Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 1. november 2014

Bafd 1/11-14:

Også denne dag hjalp køerne med til arbejdet :-)

På en dag hvor metrologerne havde sat os i udsigt til solskin, gik det anderledes; vi fik aldrig lejlighed til at fløjte ”Taagen letter” af Carl Nielsen. Vi drog fire mand afsted fra Gården  med M24 som trækkraft for at kunne stå godt fast på de fugtige skinner. Som vanligt havde Tirs-/ Onsdagsholdet gjort et fint forarbejde og trukket spigerne op på hver anden svelle, samt udlagt nye, forborede sveller i kurven. De er boret med overmål 705 mm og 710 mm, så det passer til kurveradius på stedet. Senere dukkede Ole og Banechefen op og deltog i arbejdet. Fire mand nåede således at skifte 31 sveller på 55 minutter. Senere fik vi afspigret, forboret og udlagt på resten af stykket op til den sydlige kvægrist.

Action i silhuet

Trykluft in action



Om de nyanskaffede spigerværktøjer har jeg fra Lars modtaget følgende procesbeskrivelse:
"Fremstillingen af 2 identiske spigeroptrækker-værktøjer i så bekvem en letvægtsudgave,
at disse kan anvendes af både unge og ældre,
har både markant forøget kapaciteten i optrækningen af spigre,
og samtidig reduceret anstrengelserne ved dette tidligere hårde arbejde ;-)
"Efter spigrene er fjernet, skubbes og dernæst trækkes svellerne lynhurtigt rent maskinelt ud, og en ny anbringes."
:-)
spigeroptrækker-værktøjer


Sidst på dagen har Lars og Steffen så fået fuldsvejst vippemomentet på spigerløsnerne, samt fundet årsagen til dårlig sanding fra den ene side på M12; en gammel, folieret pristabel havde sat sig fast…

Man må sande at en glemt pristabel kan drille...
Som altid en herlig dag på banen sammen med gode klubkammerater. mvh Redacteuren

mandag den 27. oktober 2014

Nyt fra maskinafdelingen #41-14 27/10:





M19 afrenset og klar til at blive løftet på deplorider.
Pedershaab, Type JD byggenr. 280, 1940 7 tons, 785mm sporvidde.
Den oprindelige Junckers dieselmotor blev ret tidligt udskiftet med en 6 cyl. Henschel vandkølet diesel på 95 hk. M19 der bl.a. har arbejdet ved bygning af havnebassing i Odense og diger ved Hamborg kom til HVB 1980.

Som Peter skriver i sit indlæg fra onsdagen arbejder, så er M19 blevet trukket frem og står nu klar til et løft. Mads og jeg gav den derfor den store omgang afrensning og fik fjernet mange spande jord og rust fra maskinen med skraber, kost og trykluft. Vi kan håbe at det hjælper til med at stoppe nedbrydningen, når lokomotivet snart kommer under tag.
Endnu et træ blev hjemløst, fjernet fra M19
Grønt gulvtæppe på førerpladsen er nu fjernet
Henschel 6 cyl.  vandkølet diesel på 95 hk.

































Ellers blev der mest arbejdet på at få M2 startet, hvilket lykkedes sidst på aftenen. En af fejlene var en dårlig forbindelse inde i tændspolen. Med det løst, så sprang motoren nærmest i gang af sig selv… Det blev til en kort prøvetur og et prøvetræk med M24 på krogen. Se en lille video her:
9 mand kiggede forbi Gården denne aften.

søndag den 26. oktober 2014

Nyt fra Bafd 25-10-2014

Lørdag var det blevet lidt mere efterårsagtigt end vi har været vant til hidtil, men det påvirkede heldigvis ikke entusiasmen med svelleudskiftningen. 4½ mand klarede udskiftningen af 75 sveller i løbet af dagen uden de helt store anstrengelser, men vi nød dog godt af, at svellerne var forborede og at en del af spigerne allerede var taget op.
På vejen hjem nåede vi også at foretage en mindre adskillelse af vores kompressor, der skal have udskiftet en defekt pakning. Vi forventer at den er klar igen på lørdag til næste indsats.

Gennem den sidste måneds tid har Slettens fritgående køer været at se som tilskuere til vores svelleudskiftningsarbejde. Selvom det er sjældent i nutidens samfund, at man spiser sine tilskuere, så er der faktisk mulighed for at erhverve en større eller mindre portion af netop disse køer indenfor knapt 3 uger i følge et lokalt opslag. Godt at køer ikke normalt kan læse.

Claus har levereret dagens billeder.

Steffen
Sporet ligger heldigvis på en lille dæmning, for der er begyndt at blive lidt vådt i Hedeland

Der spigres med Skibakken i baggrunden

Spigrene sættes på plads inden trykluft-
hammeren tager over

Endnu en stump spor er klar og toget trækkes frem

Dårligt nyt for de lokale køer. Henvendelse skal ske til Peter Friis 2542 6068,
hvis man er interesseret i købe nogle lokale råvarer.