Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 26. maj 2016

Torsdagsbilledet #61

Vi har i stort omfang benyttet os af muligheden for at suge til os af inspiration fra andre veteranbaner rundt om i Europa. Det årlige Internationales Feldbahntreff har givet anledning til en del besøg hos søsterforeninger. I år afholdes træffet på 750 mm. banen i Panevėžys i Lithauen.

Det er sjovt at være på træf! Glade klubkammerater i en lukket personvogn på 600 mm. banegården i Froissy, Frankrig. Fra venstre ses Per Adsersen, Henning Dyrkilde og Peter Hein. I et tidligere indslag på bloggen kunne man se hvordan franskmændene skiftede sveller og skinner på en del af deres bane.

tirsdag den 24. maj 2016

Nyt fra maskinafdelingen #17-16 23/05:


Pakninger monteres på manifolden. Boltene vil dog ikke fange gevindet...


Med en stor del af Mafd beskæftiget med særtoget denne aften, så blev det mest M25´s motor som fik opmærksomhed. Der blev bl.a. monteret pakninger på udstødningsmanifolden og andre samleopgaver, der skal lede hen mod en afprøvning af motoren. Jeg fik dog også vasket et par lokomotiver i udstillingen som en del af museumsprojektet og der blev fjernet slagge fra dampremisen. Vi fik også en kop kaffe i aftensolen, så med særtogspersonale talt med var vi 10 mand på Gården denne aften.

Der drejes en ikke-dims?!

Nyt brænde til erstatning for det netop affyrede til særtoget

Gravemaskinen køres frem. Den dovne metode til at tømme slaggebunken...

Togvaskehal?! D13 får en tiltrængt tur med børsten

Særtog den 23. maj 16:


Næsten klar til afgang - venter blot på at hestene er trygt kommet forbi


På en dejlig majaften havde vi atter fornøjelsen at køre aftentur med ni handicappede og deres ledsagere fra et af Lykkehjemmene. Flere af vores gæster var gengangere fra sidste år, men et par nye folk havde sneget sig med på denne tur. Vi skulle derfor have plads til 8 kørestole – det har jo vi prøvet før, så det gik nemt at køre alle om ord på vores ramper. Så med ledsagerne placeret på et par stole kunne vi fløjte afgang. Sidste år havde vi også sol, men denne aften var det også behageligt varmt og alle så ud til at nyde turen og lyden af damplokomotivets dampslag og smukke fløjten. Vel kommet til Fem Ege foretog vi den nødvendige rangering af lokomotiv og kørestole, så køreretningen blev korrekt og derefter blev der budt på sodavandsforfriskninger. Så gik turen hjemad og undervejs så vi både fasaner og hjorte i aftensolen. Vel hjemme blev der budt på sandwich og mens toget kørte i remisen, kunne vi andre nyde maden og snakke om turen. Jeg havde indtryk af at alle endnu engang var tilfredse med arrangementet og for min del var det en stor fornøjelse at være med til at give alle en god tur.

Med venlig hilsen TogLeif
Kørestolene er godt på plads og alle er klar til turen!


På Fem Ege vendes lokomotiv og kørestole til køreretningen

Turen nydes i røg og damp!

Trygt hjemme igen

Der serveres sandwich mens toget køres i remisen

søndag den 22. maj 2016

Særtog med en ny fyrbøderaspirant på lokomotivet:


Så er der tændt op i fyret
Redacteuren har indtaget lokomotivet i stedet for vognene


Så fik jeg endelig taget mig sammen og meldt mig som fyrbøder-aspirant efter 15 år i klubben og den første tjans blev et særtog på en solbeskinnet lørdag. Jeg mødte derfor min lokomotivfører og læremester Bo 9.30 og påbegyndte opfyring med træ. Jeg fik heldigvis ild hurtigt med en enkelt tændstik og fyret brændte som det skulle. Vi forstyrrede Carsten lidt i arbejdet med at sætte trinbrædder på M30 og fik ham til at trække lokomotivet ud med ”Grønlænderen” der kaldes sådan fordi den har kørt med kryolit i Iviqtut. Det er dog stadig under renovering, men det er kun detaljer, der mangler. Kl.11 begyndte trykket stille at stige, mens vi fik afvasket hele lokomotivet grundigt med vand og sæbe og smurt lejerne op. Bo benyttede også lejligheden til at smøre og massere overtryksventilen, så den kan åbne effektivt. Kl. 12 var trykket 8 bar. Her smed vi lidt kul på og snuppede en omgang frokost og kl. 13 stod manometeret på 10 bar. Så vi kørte hen og påfyldte vand og kul, så der var nok til turen. Så blev der rangeret en vognstamme frem og kørt til perron. Vores gæster ankom samlet i en stor bus og kom hurtigt ombord, da de var lidt forsinkede.

På turen ud skulle vi passere arbejdstoget, så vi havde vores radioer med. Jeg skulle lære at betjene injektoren. Det er et aggregat det ved brug af damptrykket, kan presse koldt vand fra vandkasserne ind i kedlen, selvom den er under tryk. Det kræver lidt gefühl at koordinere de to haner med vand og damp, men det gik nu meget godt. Samtidig skulle jeg sikre at der var nok kul i fyret og at de blev lagt jævnt fordelt på risten og ikke bare i en stor bunke på midten. På den vis nåede vi frem til Fem Ege og koblede vognene af. Og mens gæsterne fik sig en kop kaffe, så kørte vi lokomotivet op til broen, hvorover baneafdelingen snart vil føre banen videre op til Vinterrasserne. Men vi måtte tilbage og koble på og snart efter gik turen hjemad, forbi Naturlegepladsen, der var fyldt med folk der brugte det fantastiske område til en hyggelig skovtur. Vi kom trygt hjem og fik vores gæster over i et mere moderne transportmiddel, selvom mange virkede til at have nydt en nostalgisk tur med toget. Fyret var brændt tilstrækkeligt ned og der var tryk nok til at rangere vognene på plads igen og køre lokomotivet i remise. 3 spande kul havde jeg brugt på turen. Så helt skidt gik min første dag som fyrbøder vel ikke. Næste gang bliver det en hel dag med plantoget, så der skal jeg nok få min sag for! Men sjovt var det…


Venlig hilsen TogLeif


"Grønlænderen trækker Da7 ud af remisen

Bafd gør klar til at køre ud. Se beretningen andetsteds


Vores gæster kommer om bord

En tur ud på broen. Vi glæder os til at sporet går videre!

Toget passerer Naturlegepladsen...

.. og Rubjerg i baggrunden

Vel hjemme skal der vand og

kul på. En fin 1. tur



Nyt fra Bafd 21-5-2016

Lørdagens fremmøde i Baneafdelingen var begrænset til to mand, men programmet var omfattende og en del af aktiviteterne skulle udføres inden dagens dampsærtog skulle afgå fra Hedehusgård kl 13.30.

Vi kørte til Brandhøj og læssede vores to ballastvogne med grus. Dette blev aflæsset i det ny-understoppede spor ved km 1,2 samt brugt til at profilere vejen ved overkørslen. Ballasten blev udjævnet og sporet fejet.

Vi kørte tilbage til Brandhøj og lagde yderligere lidt grus foran vognhallen. Inden frokosten fik vi påsvejst et låseøje på trækbukkene på Brandhøj, således at kædeaflåsningen nu er meget lettere at udføre.
Dagens damptog med den nye fyrbøder aspirant (Redacteur) Leif passerede Brandhøj og i ventetiden inden toget returnerede fra Fem Ege fik vi udført lidt værktøjsvedligehold samt slået græs på perronerne. Da vi atter havde banen for os selv igen kørte vi retur til overkørslen og fik vibreret det udlagte grus samt udført indbukning af enderne på tvangsskinner i selve overkørslen.

Retur på Hedehusgården blev dagen sluttet af med en kaffepause, græsslåning samt påsætning af beslag på banevognen således at trækstangen til deploriderne nu kan hænge udvendigt på vognen.

Steffen


Nyballasteret spor km 1.2

 
 
 
 
 
Låseøje påsvejses på trækbukken

Den nye model til aflåsning af trækbukken

Dagens særtog passerer Brandhøj st. med banetoget


Lars er i gang med at udføre indbukning af tvangsskinner som vi har set det
gjort på Muskauer Waldeisenbahn

Det færdige resultat.