Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 30. juli 2025

Nyt fra baneafdelingen onsdag d. 30.07.2025

Dagen startede vådt - men det var mens vi indtog kaffen og den obligatoriske onsdagssnegl. Onsdag er også dagen, hvor maskinafdelingen samles, så vi var ikke alene på gården.

Carsten tilbød hjælp til sporskifterne fra maskinafdelingen, hvis der var opgaver de kunne løse.

Hurtigt fik vi aftalt, at de kunne tilskære de lasker vi skal bruge, så M 12, Børge og Peter kørte en hurtig tur til Brandhøj for frembringelse af disse.

Da vi kom retur opdagede Carsten, at der var uens modeller mellem det, vi havde taget, så efter frokost kørte vi endnu en tur - denne gang i M 30, efter lasker der var helt ens.

Roevognen med palletankene, der i lang tid har stået på Hedehusgården, kom retur til Brandhøj, da den ikke havde noget andet formål end at stå i vejen.

Med vognen tilbage i opbevaringshallen og med nye lasker ombord returnerede vi til Hedehusgården, hvor John allerede var godt i gang med opgaven med laskerne.

John er startet på laskerne og roevognen er kørt på Brandhøj.

Den værste rust fjernes, så der kan laves et rent snit.

Vi har ikke fået ondt i kroppen nye steder trods tre dages fysisk arbejde, men da vi kan ikke lave mere på sporskifterne for nuværende, tager vi lige lidt fridage. 

Derfor har vi aftalt, at næste gang vi mødes bliver på lørdag til en "helt normal dag" på banen....

// Peter.

tirsdag den 29. juli 2025

Nyt fra baneafdelingen 29.07. 2025

I sidste nummer af "Nyt fra baneafdelingen" skrev jeg, at vi i denne uge ville arbejde med sporskiftebygning på Hedehusgården.

Vi har nu været i gang i to dage, og arbejdet skrider fremad.

Mandag var vi endnu en gang en tur nede på reservedelslageret på Brandhøj og finde lasker, der kan bruges til samlingen mellem krydsnings- og mellemparti. 

Slagnøglen kan udrette mirakler.... 

......men vinkelsliberen giver lige det sidste.....

Tirsdag fortsatte arbejdet, og her fik vi monteret den afvigende gren i tungepartiet.

Det tager rigtig lang tid at samle et sporskifte, og nogle gange føler man nok som læser, at tingene ikke rykker, men det gør det - det tager bare tid....

Glideplader og den "rigtige" tunge monteret tirsdag eftermiddag.

Sporskiftet og Børge set fra syd.
Tvangsskinnen er klar til at blive monteret, når vi får fundet nogle frem på Brandhøj.

Næste opgave er at få monteret sideskinnen i den afvigende gren - vi tænker lige over, hvad der er smartest at gøre....

I morgen onsdag fortsætter arbejdet - også selv om vejrudsigten siger regn.

// Peter

Ps: Vi glemmer ikke hyggen.......



mandag den 28. juli 2025

Nyt fra maskinafdelingen #27-25 28/07:

D13 over graven med 2 x Jan under. Det "nye" bundkar ligger klar ved siden af

 Endelig er der frigjort tilstrækkelig plads i værkstedet til at D13 kan komme over graven. Så i lørdags blev der rokeret, så den ”nye” fræser pt. står som et ”lokomotiv” i udstillingen. Jan og Jan kravlede under motoren, iført hovedbeskyttelse og påbegyndte afmonteringen af det defekte bundkar. Der er ikke meget plads, så det er besværligt arbejde. Det ser dog ud til at det kan lade sig gøre, så forhåbentlig bliver D13 snart klar til at køre på skovtur. Der skal dog også udføres andre småopgaver inden da.

Lars O. fortsatte et arbejde fra sidste mandag med at svejse en sokkel til et nyt sæde til T1. John drejede et rør i rette dimension til holderen, der holder sædet på lokomotivet. Bagefter gav han en hånd med hos Brian, der foretog en grundig fejning og rengøring af damplokomotivernes klargøringsplads. Carsten og jeg gav en hånd med flere steder og sidst på aftenen fik jeg givet det nye stativ til kulbroen en omgang sort maling. Hugo og Per gav gulvet i den nye tilbygning et sidste lag gulvmaling. Det bliver superflot. Nu skal det tørre og hærde en uges tid – træd derfor ikke ind på gulvet!

Vi var 12 mand på Gården denne dag, for Peter og Børge havde hele dagen arbejdede flittigt på bygning af et sporskifte og fortsatte til tidlig aften (se indlægget her >>). /Leif

Monteringspladen med røret bliver påsvejst vinkelplader til forstærkning
Så fint bliver det nye sæde på T1 - mangler blot lidt sort...
Det to malere danser en virtuos ballet med deres maleruller

Så flot har klargøringspladsen ikke set ud længe!


Sporskiftebyggerne i fuld gang!

Der lægges planer for næste opgave


Natten er snart lige så sort som kulbroen... Håndtaget på sporskiftebukken og vandkranen fik også et lag
 sort, nu rullen var i gang.

Tik Tok på en dejlig travl sommersøndag - 27. juli 2025:

 


På en dag med behagelig temperatur, en let diset sol og næsten ingen vind i ferieperioden, har vi da tidligere oplevet travlhed fordi vejret ikke rigtig er til en tur på stranden. Denne dag startede travlheden allerede på første afgang – motortoget var fyldt længe før afgangstiden og roevognen fyldt med barnevogne. No3 var fyret op og klar før tiden, så trillede derfor stille op langs motorstammen og fremkaldte mange smil. Så kørte lokomotivet ud og hentede sine vogne, mens motortoget begav sig afsted. Perronen var således allerede fyldt med forventningsfulde gæster, da vi kørte dampstammen til. Igen var toget fyldt helt op 20 minutter inden afgang – det ses sjældent. Mange var engelsktalende og nok af asiatisk afstamning i elegante påklædninger. Og sådan fortsatte det hele dagen. Vi forsøgte så godt vi kunne at få flest med om bord, men måtte dog afvise en del flere end vi normalt oplever. Mange stod af på Fem Ege, medbringende madkurve - men en del blev siddende. Så der var ikke plads til alle når vi ankom og motortoget oplevede det samme.  Flere end vanligt havde gang i mobilkamera og selfie-stængerne. Jeg kom i snak med en del af dem og fandt derfor ud af at HVB var blevet en stor ting på Tik-Tok. Så en fin lille video havde inspireret en masse folk til at tage turen til Hedehusene for at køre en tur med toget og selv tage en film eller to. Det bliver da spændende om fænomenet bliver ved hen over hele sommeren - for så får vi da endnu et par travle dage; over 1700 enkeltrejsende hoveder fik vi talt på begge tog. Mange var mindre børn, som kunne sidde på skødet, så en plads bliver til to...

Vi blev også hurtigt enige om, at det ville blive nødvendigt med et ekstra opsamlingstog, så da dagens normalt sidste motortog havde sat deres passagerer af, gik det retur ud mod Fem Ege. Undervejs blev der samlet folk op på bl.a. Flintebjerg, hvor en større flok troldejægere tålmodigt havde afventet et tog med ledige pladser. På Fem Ege ventede et helt fyldt damptog og en perron fyldt med rejsende, der gerne ville have en plads hjemover. Heldigvis lykkedes det alt sammen, så alle fik en plads og hjemturen foregik med togfølge - så snart damptoget havde passeret en station, kunne motortoget følge efter. Vel ankommet til Hedehusgård station, fik vi sat de glade rejsende af og derefter kørte vi selv vognene i remise, mens motortoget samtidig ankom og fik sat de sidste gæster af. Så det blev en travl, sjov og hyggelig dag for alle og vi sluttede af med en vand og en masse fine fortællinger fra dagen /Leif

Dagens første motortog blev hurtig fyldt
Klar til afgang - men ifølge køreplanen der er 15 min. til vi kører... 
Første morgenkrydsning på Rubjerg
Der er ikke mere travlt end at lokomotivet kan beses undervejs
Vores stamkunde Netka fik også en ekstra oplevelse ud af dagen 
Endnu en Tik-Tok video under produktion?!
Brillerne må lige justeres! Der er da godt nok mange, der venter på perronen!
Endnu et tog er fyldt og klar til afgang...
Togmøde på Brandhøj - begge stammer er fyldt
Ankomst - folk står klar til at gå ombord!
Ekstratoget ankommer til Fem Ege
Inspektion før afgang. Det er ikke ofte, der er to tog på Fem Ege samtidigt
Det ekstra motortog kommer hjem, mens dampstammen køres på plads
- og så kan damplokomotivet afsluttes og køres ind i remisen efter en god, travl dag!