Lørdagens arbejdshold i baneafdelingens gjorde klar til dagens arbejder mens mørke skyer trak sammen over Hedehusene. Resultatet udeblev ikke: En kraftig regnbyge trak i løbet af en times tid over Hedehusgård. Regnen blev til sidst så slem, at vi trods regntøj måtte krybe i ly.
|
Mens regnen væltede ned, kunne vi bl.a. beundre den færdigrestaurerede Maribo-trækbuk. Flot arbejde af vennerne fra maskinafdelingen. |
|
Igennem ugen er vandkran, kulbænk, sporstopper inkl. skilt og et par trækbukke afrenset, grundet og malet. |
Regnen varede heldigvis ikke længe, og de 6 mand på baneholdet kunne tage fat på dagens opgaver. Vi arbejdede i flere hold, hvor vi bl.a. klarede justering og understopning, komprimerede bund i klargøringsgruben og fordelte flisegrus, hentede materialer og soignering af området omkring slyngelkrogen. Efter frokosten var det tid til den sidste justering af gruslaget og lægning af fliser. Ved designet af klargøringsgruben havde vi taget højde for flisebelægningen og det var rart at se, at fliserne passede alle steder. Fliserne er fra en donation vi tidligere har modtaget og når først underlaget er gjort klart, er det forbløffende så hurtigt selv en halvkompliceret belægning kan afsluttes. Resultatet af arbejdsdagen blev derfor en næsten færdig eftersynsgrube med flisebelægning og et forbindelsesspor til den lille remise, der nu kan befares med forsigtighed.
|
Gruben er justeret og understoppet. Steffen justerer stabilgrus inden det komprimeres med pladevibrator. |
|
Steen fortsatte arbejdet med at etablere bjælkeovergang. Det nye sporforløb har givet en meget blødere kurve ind til den lille remise. |
|
Klargøringsgruben er fuldt flisebelagt og placering af de langsveller, der skal udgøre kanten på gruben forberedes. |
En af fordelene ved at arbejde på Hedehusgård, er at værksteder og kollegaer fra maskinafdelingen er lige i nærheden. Både Bo, Gert, Carsten, Hans-Henrik og Jan kom forbi og bidrog med fx fremstilling af stålvinkler, fliselægning og opmuntrende bemærkninger.
Med fridag på fredag (Store Bededag) er der formentlig arbejdshold på banen både fredag og lørdag. På programmet står klargøring af banen til kørselssæsonen og færdiggørelse af klargøringsgrube og ballastsupplering.