Igen er vi på tur med et af HVB's arbejdshold. Denne gang til Ringsted. Vi sorterer og henter kilometersten til brug for vores bane i Hedeland. Selvom vi ikke fandt alle de sten, vi havde brug for, udgjorde dagens 'høst' et godt grundlag for kilometerinddelingen af HVB. Km. 92,4 der ses i bunken til venstre, er faktisk gravet ned på HVB. Den står for enden af udtrækssporet ved vognhallen på Hedehusgård st. - sat ned med et blink i øjet!

På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 19. november 2015
mandag den 16. november 2015
Nyt fra maskinafdelingen #40-15 16/11:
M25
er nu delt i mange dele og derfor fortsatte Jan og Bjarne med klargøring til
afsendelse af dynamodelene. Der blev savet et låg til dynamohus m.m. Bagefter
blev motordele aftaget for rensning. På M15 fik Hans monteret endnu en
byggeplade der blev tætnet og grundet før montage. Carsten arbejdede videre på
deploriderne og Hans gav en hånd med. Lars og Peter arbejdede på en
specialopgave til gravemaskinen. Jeg fik savet et par hylder og monteret
hyldeknægte over rensekaret så der ikke længere roder ovenpå og forhindrer
låget i at holde sig åbent. En god aften med 7 aktive på værkstederne.
Nu er der ikke længe til at vi skal køre juletog og PR er udsendt til aviser og
plakater hængt op. Husk selv at sprede det gode budskab i jeres lokalområde
blandt familie, venner og kollegaer! J
Ankerhus inden låget kommer på |
afrensning og afmontering af filtre |
Deploridaksler renoveres |
Hans sætter vintertid i værkstedet... |
Hyldeknægte over rensekarret |
søndag den 15. november 2015
Nyt fra Bafd 14-11-2015
Vores stoppemaskine er kilden til mange mekaniske udfordringer, men samtidig er den jo uundværlig, da alternativet er mange timers arbejde med tryklufthamre eller endnu værre, håndstopning med hakker. Stor respekt for dem der gjorde dette hver eneste dag for 50-60 år siden.
Lørdag startede vi med understopning ved "Knallertvejen", hvor vi løfter sporet i flere etaper. Efter ganske få sveller lykkedes det maskinen at løfte sig selv af sporet og så gik der lidt tid med at få den på plads igen. Herefter ville den ene motor ikke køre ordentligt, men en aftapning af vand i karburatoren (svømmerhuset) hjalp gevaldigt på dette på dette problem. Efter yderligere 20-30 meters understopning var hydraulikmotoren, som trækker maskinen frem, ved at falde af. Heldigvis kan vi klare de fleste reparationer på stedet, så da boltene, der holder selve vibrationsenheden på plads, efterfølgende knækkede, kunne vi også klare dette.
Trods alle besværlighederne og et par heftige byger kom vi et pænt stykke vej, og der mangler nu kun en dags understopningsarbejde før sporet er klar til juletrafikken.
Steffen
Lørdag startede vi med understopning ved "Knallertvejen", hvor vi løfter sporet i flere etaper. Efter ganske få sveller lykkedes det maskinen at løfte sig selv af sporet og så gik der lidt tid med at få den på plads igen. Herefter ville den ene motor ikke køre ordentligt, men en aftapning af vand i karburatoren (svømmerhuset) hjalp gevaldigt på dette på dette problem. Efter yderligere 20-30 meters understopning var hydraulikmotoren, som trækker maskinen frem, ved at falde af. Heldigvis kan vi klare de fleste reparationer på stedet, så da boltene, der holder selve vibrationsenheden på plads, efterfølgende knækkede, kunne vi også klare dette.
Trods alle besværlighederne og et par heftige byger kom vi et pænt stykke vej, og der mangler nu kun en dags understopningsarbejde før sporet er klar til juletrafikken.
Steffen
![]() |
Hydraulikmotoren til fremdrift af maskinen er ved at falde af og en reparation
er nødvendig (LLZ)
|
![]() |
Et mobilt svejseværk kan hurtigt klare den slags problemer. (LLZ) |
![]() |
Så kører maskinen igen (LLZ). |
![]() |
Så er den gal igen. Vibrations-excentrikken på den ene enhed er ved at falde
af pga. knækkede bolte. Endnu en gang blev problemet løst. (OPB)
|
Abonner på:
Opslag (Atom)