/ Leif

Med Google translate slået til, så er det faktisk muligt at få meget ud af deres fine hjemmeside:

http://www.smalspoormuseum.nl/

mandag den 18. oktober 2010

Nyt fra maskinafdelingen #41-10 18/10:

Bo, Lars og Carsten har arbejdet videre med Da7 og er nu i gang med indjusteringen af akseltryk fra fjedrene, så presset på alle aksler bliver ensartet. I den forbindelse blev et par af vippe-skiverne udskiftet, idet de gamle var temmelig slidte. Hele Klien-Liendnersystemet er nu fuldt genmonteret og alle hjul har rørt skinnerne.

Jan fremviste en ny metode indenfor montage af besværlige møtrikker, da gulvet i D13´s førerrum skulle monteres. Jan fik desuden lakeret træplankerne til resten af dette gulv. Jeg fik malet motorhus-pladerne, samt brændstoftanken, så den er klar til genmontage. C411 har nu fået alle sæderne malet 1. gang med Gori.




Kenneth og Carsten arbejdede videre med taget på C210, der har fået monteret en ny type tagrendelister i T-form. Listerne er fræset ned i taget – flot! Sven Erik fik boret endnu flere emner til de nye koblinger. 9 medlemmer kom forbi gården denne aften.





søndag den 17. oktober 2010

Nyt om loket fra Fuglsø Mose

Steffen skriver:
Takket være Asgers beskrivelse af banen på landsudstillingen i Århus 1909, lykkedes det mig at navigere rundt i ”den virtuelle landsudstilling” på nettet og rent faktisk finde to billeder, som viser sporene på pladsen. Den meget korte bane er beliggende yderst til venstre langs med plankeværket. Desværre kan man ikke se lokomotivet, så det kan ikke bekræftes om det kan være vores eksemplar af Houmøller lokomotivet. På det ene af billederne (_1) ses dog et eller andet helt op ad de lyse tårn til venstre.




Billederne stammer fra Bymuseet i Århus. Måske har de nogle flere liggende fra den rigtige vinkel, som også viser lokomotivet??

Peter skriver: Jeg er ikke klar over, hvilken avis og hvornår udklippet stammer fra.

Det er ikke sikkert, at det er det samme som det vi har fået, og heller ikke sikkert at det, der kørte i Århus, er identisk med det vi har fået.

Selvom vort lokomotiv skulle have spor af sølvbronce, kan det være noget, de har brugt på allesammen.
Jeg fik engang (fra Eilertsen?) en dårlig kopi af et billede fra Århus, hvor lokomotivet kan skimtes.
Hvor mange der blev bygget, og hvordan de så ud, foreligger der ikke meget om, kun de første i Bratten-Jerup har jeg set billeder af, og de bærer præg af at være forsøg.
Der har tilsyneladende været mindst en halv snes stk., men det er lidt usikkert, hvor de har cyklet rundt i Jylland.
ALPHA No. 8 kan vel også være en slags typebetegnelse?


Med venlig hilsen Peter Andersen