Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 28. september 2024

Nyt fra Bafd 28-09-2024

Solen var knapt stået op, før Kenneth var godt i gang med at pudse fundamentet op omkring den nyindsatte dør i vognhallen. Af gode grunde er der ikke billeder af seancen, da flere af baneafdelingens mandskab kom efter færdiggørelsen. Da klokken slog 9.30 var både Børge, Peter og Claus B dukket op og klar til dagens arbejdsprogram. Lørdagens indsats var fjerde dag i ugen, hvor baneafdelingen var i aktion og langt de fleste væsentlige ting omkring eftersynsgraven i museumshallen er nu færdige.
M 30 med slagleklipperen, der lige måtte en tur til Hedehusgård grundet behov for justering. Vejret var godt det meste af dagen med en enkelt regnbyge.

Vi fik afsluttet opsætningen af vægpladerne ved eftersynsgraven i vognhallen, så nu kan vi se en ende på de store ting i projektet, der blev startet for alvor 1. februar i år. Op af formiddagen stødte først Steffen til og sidenhen Claus N, men de havde været til jernbanemesse i Berlin og var kommet sent i seng. Steffen og Claus B kørte til Brandhøj for at hente slagleklipperen for færdiggøre slagling af strækningen.
Kenneth fastgør sidste plade i beklædningen omkring eftersynsgraven. Foto: PH.

Vi andre, havde efter mange uger koncentreret arbejdsindsats omkring eftersynsgraven, fået arealet rodet godt og grundigt til, så vi tog tyren ved hornene og brugte resten af dagen på at få ryddet op, fejet og støvsuget, så området indbyder til mere arbejde i den kommende uge. Et par tipvogne med birkebrænde blev stablet i brændeskuret sammen med en del opsavet træ fra oprydningen i museumshallen.
Kenneth og Børge i gang med rengøring og efterspænding af laskebolte. Foto: PH


M 45 var i tjeneste i forbindelse med vognudveksling. Der var travl virksomhed flere steder på Hedehusgård, og ingen havde tid til at nyde solen på pallebænken!


Det lykkedes Kenneth og Claus N at få udført de sidste udstøbningsarbejder omkring døren og Kenneth fik monteret håndtag på begge sider af døren. Dagen blev afsluttet med kanelgifler og kaffe, snak om muligheder og kammeratligt drilleri.
Kenneth blander beton til de sidste små udstøbninger omkring dørkarmen. I baggrunden skimtes Peter og Børge i færd med oprydning omkring eftersynsgraven.

/PH

tirsdag den 24. september 2024

Særtog for tyske jernbaneinteresserede 24/09-24:

To damplokomotiver fyret op i regnvejret

 Efteråret er kommet til Hedeland, og det skaber en særlig stemning, når der køres med damp i det lidt koldere vejr. Tirsdag den 24. september havde vi besøg af et fotohold fra Tyskland. De havde bestilt begge vores damplokomotiver i aktion, så de kunne få nogle gode billeder. Meget usædvanligt mødte 2 damphold derfor ind tidligt for at være klar til at fotograferne kom kl. 10. Da7 blev bemandet med Mikkel som lokofører og Rasmus M som fyrbøder. No 3 blev bemandet med Bruno som lokofører og med Rasmus B som fyrbøder. Lidt senere på dagen stødte Børge og Steen til som togførere.

Da7-holdet havde en overraskelse med til os alle. Deres motto for dagen var, at vi ikke måtte gå ned på udstyr eller glemme hyggen. Rasmus M´s kone Pernille havde sørget for alt godt til et perfekt cooked breakfast morgenmåltid, der naturligvis blev lavet på ægte damplokomotiv-maner af Mikkel og Rasmus. Det varmede godt i den kølige og våde morgen og smagte fantastisk. Sult, eller i dette tilfælde lækkersult, er madens bedste krydderi.

Vejret var ikke noget at prale af. Morgenen bød på regn, men heldigvis klarede det noget op midt på dagen for senere at slutte med silende regn. Det havde været bedre hvis gæsterne var kommet dagen før, men sådan skulle det ikke være. Der kom dog mange fine billeder og videoer i ”kassen”.

Hele dagen var fyldt med dampkørselsaktiviteter, som vi normalt ikke ser i den daglige drift. Der blev kørt med forspand, rent roe tog med 2 melisvogne og et tipvognstog. Der var lagt en plan for afviklingen af dagen og den blev gennemført så tæt på vi kunne komme og som vejret tillod det. De fleste af fotograferne blev der til det sidste hvor vi riggede af i silende regn og kørte i remise, godt trætte, kolde og gennemvåde. Dagen havde dog været spændende med de mange forskellige kørselsopgaver der blev gennemført til ære for fotograferne.

I næste måned er der Internationalt Feltbanetræf og mon ikke der kommer flere fotogene kørsler i denne forbindelse. Programmet for feltbanetræffet kan ses her. IFT24 - Hedelands Veteranbane (ibk.dk) Kun adgang for tilmeldte deltagere!

Billedmateriale: Steen Larsen, Børge Brandstrup, Mikkel Nielsen, Rasmus Munk og Bruno Jensen. Tekst: Bruno Jensen.























mandag den 23. september 2024

Nyt fra maskinafdelingen #36-24 23/09:

Status inden aftenens arbejde blev påbegyndt

En flink, ung jernbaneinteresseret fra 9. kl havde forespurgt om han måtte komme i praktik hos os. Jeg svarede, at det nok ikke var så enkelt, da vi ikke er på værkstederne hver dag. Det plejer man da at skulle på en erhvervspraktikplads. Sylvester insisterede og jeg gav derfor en rundvisning og fortalte historien om industribanerne. Det vil han bruge til at tegne en kort, børnevenlig film om emnet. Og allerede tirsdag eftermiddag kom de første tegnede forslag – som jeg er ret imponeret over. Så det kan være vi får endnu en lille film at vise i vores udstilling – denne gang til et yngre publikum. Måske kigger Sylvester forbi igen på lørdag og viser resultatet.

Et forslag til en børnevenlig udgave af Da 7 og E28.
De løse gangtøj skal nok komme på plads...

Jeg var også imponeret over den fine sti, som Niels - med hjælp fra flere, har fået lagt og denne aften fortsatte arbejdet op til perronen. Det bliver endnu en opgradering, som nok vil være gavnlig når det regner. Det var en fin mandag aften – men her tirsdag har det regnet hele dagen og det var ærgerligt for alle de jernbaneinteresserede fra Tyskland, der havde bestilt to damplokomotiver fyret op og med særkørsel som hhv. tipvognstog og roetog. Vi håber de alligevel fik nogle gode skud i kassen. Rasmus og Mikkel brugte lidt af aftenen på at gøre lokomotiverne klar med optændingsbrænde og andet.

M24 blev kørt ud på plads og E28 hentede T1 og M2 med retur, så de kan blive tjekket og køreklare af Carsten og Mikkel inden træffet. John og jeg fik dem lige støvsuget og tørret over. Kjeld fik repareret drejeskiven og vi fik aflæsset skinnestykker langs den til videre udbygning af sporrækken. Der blev også ryddet op og samlet en bunke til afhentning af skrotmanden. Andet skete som vanligt oss og med Sylvester var vi 12 mand på Gården denne sidste ”sommeraften” inden regnen /Leif


M24 på vej ud må forsigtigt køre forbi fliselæggerholdet.

T1 og M2 kommer retur. I vedligeholdelsesgrave skal der ryddes op og drejeskiven skal repareres

Det er allerede tidlig mørkt

Så er stykket repareret og graven rengjort


T1 og M2 klar til serviceeftersyn


søndag den 22. september 2024

Nyt fra Bafd 21-09-2024

Kenneth havde været i gang fra morgenstunden og havde understøbt den nye indgangsdør til eftersynsgraven i museumshallen. M30 blev kørt frem, tanket og herefter kørte Kenneth og Steffen ud til Fem Ege, hvor arbejdet med at slagleklippe banen blev påbegyndt. En manglende funktion i styrepanelet til slagleklipperen besværliggjorde arbejdet, så efter et par hundrede meter var vi ved at opgive det hele i mangel på passende værktøj. En veludstyret schweizerkniv, som oprindeligt tilhørte en overlæge på Næstved kanten, løste imidlertid problemerne og resten af dagen forløb arbejdet uden nævneværdige problemer. Vi fik i løbet af dagen slaglet 2/3 af banen.

Mens slagleholdet arbejdede på strækningen, fik et lille hold på Hedehusgården også udrettet lidt. Indledningsvist blev en irriterende fliseskade i museumshallen endelig udbedret og rester fra kabelarbejde omkring samme bygning fjernet. Herefter gik turen til området omkring drejeskiven, hvor et splidset kabel blev nedgravet, beskyttet med kabelbånd og tildækket. Området, hvor vi skal anlægge stikspor blev herefter ryddet for pallemøbler og ukrudt, ligesom et mindre oplag af kørefliser blev fjernet. Fliserne blev kørt til oplagring ved museumshallen, hvor andre fliser af samme type i forvejen er placeret. Rasmus stødte til efter frokost, og ved fælles hjælp blev deplorider med sporrammer til stiksporene rangeret frem til arbejdsstedet. Den første midlertidigt placerede sporramme blev udskiftet med en af de nye. Andre forpligtigelser satte en stopper for arbejdet, der forhåbentlig kan fortsættes i løbet af ugen. 

Dagens sidste opgave for Rasmus, Kenneth og Steffen blev oprangering af et mindre tipvognstog, der skal bruges i forbindelse med et arrangement på tirsdag. Det står nu klar foran museumshallen.

Steffen og Claus.

 

Så er der da ingen, der falder i det hul!

E 28 kørte pendulfart med fliser. Et smukt og harmonisk industribanetog - her ved km 94,2.