Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 16. februar 2017

Torsdagsbilledet #99

Per Børge overrakte mig forleden en USB med lidt blandede fotos og dagens foto er taget af Per i snevejrsåret 2010, hvor vi kørte juletog med masser af snevejr. På billedet ser man lift og skibakken fuld af folk. Mon ikke også deres nye lift har været i fuld gang i de sidste par dage med fint skivejr.

Beretning om skibakken kan læses her

Sidste torsdagsbillede var også M24. Her kan vi så se beviset på at den igen blev køreklar :-)



M24 på dagens sidste motortogstur ud til Rubjerg for at hente folk med juletræer. Datoen er nem at se :-)

mandag den 13. februar 2017

Nyt fra maskinafdelingen #07-17 13/02:


Alle cylindrene hones, bl.a. for at fjerne de sidste rester af rust.


M4 motorholdet havde i onsdags besøg af flinke folk med udvidet kendskab til Bur-Wain motorer, der som en fantastisk gave medbragte en ny toppakning til motoren. Det besøg kommer til at hjælpe istandsættelsen godt på vej. Cylindrene bliver nu honet og ventilløfterne set efter. Jeg fik ikke set alt hvad der skete, for Niels og jeg var i træværkstedet for at fylde spildolie fra 50 liters fade på en 200 liters tromle, så den kan blive afhentet til korrekt destruktion. I mens fik Hans Henrik malet gulvet i M4, så den bliver klar til at få motoren tilbage igen og Carsten var i gang med at varme kuglelejer til T1 akslerne på hjulsæt nr. 2. Det andet sæt blev færdig i lørdags. Jeg fik da også lige malet et par udeståender på hjulsættene fra sidst vi malede. Vi var 8 mand på værkstedet denne sne- og frostkolde aften.


M4, der arbejdes på ventilerne

Gulvet i M4 får en fin lys, grå farve
Opstilling for at omhælde 4 fade til den store tønde. Det meste kom i...

T1, lejekasse smøres inden lejet kommer på plads

Lejet varmes op. Resten serveres som dejlig oliesuppe :-)

Kuglelejet bankes forsigtigt, men kontant på akslen.
T1, et hjulsæt klar til at blive malet de sidste par steder

søndag den 12. februar 2017

Nyt fra Bafd 11-02-2017

Mange aktive medlemmer ved HVB har i tidens løb fået en del af deres fyrbødertræning på Hjerl Hedes bane. Klubben medvirkede også aktivt ved banens omsporing fra 700 mm til 785 mm i 1988 og siden har den hvert år befordret mange rejsende fra Mosen til udsigtspunktet ved Flynder sø. Sporet er efterhånden ved at være slidt og derfor skal det i den kommende tid ombygges med 24 kg/m skinner. Til kurverne skal der bruges Z-lasker, og da vi på HVB har mange af disse, er det i første omgang aftalt at Hjerl Hede kan låne en ca. 75stk lasker.

Laskerne hentes på onsdag, så lørdagen startede med at finde disse frem på Brandhøj. I mellemtiden var Hedeland blevet dækket af sne, så der skulle graves lidt inden vi kunne læsse dem. Til gengæld var det flot solskinsvejr og i kombination med sne, tager det sig godt ud.
Bunken med lasker graves fri af sneen

Klar til hjemturen

Ved Brandhøjbanen har Hedeland ryddet træerne og skabt et smukt fotosted.

Vi kørte op på Hedehusgården og fik afsluttet projektet med opsætning af udstillingsvæg i den nordlige ende af vognhallen. Der er blevet opsat Trolltex plader, som vi for mange år siden erhvervede i forbindelse med en ombygning hos DSB på Helgoland.
Efter indtagelse af frokost og rigelige mængder varm kaffe brugte vi resten af dagen på reparere på sporskiftet til vognhalsbanegården samt at forberede montage af smørenipler på sporskifttrækbukkene, således at vi i fremtiden kan smøre dem med fedt i stedet for lidt tilfældig olie påføring.

Steffen
Montage af udstillingsvæg

Boring af huller til fedsmøring af trækbukken