Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 30. marts 2017

Torsdagsbilledet - er idag en onsdags-update :-)

Dagens Torsdagsbilleder er fra Onsdagsholdet, der nu har en færdigsamlet og færdigmalet motor klar til gen-isættelse i M4. Tak til Lars for billederne.







Her forevigelsen Bjarne bad mig tage med sin tablet, af det - fuldt fortjente, stolte Onsdagshold
:-) / LLZ

De afrensede og grundede "tøndebånd" til No3´s kedel...


Stemningen var i top, især da fornyelsen af gløderørsystemet på M24 viste sit værd:-)
En ny type gløderør og melder blev monteret og ved prøvestarten sprang motoren glad i gang ved første forsøg. Og arbejdet med M4 fortsættes på lørdag...

mandag den 27. marts 2017

Nyt fra maskinafdelingen #13-17 27/03:


Der er ikke megen plads, når rørene skal samles bag kulkassen





























Med førerhuset tilbage på rette plads, så er det tid at få monteret armatur – ”juletræet” , rør og haner på No3. Det fik Bo, Peter og Lars aftenen til at gå med. Jeg fik samtidig malet skorsten, sikkerhedsventiler og røgkammer med varmefast sort.  
Motorholdet fik prøvekørt motor til M4 endnu en gang i onsdags, så nu er det blevet tid til at få afrenset og grundet, så de kan komme til at male alle løsdele og motorblokken. Dog skulle Jan først sandblæse bundkarret, men sandblæseren trængte til nyt sand og en afrensning. Det blev første opgave… Senere fik Lars og jeg kedelbåndene igennem sandblæseren for at få has på glødeskallerne. Malingen fra sidste renovering ville ikke hænge fast.



T1 var blevet kørt over smøregraven, så den kunne få en grundig omgang maling hvor det ikke kunne nås oppefra. Bagefter rokerede vi M4 derover, så den også kan få undervognseftersyn. Per og Carsten fik adskilt instrumentpanelet og Hans fik der afrenset og grundet, så det også kommer til at fremstå som nyt. BigRas gav T1 ekstra maling og gearet fik også en 2. omgang maling. En herlig aften med 11 aktive folk og Peter havde fødselsdag J


T1 bliver finmalet


 

M4´s instrumentpanel afrenses og grundes

M4´s motor i grundet tilstand

Jeg ville jo gerne have skrevet Bloggen i går, men et kabel gnistrede i vejen, og lysene blinkede i husene - indtil der blev temmelig mørkt. Kun gadelyset fungerede indtil kl. 3 i nat, hvor de flinke Radius-folk havde gravet vejen op og udskiftet det defekte kabel - der var blevet såret under fjernvarmearbejde..

søndag den 26. marts 2017

Nyt fra Bafd 25-3-2017

Lørdag kørte vi til Brandhøj, primært for at færdiggøre overkørslen i sydenden af stationsarealet. Inden vi kom så langt brugte vi tiden på at finde skinnestumper frem, der i nær fremtid skal bruges til stolper i den planlagte skillevæg i vognhallen på Hedehusgården. Vi fik lokaliseret en stribe i bunken med skinner fra Borup teglværks lergrav i Skævinge, og i samme omgang fik vi stakket resten af denne pænt. Den indeholdt bl.a. et pænt 17 kg/m hjertestykke, som vi nok alle havde glemt, at vi var i besiddelse af.

Herefter læssede vi grus til overkørslen og fik udlagt dette og fik derved afsluttet arbejdet med overkørslen. Efter lidt rangering kørte vi retur til Hedehusgården og brugte resten af dagen på at udskifte de bærende centerbolte på drejeskiven. Et par stykker af disse var knækket, så alle blev skiftet under en del besvær, da adgangsforholdene er særdeles begrænsede.

Claus og Lars har leveret dagens billeder.

Steffen
De resterende Skævinge skinner stakkes pænt.
Terrænet reguleres langs med overkørslen
M40 afventer at ballastvognene læsses med grus

Adgangsvejen blev også gjort lidt bredere ved rydning af havtorn

Adgangsvejen er næsten færdig og M40 rangerer energivognen på plads



På HVB finder vi fra tid til anden nogle meget gamle skinner. Her er en
fremstillet af Union i 1877, og som givetvis altid har ligget udendørs. Det er
noget godt stål, de er fremstillet af, for der er jo ikke meget gravrust at se. 

På drejeskiven arbejdes der med at fjerne de gamle center bolte

Kongestolskonstruktionen afrenses inden der påfyldes
frisk fedt og monteres center bolte.