Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 20. september 2025

Nyt fra Baneafdelingen lørdag d. 20. september 2025

Lørdagen havde vejrmæssigt budt op til dans, hvilket vi udnyttede til fulde i baneafdelingen. 

Det er ikke hverdagskost, at vi har +20 grader i slutningen af september, og høj temperatur = høj arbejdsglæde.

Dagens solhungrende arbejdshold bestod af Steffen, Brian, Steen, Kenneth H. A. (ham kommer vi tilbage til) og Peter. 

Steen havde lovet at udskifte sommerkøreplanen med efterårskøreplanen på samtlige holdesteder, og opgaven blev løst på lidt over en time med god hjælp fra Landroveren.

Kenneth og Peter tog M30, roevogne og storebæltsvogn og kørte til den lave oplagsplads, hvor der skulle læsses perronforkanter til perronfornyelsen på Plantagen trinbræt. 

Steffen og Brian fulgte efter med M12 og banevogn og ville fjerne noget af alt det grønne, der gennem årtier er vokset frem.

Plantagen - med ny køreplan og gamle perronforkanter

De nye perronforkanter vi skal bruge er gamle kabelkasser vi engang har fået fra Ringsted og vi har 75 styks der alle måler 40 cm i bredden. Det vil sige, vi har til 30 meter perron.

Perronforkanterne vi skal bruge på Plantagen Trinbræt

Vi skulle flytte materialerne af flere omgange, og derfor tog det en rum tid at få læsset de to roevogne vi havde medbragt til formålet.

Som det ses på billedet har Brian og Steffen mere end rigeligt at få tiden til at gå med

Brian fælder uønsket vækst og Kenneth læsser roevogne.

Set fra en anden vinkel (SL)

Resultatet af Brians indsats kan let ses

Og igen - bare fra en anden vinkel (SL)

Klokken 13.30 var alle materialer læsset på roevognene og herefter gik turen til Plantagen for aflæsning,

På vej ud over sletten i det skønne, skønne efterårsvejr.

Carsten ankom til oplagspladsen lige da vi skulle til at køre, så derfor kunne han og Steffen i ro og mag og uden utidig indblanding gennemgå oplagspladsen for bevaringsværdige ting.

Derfor skal perronforkanten på Plantagen udskiftes

Aflæsningen gik noget hurtigere og nu ligger der 30 meter perronforkant, der kun venter på at efterårskørslen er overstået i uge 42.

Så lang så godt - nok til 30 meter perron

Lergraven trinbræt nedlægges - for en stund.

Vores tog og perroner er blevet noget længere gennem tiden, og vi vil gerne have at alle perroner er 40 meter lange. Derfor nedlægges Lergraven trinbræt for en stund - indtil vi ved, om vi skal bruge ressourcer på at reetablere perronen.

Vi har de seneste par år ikke brugt trinbrættet, da adgangsforholdende til og fra er dårlige. Derfor genbruger vi de 12 meter perronforkanter til Plantagen, så vi kan komme op på de 40 meter der.

Ikke mindst i baneafdelingen ved vi godt, at der blandt medlemmerne er nogle, der har følelser for netop det trinbræt, men indtil videre må man gå turen fra Rubjerg og ned af "Memory Lane" til Lergraven med et lille smil på læben. 

Lergraven Trinbræt - med tak for alt

Vi kørte retur til Hedehusgården og på vejen mødte vi igen denne "hjort", der måske er jernbaneinteresseret, da den stod samme sted som på udturen.

Hedeland kan noget med naturen og ikke mindst nu, hvor det hele skifter farve.

Og nu tilbage til Kenneth, der jo hedder "Hjort" Andersen. og er ivrig jæger.
Vi har aldrig hørt, at han har skudt noget, og hjorten har sikkert hørt det samme, for den stod helt stille og roligt og var meget nysgerrig.

 
// Peter



onsdag den 17. september 2025

Nyt fra Baneafdelingen tirsdag d. 16. september 2025

Efteråret er kommet til landet, hvilket vi mærkede tirsdag eftermiddag. Godt nok var det holdt med at regne, men på trods af solens sidste stråler prøvede at gøre sit, var vinden kold.

Et lille hold bestående af Søren, Børge, Lars, Kenneth A. og Peter havde sat hinden stævne denne tirsdag, hvor opgaven lød på rengøring af materiel. Vi har nok ikke været de bedste til at holde vores banemateriel fri for støv og gammel møg, men det skulle der gøres noget ved.

Her er så stille og skyggerne begynder at blive lange.

Højtryksrenseren blev rigget til, og første opgave var at afrense stoppemaskine og energivogn.

Søren kommer ind i alle krogene.....


Vi havde næsten glemt at den var gul. (SH)

Næste vogn der fik en tur var energivognen. Her skal vi have lavet motorservice og monteret elværk i den kommende tid, og det er altid rart at arbejde med ting der er rengjorte.

Energivognens lad og motor fik ligeledes den helt store tur. (SH)

Ren og pæn - klar til service. (SH)

Den sidste ting der blev vasket er den fod, der skal sidde under MDR´en. Den gør, at vi kan vende motordræsinen, når vi skal den anden vej. 

Lars giver den hydrauliske fod en tur (KHA)

På lørdag samles vi igen - denne gang med fokus rettet mod Brandhøj station, hvor vi snarrest skal i gang med en oprydning.

// Peter.


mandag den 15. september 2025

Nyt fra maskinafdelingen #34-25 15/09:

Der arbejdes fortsat på udskiftning af instrumenter og rørføring dertil på T1

 Efter velkørt sommersæson blev der udskiftet bannere og opdateret plakater i skilteholderne til den snarlige U42-kørsel. Jeg viste desuden en ung mand på 15 år rundt på værksteder og vognhal – han havde skrevet en fin mail med ønske om at deltage i arbejdet med bl.a. damplokomotiver. Vi havde en fin snak – så nu må vi se, hvordan det passer ind i hans travle hverdag. Delene fra T1 fik en sidste gang sort og lejekassernes bogstaver blev bemalet. Jeg fik ikke noteret de andres indsatser denne aften, men 9 mand sås på Gården denne aften /Leif


Bemaling af dækslerne på lejekasserne


Det nye sæde til T1 fik en sidste gang sort


søndag den 14. september 2025

Sidste sommerplantog 14. september 2025

Mens regnen siler ned, køres motortoget til en tom perron!

 Efter en forrygende sæson med mange solskinsdage, så sluttede sidste køredag på sommerkøreplanen af med temmelig meget regn fra morgenstunden! Det lagde en dæmper på tilstrømningen af passagerer – men trods meget regn, så var første afgang med motortoget ikke helt tom. Et større selskab havde de rette klæder og så betyder vejret jo ikke så meget… 

Heldigvis tog regnen af og første afgang med damptoget foregik i næsten tørvejr – og efterhånden vendte vejret til solskin og lidt byger. Så resten af dagen gik med rimelig fint fyldte tog og glade folk. 

Da damptoget fløjtede afgang for sommerens sidste tog, så var halvdelen af passagererne at finde på medlemslisten. Traditionen tro afslutter vi sæsonen med bespisning af de flittige medlemmer, som en lille belønning for alle de mange frivillige timer som er lagt i løbet af sommeren med togkørsel, men også alt det arbejde som foregår på de øvrige dage med vedligehold af bane, bygninger og materiellet. 

Vel hjemkommet med sidste tog, så samledes medlemmerne til en hyggelig snak mens vognene blev kørt på plads og damplokomotivet afsluttet. Efterfølgende gik turen til Bollinis, der serverede fyldte fade med stegt flæsk ad libitum, så ingen gik sultne hjem derfra. Inden gaflerne blev sat i kartoflerne, takkede trafikchefen for en god sæson og kunne endda berette at vi har overgået alle tidligere års billetindtægter for sommerkørslen! Så herfra skal lyde en stor tak for en herlig og intens sæson /Leif


- men en sej flok trodser regnen og kører med på første afgang

Damplokomotivet afventer med at trække vognene ud til sidste øjeblik, for DMI forudser at regnen snart stopper...


Krydsning på Brandhøj. Nu er der flere rejsende med begge tog...

Nysgerrige gæster ser hvordan der rangeres - og det i solskin!




Medlemmer med på sidste sommertog :-)


Dagens personale på Da7 poserer i solskin


Der serveres alt det, som vi kan spise! 33 medlemmer blev mætte denne aften! Hyggeligt!!