Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 29. marts 2025

Nyt fra Baneafdelingen 29.03.2025

På den sidste dag med vintertid mødte baneafdelingen ind til endnu en dag med arbejde i det fri. Vejret viste sig fra sin pæneste side, så humøret var højt da vi kørte afsted fra Hedehusgården lidt over 10.

Chefen havde meldt afbud til dagens seance, men havde trods alt udsendt et dekret om ønskede arbejdsindsatser. Han burde vide bedre, da vi plejer at sige pyt, og så gøre lige, hvad vi vil.....

Om det så er fordi vi er blevet ældre eller bare knapt så rebelske, ved jeg ikke, men vi kørte til Brandhøj for at udføre noget af det oplistede på chefens liste.

Søren og Steen blev tilbage på Hedehusgården og udførte en restopgave på slagleklipperen, mens vi andre delte os i to hold.

Familien Brandstrup og formanden kastede sig over perronerne på Brandhøj, hvor den sidste finish af belægningen efter perronforlængelsen blev ordnet, 

Lars og Peter arbejdede på det nye sporskifte, hvor der var nogle gamle bolte og jerndele, der skulle fjernes fra tungepartiet.

Claus B. supplerer med perronfyld mens Farmand B. fejer fyldet sammen i en bunke (CN)

Med vinkelsliber, rustfjerner og rå muskelkraft kommer man langt.

Frokost i det grønne.

Ikke kun perronen fik fyld på. (CN)
.
Arbejdet fortsætter i spor 2 (CN)

Færdigt arbejde (CN)

Det sidste overflødige jern fjernes og sporskiftet er nu klart til at blive lagt i.

Vi returnerede til Hedehusgården lidt efter kl. 16.00 og kan næsten ikke vente til næste lørdag, hvor vi endnu engang er klar til at give den en skalle.

Her skal vi arbejde efter det nye sikkerhedsreglement, der som bekendt træder i kraft på mandag.

// Peter.



mandag den 24. marts 2025

Nyt fra maskinafdelingen #11-25 24/03:

Smuk aftenstemning rundt den nu meget flotte - og længere værkstedremise

 Gert fik spraymalet førerhustrappen til M24, så luften var tålelig inden vi andre kom vrimlende ind på værkstedet. Jeg fik malet sandkasselågene og John fremstillede et par nye dele til det ene håndtag til motorrummet på M24 - som derefter blev monteret. Så der bliver arbejdet på at få alle arbejderne på M24 færdiggjort, så der snart bliver plads til D13 i stedet for.

Den nymonterede kølerslange på T1 var desværre ikke helt tæt, så Brian tog sig af at tømme systemet igen – men jeg fik slebet og grundet de sidste smårustne steder. Snart kan den få et sidste lag maling. Lars O. fik svejst snuden fast på B3, samtidig med at der også gøres klar til nitterne igen.  De fleste af de 12 fremmødte opholdt sig ude i tilbygningen – eller i mellemrummet… Kjeld og Klavs fik rørt en masse cement, så hullerne under den nye dørkarm kunne blive fuldt igen. Der blev vist også holdt byggemøde om de næste store etaper i færdiggørelsen af selve rummet. Så endnu en aften, hvor det gik fremad! /Leif


Montage og indjustering af forreste vandkasse - snuden  på B3


efterfølgende svejsning af samling
T1 får tømt kølevandet af - igen
Der gøres klar til opfyldning af hullerne

- en sidste gang cement blandes



hvad roder du med?

- samling af låsedelene til håndtaget!


søndag den 23. marts 2025

Nyt fra Bafd d. 22-3-2025 - Del 2

 En del af lørdagen blev brugt til fejning af banen. Det har været tørt længe, så det var relativt nemt at feje sporet rent, selvom det støvede en del. Her er et par fotos fra arbejdet.

Steffen

Opsamler-bakken er fremstillet af dele fra vores tidligere HVB Bar.

Sporet ved km 1,5 efter første fejning.

Opsamler-bakken set fra den anden side. Det opsamlede materiale
skrabes manuelt ud til begge sider.

Et forårsbillede fra kurven ved Brandhøjbanen

M30 set samme sted. Her var der en del materiale i sporet,
så vi fejede to gange.