Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 2. september 2023

Nyt fra Bafd 02-09-2023

Lørdag morgen var smuk: blå himmel, solskin og en behagelig varme efter en lidt kølig uge. Vejret og udsigten til arbejde på banen havde lokket et fint hold på Hedehusgården: Peter, Alexander, Lars, Steffen og Claus N. Hans arbejdede med græstrimning på Hedehusgård.

Alex fik slået græs på Fem Ege Station, mens resten af holdet havde travlt i stationens nordlige sporskifte.

Holdet tog afsted med M 30 og banevognen med Fem Ege som destination. Udover græsklipning på perron og arealerne omkring stationen, udførte vi mindre opgaver omkring det nordlige sporskifte på stationen. Et par steder var der brug for lidt justering med skinnebukkeren, og vi fik også set nærmere på tungetilslutningen. Vi afsluttede arbejdet på sporskiftet med lidt opsmøring og besluttede at spise tidlig frokost, inden vi satte gang i en større beskæring af buskads langs østsiden af spor 1.

Lars og Steffen arbejder med skinnebukkeren i det nordlige sporskifte på Fem Ege Station.

Værktøj og slåmaskine er læsset på banevognen og baneafdelingen er klar til at afgå med næste stop Plantagen Trb. Underskoven langs spor 1 er kraftigt beskåret.

Ophold på Plantagen Trb, hvor græsset slås på perron og adgangsvej.

Ved Plantagen var der godt fyldt op med biler på marken syd for sporet. Der var stort arrangement på Islandshestecenteret og marken var i brug som gæsteparkering. 

Efter afslutning af arbejdet ved Plantagen stod græs og buskads ved Rubjerg for tur. Mens Peter og Steffen sørgede for græsklipning beskar Lars, Claus og Alexander træer i stationens sydlige indkørsel.

På vej mod Hedehusgård gjorde vi holdt ved Brandhøj, hvor vi hentede et sæt deplorider. De var nødvendige for sidste punkt på dagens program. Den sporramme, der siden vores store ombygning af perron og spor 1 og 2 på Hedehusgard st, har ligget på skrænten blev bjerget og læsset på deploriderne. Rammen blev herefter lagt pænt til rette i forlængelse af spor 4. Rammen bliver byggebedding og produktionssted for de tre sporskifter, vi skal bygge til brug på den nye station ved Vinterrasserne på den kommende baneforlængelse.

Med et sæt deplorider er M 30 klar til afgang mod Hedehusgård. Perronerne på Brandhøj blev slået for 14 dage siden, så de trængte ikke til slåning i denne omgang.

Læsning af sporramme på Hedehusgård Station.

Andrew signalerer til Lars i gravemaskinen, at han skal sænke sporrammen. Andrew stødte til arbejdsholdet efter ankomst til Hedehusgård. Altid godt med forstærkning!

Efter placering af sporrammen i forlængelse af spor 4, pakkede vi sammen og kørte de to arbejdstog på plads i hallen. En dag med en god variation af opgaver kunne snart afsluttes. En god blanding af vedligehold af vores eksisterende bane, og de første skridt til næste etape af udbygningen af HVB.

mandag den 28. august 2023

Nyt fra maskinafdelingen #32-23 28/8:

Vogn 9 og M24 på vej til værkstedet. I baggrunden arbejdes med støbeformen til publikumspladsen.

 

Vi startede aftenen med en hyggelig kop kaffe og en snak med Andrew, der er en ny, mulig aktiv. Så vi fik som altid lige vendt verdenssituationen og planlagt aftenens opgaver. Så gik vi ellers i gang: For at gøre plads over graven, så trak M24 No3 ud i vognhallen og nr. 9 kørt med retur til et check af undervognen, som gik fint uden anmærkninger og bagefter blev M24 selv kørt over graven, så den kan få efterset undervognen på onsdag. Imens fik Kjeld skåret det sidste til på den næste dørkplade og Carsten fik påsvejset vinklerne. Bagefter blev den lagt i sporet, skruet fast og arbejdet med den næste plade påbegyndt. Jan er ved at udskære plads til de nye tagstolper i sidepladerne til C410 og den første stolpe er monteret på vognen. Imens fortsatte Niels og Dølle arbejdet ved den nye publikumsplads og fik nu god hjælp af Andrew. Carsten og Alexander leverede en tipvogn med støbemix, så der kunne blive støbt en ny kant rundt pladsen. Arbejdet forsatte efter mørket havde sænket sig. Det bliver hurtigere mørkt allerede… Jeg forberedte materialer til Frivillighedsdagen, der afholdes på Hovedgaden i Hedehusene nu på lørdag den 2. september og fik da også lige malet et par bogiedele 2. gang sort. Benjamin fik opdateret videoplayer i Superfos og Lars fik skiftet kølevand på gravemaskinen. Vi var 12 mand på Gården denne aften.  /Leif

Udmåling og udskæring af hul til stolpeprofil til C410



No3 må ud i vognhallen, så der er plads til vogn- og lokomotiveftersyn

Et læs støbemix leveres pr. tipvogn i dagens sidste lys

Et effektivt blandehold arbejder ved blandemaskinen

Tilpasning af dørkpladen, så der er plads til vinkelstykket

- vinkel påsvejses. Ude i baggrunden skiftes kølervæske på gravemaskinen. Første stolpe og sideplade er monteret på rammen til C410.

Færdigt arbejde med pladen!


søndag den 27. august 2023

Plantog 27. august 23

Mens de sidste passagerer på dagens første motortog går ombord, så kører Da7 ud og henter sine vogne.

Dagens oprangering var ikke helt som vanligt. M25 kom foran dagens tog og C 210 blev indrangeret i stedet for togførervognen. En togfører-kupe blev oprettet i C3, så der var plads til det fornødne udstyr. Første motortog afgik med jævnt fin belægning, mens første damptog blev fuldstændig fyldt op. Det betød at der allerede var fyldt godt op på perronen, da motortoget ankom til Hedehusgården.

Vi fik dog plads til alle – takket være den ekstra passagervogn og turen gik atter ud i det solbeskinnede Hedeland. En del skulle af ved Brandhøjbanen, der kørte denne dag – andre stod af på Flintebjerg for at gå på troldejagt, mens de fleste tog på Naturlegepladsen. Dagen igennem kørte der mange fyldte tog, men et par med ledige pladser – og det var heldigt, for undervejs blev togene godt fyldt både ud og hjem. Der var en herlig stemning ombord i det fine vejr – men så kom der pludselig mørke skyer i horisonten og på de sidste tog regnede det lystigt. Det ødelagde dog ikke humøret – i hvert fald gik mange ind i vognhallen for at få lidt tørvejr og se den genåbnede udstilling. Heldigvis holdt regnen en pause, solen kom lidt frem og folk kunne komme hjemad. En fin dag på banen /Leif


En perron fyldt med forventningsfulde passagerer står klar til at hoppe ombord

På Stenager skal de første rejsende af for at køre en tur med Brandhøjbanen

Endnu en krydsning med to fyldte tog




Da7 ankommer til Brandhøj

Det har regnet let siden Rubjerg, men tager til sidst på turen

Dagens sidste damptog ankommer og M25 står klar til at køre vognene i remise