Vi har igennem årene på HVB forbundet mange af vores bygninger med spor. Det har ikke altid været lige let at få sporgeometrien til at passe og af og til har vi også arbejdet med materialer, der kunne have været bedre.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 7. april 2016
mandag den 4. april 2016
Nyt fra maskinafdelingen #12-16 04/04:
Bo og
Carsten har hen over påsken arbejdet videre med røgkammeret til No3. Der er boret
endnu flere huller, samt nittet og denne aften blev de sidste af de store
nitter banket i. Bagefter blev de planeret med overfladen. Arbejdet fortsætter
med rammen til røgkammerdøren, der også skal varmnittes på. På motorværkstedet,
hvor motoren til M25 nu står på et mobilt motorstativ, hvilket kom til gavn da
topstykkerne skulle tilbage på motorblokken. For at få topstykkerne ført lige
ned over alle stagene, blev de hejst ned med kranen henne ved drejebænken. Jeg
afsluttede den oprydningsopgave som bl.a. Bo havde påbegyndt i Damp a´ således
at flere års ophobet papir og bladmateriale nu er ryddet op. Dejligt, hvis
dette kunne fastholdes en tid…
7 mand på
Gården denne aften.
Før hver nitning placeres dette trykluftstyrede modhold præcist ud for hullet |
Nitten opvarmes jævnt og |
til nitten er rødglødende |
Nitten placeres raskt i hullet og modholdet presser den gennem |
hvorefter nitten bankes flad og udfylder undersænkningen |
til sidst jævnes det overskydende materiale ud med en vinkelsliber |
Desværre fik jeg ikke set og taget foto af topstykke-montagen... |
- idet jeg foretog en grundig oprydning af vores kontor-bord |
søndag den 3. april 2016
Nyt fra Bafd 2-4-2016
Peter, Lars og jeg udførte understopning af de tidligere på året udvekslede sveller mellem Hedehusgaard og Sølund st. Vi fik i løbet af et par timer understoppet 38 sveller samt retableret ballasten omkring disse. Herefter blev stoppemaskinen atter anbragt i hallen på Brandhøj.
På Brandhøj fik vi fundet et par sveller frem til udveksling i sporskifter. På disse azobe sveller sidder der monteret underlagsplader fra deres oprindelige anvendelse i normalsporede sporskifter. Pladerne er monteret med skruer, som vi hidtil ikke har haft held til at løsne. Som et forsøg brugte vi vores meget kraftige møtrikspænder til dette, og forsøget faldt heldigvis positivt ud, så fremover behøver vi ikke at skulle skære pladerne af med en vinkelsliber.
Lidt omrokering i hallen fik frigjort pallestableren, så onsdagsholdet nu kan komme til at inspicere indholdet af Frichs motorreservedele i kasserne placeret øverst i palle reolen.
Steffen
På Brandhøj fik vi fundet et par sveller frem til udveksling i sporskifter. På disse azobe sveller sidder der monteret underlagsplader fra deres oprindelige anvendelse i normalsporede sporskifter. Pladerne er monteret med skruer, som vi hidtil ikke har haft held til at løsne. Som et forsøg brugte vi vores meget kraftige møtrikspænder til dette, og forsøget faldt heldigvis positivt ud, så fremover behøver vi ikke at skulle skære pladerne af med en vinkelsliber.
Lidt omrokering i hallen fik frigjort pallestableren, så onsdagsholdet nu kan komme til at inspicere indholdet af Frichs motorreservedele i kasserne placeret øverst i palle reolen.
Steffen
Fredag eftermiddag blev M25's motor vendt og anbragt i et stativ, så arbejdet
kan komme videre.
|
Med et moment på 1800 Nm kan svelleskruerne netop løsnes fra azobesvellerne. |
Abonner på:
Opslag (Atom)