Det relativt lune vejr havde bidt sig fast, og det betød sporarbejde foran museumshallen. Vi skiftede sveller i skifte 114 og i forbindelsen til skifte 115. Vi var igen så mange, at vi delte os i to hold, så vi kunne overholde de gældende restriktioner.
|
Svellerne er på vej op i skifte 114. I baggrunden anes Steffen og Steen i færd med at montere mellemstang i det nye sporskifte til spor 22. Hans-Henrik er på tilsynsbesøg i forgrunden.
|
|
Et genstridigt spigr får det glatte lag af Peter og Claus N. Det er godt, at vores alu-brækjern er solide. Bemærk at formanden et kort øjeblik har mistet jordforbindelsen. Foto: KHA.
|
Inden frokost var alle 30 sveller oppe og hovedparten af hullerne renset op til ilægning af nye sveller. Da vi var løbet tør for sveller i standardstørrelse, måtte Søren og Steen en tur til Brandhøj for at hente et sæt deplorider med sveller. Efter aflæsning af dem vi havde brug for, rangeredes svellerne til spor 0, hvor de nu afventer ilægning i sporene på Hhg.
Som normalt i nedlukningsperioden var der masser af folk på spadseretur, og mange af dem var nysgerrige tilskuere til sporarbejdet. Enkelte fik en intro til industribanehistorie og HVB. Også foreningens æresmedlem, entreprenør og mangeårige ven og velgører, Bent Klingenberg var forbi med to jyske venner. Dem fik vi også en god snak med, inden vi efter frokosten tog fat på arbejdet igen. Da vi er rutineret i arbejdet, gik det stille og roligt. Vi fik en kop kaffe og lidt søde sager, og da dagens længde nu er tiltaget med mere end en time, kunne vi nå at spigre forbindelsen til skifte 115. Selve sporskifte 114 efterlod vi til næste lørdags hold. Vi regner også med at kunne nå at sætte gang i sporfornyelsen foran den store værkstedsremise.
|
M 12 er ankommet fra Brandhøj med vores sidste sæt nye sveller. M 40 med kompressorvogn ses i centrum.
|
|
Søren, Kenneth og Peter klargør sporet til samling.
|
|
Et kig nedad spor 21 med skifte 115 i forgrunden. Sporet er klargjort til spigring.
|
Mens vi spigrede spor, havde Steffen tid til at opmåle en af vores lange personvogne for at have materiale til et kommende projekt, der skal udliciteres. På den måde klumpede vi heller ikke sammen om sporarbejdet.
|
Selvom Steffen brugte laserafstandsmåler til opmålingen, blev resultaterne trods alt nedfældet på gammeldags papir, der første gang blev fremstillet i Kina i det 1. eller 2. århundrede.
|
|
For lige at mindes dage med sol, varme og blå himmel er her et billede fra sporviften foran museumshallen. Vi er tilbage i 2014 og ser Per og Peter L rangere et par vogne på plads.
|