Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 7. april 2016

Torsdagsbilledet #55

Vi har igennem årene på HVB forbundet mange af vores bygninger med spor. Det har ikke altid været lige let at få sporgeometrien til at passe og af og til har vi også arbejdet med materialer, der kunne have været bedre.
Sporarbejde foran den store remise i 1986. Søren Hein maser med en svelle, mens Steffen Lyngesen hjælper den på vej med en hakke. Ved melisvognen står (set fra venstre) Bo Jørgensen, Carsten Hansen og Peter Hein. I remiseporten ser Nils Bloch og Per Jensen til. Vognen til venstre er 1684, der før den genopstod som roevogn, var arbejdsvogn for baneafdelingen.

mandag den 4. april 2016

Nyt fra maskinafdelingen #12-16 04/04:





Bo og Carsten har hen over påsken arbejdet videre med røgkammeret til No3. Der er boret endnu flere huller, samt nittet og denne aften blev de sidste af de store nitter banket i. Bagefter blev de planeret med overfladen. Arbejdet fortsætter med rammen til røgkammerdøren, der også skal varmnittes på. På motorværkstedet, hvor motoren til M25 nu står på et mobilt motorstativ, hvilket kom til gavn da topstykkerne skulle tilbage på motorblokken. For at få topstykkerne ført lige ned over alle stagene, blev de hejst ned med kranen henne ved drejebænken. Jeg afsluttede den oprydningsopgave som bl.a. Bo havde påbegyndt i Damp a´ således at flere års ophobet papir og bladmateriale nu er ryddet op. Dejligt, hvis dette kunne fastholdes en tid…

7 mand på Gården denne aften.





Før hver nitning placeres dette trykluftstyrede modhold præcist ud for hullet

Nitten opvarmes jævnt og
til nitten er rødglødende
Nitten placeres raskt i hullet og modholdet presser den gennem



hvorefter nitten bankes flad og udfylder undersænkningen

til sidst jævnes det overskydende materiale ud med en vinkelsliber

Desværre fik jeg ikke set og taget foto af topstykke-montagen...
- idet jeg foretog en grundig oprydning af vores kontor-bord


søndag den 3. april 2016

Nyt fra Bafd 2-4-2016

Peter, Lars og jeg udførte understopning af de tidligere på året udvekslede sveller mellem Hedehusgaard og Sølund st. Vi fik i løbet af et par timer understoppet 38 sveller samt retableret ballasten omkring disse. Herefter blev stoppemaskinen atter anbragt i hallen på Brandhøj.

På Brandhøj fik vi fundet et par sveller frem til udveksling i sporskifter. På disse azobe sveller sidder der monteret underlagsplader fra deres oprindelige anvendelse i normalsporede sporskifter. Pladerne er monteret med skruer, som vi hidtil ikke har haft held til at løsne. Som et forsøg brugte vi vores meget kraftige møtrikspænder til dette, og forsøget faldt heldigvis positivt ud, så fremover behøver vi ikke at skulle skære pladerne af med en vinkelsliber.

Lidt omrokering i hallen fik frigjort pallestableren, så onsdagsholdet nu kan komme til at inspicere indholdet af Frichs motorreservedele i kasserne placeret øverst i palle reolen.

Steffen
Fredag eftermiddag blev M25's motor vendt og anbragt i et stativ, så arbejdet
kan komme videre.

Med et moment på 1800 Nm kan svelleskruerne netop løsnes fra azobesvellerne.