Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 14. september 2017

Torsdagsbilledet #128

Fra Hjarnes mappe 1 er her endnu et fint Torsdagsbillede.
M24 var blandt de første lokomotiver, der ankom til Hedehusgården. Den gang var der endnu ikke anlagt spor og der hvor M24 står på en kort skinnestump, er der nu snedkerværksted. M24 kunne næsten køre ved egen kraft, da den ankom - trods næsten 10 år på en skrotplads hos Petersen & Albeck i Sydhavnen. M24 blev sat i drift i 1978, men fik en motorskade i 1982 og først i 2004 kom M24 igen ud at køre for egen kraft.
(M24 er et tre-akslet, dieselelektrisk lokomotiv, bygget på Nakskov Sukkerfabrik i 1962, vejer 12 tons og har en 4 cyl. vandkølet DEUTZ F4M716 motor på 102 hk og en banemotor på 75 hk)

Hjarnes data: Dds nr. 24, Hedehusene 200476-27a Taget 2. maj 1976

onsdag den 13. september 2017

Nyt fra Maskinafdelingen 13/9-2017

Så kom stumperne til E28, der har været en tur hos Sandblæseren, retur.
Vi nåede næsten at få dem læsset af traileren, inden det begyndte at regne.
Lars og JP var ellers mødt op for at forbedre sprøjtevognen, men de blev hurtigt shanghajet til at flytte stumperne fra traileren til et par deploider, så de kunne komme i læ i en fart på værkstedet.











Så nu mangler vi sådan set bare lige det sidste .... !!
(Sådan et lokomotiv fylder ikke meget, når det er adskilt.)

Vi var 4 mand på gården denne regnfulde efterårsdag.

mandag den 11. september 2017

Nyt fra maskinafdelingen #34-17  11/9:



M25 og M23 bytter plads i værkstedet, nu sommerkørslen er overstået.



Efter en god sæsonafslutning dagen før, så havde vi nok at snakke om over kaffen J

Hans fortsatte med at adskille alle de (tidligere) bevægelige dele og måtte tage de hårde metoder i brug for at få det skilt ad. Man har valgt at skifte metode i adskillelsen af hjul fra aksler på E28, så på det område skete der alligevel ikke noget denne aften. Carsten gik derfor i stedet i gang med den anden planlagte opgave, nemlig at få udbedret rustskader på M23´s motorhus. Først skal alle løsdele fjernes, så det gik aftenen med. Jeg fik syslet med at nedtage sommerplakater og opsætte plakater for efterårs- og julekørslen rundt på stationen og Per fik efter lidt syslen med M4, opsat lærred i Damp á. 5 mand sås på Gården denne aften, så det er begrænset med motiver.

Til gengæld har Kenneth P fundet dette herlige klip af en prøvekørsel fra FFM i Frankfurt. De har efter mange års ihærdig indsats, nu fået det gamle, 600 mm Oberursel-lokomotiv fra Kastrup Fort gjort køreklart og nu også med førerhus på. M30 hed det den gang, mens det stod hos os – men som bekendt, så er M30 nu det orange DIEMA-lokomotiv. Det blev byttet lige over dengang. Det er dejligt at se det køre igen for egen kraft. Det var en opgave, som vi nok aldrig havde haft den nødvendige energi og økonomi til at gennemføre selv.



Se her, hvordan Oberurslen så ud, da den i 2003 stod klar til afsendelse til Frankfurt >

Bremsetræk og andre dele adskilles bedst med ild i cerutten


M23 skal have en ordentlig omgang for rusten



Rusten har skubbet huset en centimeter op...

søndag den 10. september 2017

Sommerens sidste køredag - 10. september 2017

I baggrunden er M25 klar til afgang med motortoget og No3 er også klar til at hente sine vogne.






























Efter en lørdag med heftig heldagsregn, så var vejret denne søndag imødeset med nogen spænding og lidt bekymring, men heldigvis viste vejrguderne sig fra den bedste side og det blev mere guldregn end almindelig regn denne dag. For på trods af dårlige varsler, så skinnede solen på alle de glade gæster, der havde valgt at køre med på sommerenes sidste tog.

På dagens første tog var et herligt selskab af fødselsdagsunger til et tvillinge-par og på vejen hjem hentede vi en flok FDFére, der havde tilbragt lørdagen og natten med i regnvåde telte. De var glade for solen og for at blive kørt hjem.

På Stenager satte vi folk af, der også skulle prøve et tur med Brandhøjbanens små, fine tog og på Rubjerg fik en folkedanseklub afholdt en fin sommer-picnic med deres svenske venskabsforening. De havde heldigvis været indendørs til lørdagens danse.


Forældrene vinker farvel til hele fødselsdagstoget



Så på den vis gik dagen med at køre mange forskellige folk ud i det smukke Hedeland og blandt dem var heldigvis også mange, der kørte med for både 5 og 6 gang i år. Man kan ikke få nok af den hyggelige tur!
 Da sidste tog var kommet vel op ad rampen til Hedehusgård, så blev lokomotiver og vogne rangeret på plads og derefter var det tid til at personalet på sommerens mange tog drog til den traditionsrige og årlige "løn-udbetaling" i form af Stegt flæsk med persillesovs. Trafikchefen takkede for den store indsats og så blev der gået til flæsket.
Tak for en fin sommersæson, den bedste i banens 40 årige historie! Næste gang toget kommer ud af remisen er til efterårsferien og så må vi vente helt til jul, før vi sætter damp på kedlerne igen!

Se sommerens sidste tog komme op ad rampen her >







Der er faldet en del regn på det sidste, men køerne er glade for al den grønne græs

Krydsning på Brandhøj





Brandhøjbanen havde også en fin dag med mange gæster



Sidste sommertog op ad rampen i eftermiddagssolen
Afslutning på dagen, men No3 skal lige køre et par særtog inden den afrigges for vinteren

Remissekatten har nu lært at gå på skinner
M4 blev også lige luftet til ære for publikum




Bolinis lægger hus til en gang flæsk

Sådan ser "løn-checken" ud hos HVB :-)
En hyggelig afslutning på en god sommer-sæson