Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 9. maj 2023

Nyt fra maskinafdelingen #19-23 8/5:

 

En herlig mild aften blev brugt til de udendørs opgaver; Kjeld fik støbt mellemrummet mellem de nylagte SF-sten ved overgangen og skinnerne. Niels etablerede den nye grussti op til museumshallen, så vores gæster snart kan besøge vores udstilling igen. Lars O. fik anvendt gasøksen til at adskille hjulbeslag fra de normalsporede deplorider og Brian afrensede først lågene fra M25´s sandkasser, for derefter at afrette de afskårne dele med vinkelsliber. Klavs og John hjalp med at male rørdele og sandkasselåg og jeg fik malet begge – nu godkendte – tryklufttanke, sandkasser og indvendigt i motorhuset, så det hele er klar til at blive samlet igen. Jeg fik ikke noteret hvad Bo, Carsten og Kenneth fik udført, da jeg mest stod med hovedet inde i et motorhus… Og på søndag kører sommerens første tog! 

Tirsdag holdt vi Visionsmøde i Hedehuset med 18 aktive medlemmer, som bidrog med mange gode forslag til foreningens fremtidige projekter og metoder. Mødet var del to af en møderække, der skal føre til en overordnet strategi for vores arbejde. En spændende aften og herligt at være med i en klub, der tror på fremtiden - også 25 år ud i tid! /Leif

Afrensning af sandkasselåg til M25

Mørtelblanding mellem skinner og SF-sten ved overkørslen


En nu godkendt tryklufttank til M25 og maling af de mange rør dertil

M25 motorhus får en omgang indvendig maling

Godkendt af Force!

Formanden fortæller begejstret om de mange forslag, der er kommet til Visions/ strategimøderne.


søndag den 7. maj 2023

Nyt fra Bafd 6-5-2023

Lørdag var de fleste fra Bafd optaget af andre gøremål, så dagens hold bestod af Peter, Lars og Steffen Mens Peter og Lars rangerede op begyndte jeg at gå det årlige sporeftersyn, hvor hele strækningen gennemgås grundigt til fods. I løbet af dagen kom jeg gennem hele strækningen og fik registreret en liste over de ting, der skal udbedres i den kommende periode.

På Brandhøj hentede vi kompressorvognen, hvorefter Peter og Lars kørte til Rubjerg og fik efterspændt tvangsskinner i sporskifter. Jeg fortsatte gåturen langs med sporet, og vi mødtes på Fem Ege, hvor frokosten blev indtaget i læ af banevognen. Efter frokost kiggede vi på mulighederne for at ombygge det nordlige sporskifte, således at det bliver mindre skarpt. 

Hovedopgaven lå dog omkring km 3,7, hvor der skulle udveksles 2 sveller ved et skinnestød. 25 minutter senere var de udvekslet, understoppet og lasken smurt og spændt.

Et gammelt ønske har været at eksperimentere med ballastprofilering. Sidste år fik vi udviklet prototypen på udstyr, der kan harve ballastbanketten for enden af svellerne, og vi forsatte derfor med at eksperimentere med ballastprofilering. Ved hjælp af gravemaskinens profilskov fik vi hurtigt taget på at trække ballast tilbage til svelleenderne, og i løbet af en halv times tid havde vi ordnet omkring 300 m spor. Eksperimentet var således særdeles vellykket.

Dagens sluttede af med fjernelse af større sten i grusbelægningen på Stenager trb., så det er klar til at modtage passagerer om en uges tid.

Steffen



I/S Hedeland har i løbet af vinteren ryddet en del buske langs med sporet. Det er en stor hjælp til os.



Udveksling af sveller. Lars kommer med de nye sveller i grabben, mens Peter planlægger arbejdet.



25 min senere er arbejdet udført, og Peter evaluerer resultatet. 

Gravemaskinen trækker ballasten ind til svelleenderne mens toget langsomt kører hen ad sporet.
Efterfølgende blev ballasten også profileret på den modsatte side af sporet.