Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 19. november 2012

Nyt fra maskinafdelingen #43-12 19/11:


Per kom med et nyt, flot buet og bukket tag til M15, som vi fik læsset af. Det er udført ude i byen, for så fin en valse har vi ikke. Kølerstativet blev også malet, mens Jan fik sandblæst luftfilteret.
 
Perfekt buet, så det passer til den gamle tagramme
M15 med malet kølerstativ

Malerholdet blev denne aften i stedet vognklargøringsholdet. Vi fik afvasket og fejet begge vognstammer og fyldt tæpper ombord i togførervognene. Maskinchefen så tilfreds ud. Samtidig blev der udført AV-check på film og præsentationer. Carsten fik i lørdags monteret snerydderen på M23. Vi er snart klar til juletogene. Julesneen kan komme!

M23 monteret med sneplov. De rengjorte vogne i baggrunden :-)

Lars viste mig nogen af de mange sager, der er blevet udført de andre dage: Bo og Ole arbejder på ophæng til bremser på Vildmosen, samt forbedret inddækning af kedlen i førerhuset. Jørgen og Lars har forbedret skinnecyklen, så den kan klappes sammen og hænge på Banevognen. Lars og Kenneth A har arbejdet på forbedringer af gravemaskinens tilbehør. Et sandt specialkøretøj J Vi var 6 på Gården denne aften

Vildmose: Bremseophæng
 
 
Skinnecykel klappet sammen i transportstilling

Her et billede, der mere end rigeligt også fortjener at tilføjes sidste update:

En god forbedring, der udover forebyggelse af træk i førehus, langs kedel - også forhindrer fyrbøderens kaffekop & kande i fremover at vælte.  
Så snart dette pladearbejde er helt færdiggjort, skal det naturligvis males
/LLZ
Posted by Picasa

søndag den 18. november 2012

Nyt fra Bafd 17-11-2012

Lørdagen var afsat til understopning af sporet på Sletten, dér hvor vi havde udskiftet sveller tidligere på måneden. Planen holdt imidlertid ikke ret lang tid, for dagen blev plaget af tekniske vanskeligheder i en sådan grad, at vi til sidst opgav at følge den.

Vores stoppemaskine fik for et par år siden nye Honda motorer, men allerede i foråret havde den problemer med at køre ordentligt med den ene motor. Da vi skulle starte den op lørdag formiddag løb benzinen ud af karburatoren og vi skilte derfor denne af for at finde fejlen. En time senere var fejlen fundet, repareret og motoren kunne køre igen.

Det gik hurtigt med understopning af en del sveller, hvorefter næste uheld ramt os. To gummiophæng til den vibrerende del af stoppemaskinen knækkede. En tur til Hedehusgården fremskaffede to brugbare ophæng  der blev monteret som en midlertidig løsning. Nu viste det sig imidlertid, at en kilemrem var blevet strukket i forbindelse med uheldet, og uden den virkede maskinen slet ikke. Projektet blev derfor opgivet, og resten af dagen blev brugt til en større oprydning og omflytning i banevognen.

Udenfor arbejdede Lars heldigvis uden uheld med gravning af en større grøft langs med sporet. På den strækning hvor svelleudskiftningen er foretaget, ligger sporet nemlig under terræn og har altid savnet en ordentlig afvanding. Vores nyanskaffede grøfteskovl lavede et flot stykke arbejde, selvom vi desværre blev nødt til at afbryde det, da mørket kom frem.

Claus har leveret dagens billeder.

Næste lørdag håber vi, på trods af klubbens julefrokost aftenen forinden, at kunne fortsætte understopningen.

Steffen

Et typisk billede fra dagen - reparation af stoppemaskinen


Lars graver grøft ganske uanfægtet af de øvrige tekniske problemer


Grøften set dagen efter. Der ligger allerede en del vand i den lave ende.