Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 19. februar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #07-24 19/02:

Så kom buret på!


Som oftest starter aftenen med en kop kaffe. Tim er startet som nyt medlem og blev derfor præsenteret ved kaffen. Dog kender flere Tim i forvejen fra S-tog, hvor han er både fører og lærer, så skinner er ikke ukendt område. Og således introduceret, så blev han straks sat i arbejde: I snedkeriet havde vi endnu fire vognsider, der skulle slibes, grundes og senere males og den opgave tog Tim og jeg os af. Imens stod Jan O. og tilskar og høvlede de fire hjørnestolper til hjørnerne på C411. I værkstedsremisen sørgede Mikkel for endnu et lag hvid maling under taget. Johnny malede endnu et par sæt beslag til vognsiderne.

Kjeld fik monteret køleren på gravemaskinen i lørdags og efter lidt mere montage, så blev buret slæbt over og sat på maskinen, hvorefter taget kom samme vej. Heldigt, at der var masser af bæredygtige folk… Niels og Alexander gik og lagde snedige planer for det videre arbejde med tilbygningen til værkstedet, nu har vi nemlig en byggetilladelse! Sådan fik vi endnu en god aften til at gå i godt selskab med 11 fremmødte. /Leif  

Velkommen til Tim!
Se så at komme i gang :-)


Der måles og saves ud til hjørnestolper

- og de fræses ned på mål.

Der males tag, beslag og gøres klar til montage af bur.

Buret bæres fra malepladsen til maskinen

lidt justering, så er buret placeret




søndag den 18. februar 2024

Nyt fra Bafd. 17-02-2024

Lørdagens vejr var tørt, delvis solskin og relativt mildt. Arbejdsholdet kunne mærke foråret da de samledes foran museumshallen for at tage fat på dagens opgaver. Der var et stort fremmøde, så vi kunne arbejde med en del opgaver uden at blive overanstrengt. 

M 12 skubber tre Pedershaab-lokomotiver ud fra sporviften. Set fra M 12 er det D 8, M 4 og M 9. I forgrunden M 30 med den nye fladvogn fra kanaltunnellen og forrest de nymalede ben og bommen til den kommende portalkran på Brandhøj.

For at skabe plads udgravningsarbejdet, rangerede vi midlertidigt tre lokomotiver til opbevaringshallen på Brandhøj Station. Hovedparten af tiden før frokost gik med oprydning og omrangering, og en mængde oplagrede byggematerialer blev læsset på vogne, hvorefter udgravningen kunne iværksættes. Arbejdet er en del af den nyindretning, vi foretager omkring museumshallens to østligste spor, hvor der ikke er publikumsadgang. Resultatet skal give mere plads til lagereoler, betongulv til palleløfter og en lav grav til eftersyn af vogne, så faciliteterne i værkstedsremisen aflastes.

Med Kenneth i gravemaskinen er afrømning af grus begyndt. Søren er klar til at skubbe tipvognen ud af hallen, hvor M 12 overtager.

Grustog på rampen. Det udgravede grus tippede vi af for foden af rampen, hvor sporet i den kommende tid skal løftes. Alexander og Børge poserer i forårslyset.

18 fyldte tipvogne blev i dagens løb læsset af for foden af rampen. Gruset blev groft skovlet til side, så små maskiner kan passere stedet med forsigtighed. I museumshallen fortsatte udgravningsarbejdet og som dagen skred frem sås det tydeligt, hvor gulvet skal sænkes, så det bliver let at efterse bl.a. baneafdelingens vogne og specialkøretøjer. Det arbejde er tidligere typisk foregået udendørs og under ret primitive forhold. Dele af gulvarealet blev komprimeret forud for støbning, ligesom diverse stålprofiler blev fundet frem til brug for fremstilling af en sporramme til indstøbning.

Den nye fladvogn RF 479 er hjemvendt fra sandblæsning og maling. I løbet af ugen er den forsynet med gennemgående kabel, stik og orienteringsbelysning. For at kunne benytte vognen til opbevaring af byggematerialer lagde vi trædækket løst på.

I værkstedsremisen åndede alt fred og ro sidst på eftermiddagen. Sollyset strålede ind gennem de nye, store portvinduer.