|
Hele kendis-holdet foran dagens nok vigtigste deltager, damplokomotivet No3 - "Vildmosen" |
Mange fine særtogsture er kørt gennem årene, men det hænder ikke
hver dag, at vi får besøg af et professionelt filmhold og kendte gæster. Det
skete denne dag, hvor TV2 havde bestilt et særtog med mulighed for fotostop
undervejs. Indtil dagen oprandt, havde der været en del hemmelighedskræmmeri,
da produktionsselskabet ikke ønskede unødig opmærksomhed, forståeligt nok. Nu må vi godt sige lidt mere… Det viste sig at
være optagelser til et nyt afsnit i Hans Pilgaards serie ”Sæt pris på Danmark”
og de to gæster viste sig at være Birthe Kjær og Peter Lund Madsen, der skulle
køre en tur med Hedelands Veteranbane og gætte priser undervejs.
|
Der optages Selfier (Foto: CKW)
| - og resultatet beundres
|
|
|
Bagefter skal der filmes togfløjte-fløjt i close-up (Foto: CKW) |
Det var et velforberedt team, der mødte op med to kamerahold og et
droneteam. Det ene filmhold kørte med ombord, mens det andet var placeret i
landskabet. Med Bo som lokomotivfører, jeg som fyrbøder, Claus N. med
togførertjansen, og Claus W. styrede slagets gang, tog Charlotte sig af kiosken.
Så vi var også et godt hold til opgaven 😊 Vi fik
alle hilst på hinanden og snart efter var optagelserne i gang. Et større
seniorhold på cykel kom dog lidt i vejen og fik samtidig en ekstra oplevelse,
da Hans Piilgård og Birthe Kjær pludselig stod der midt i Hedeland… Efter de
indledende optagelser var gennemført, så gik alle ombord med afgang kl. 11. Det
er heldigvis sjældent, at der kun sidder tre passagerer i vores vogne, men
denne dag var det helt fint. De havde
bestilt hele toget i forvejen…
|
Optagelserne er egentlig gået i gang, men så kommer et kæmpe seniorcykelhold lige forbi i samme øjeblik - og får en ekstra oplevelse med på turen |
|
Kun tre med i hele toget? Filmfolket opholdt sig i melisvognen pga. droneoptagelserne |
Oprangeringen var ændret, så roevognen var op mod lokomotivet. Det
gav mulighed for fine optagelser af lokomotivet. Vi fløjtede afgang og turen
gik ud til Brandhøj, hvor vi standsede for at optage billetklipningen og så gik
turen ud over Sletten. Her kom dronen i luften og optog turen op ad bakken mod Rubjerg.
Turen gik til overskæringen, hvor fotografen stod klar til at filme passagen og
videre ned ad bakken. Fremme ved Fem Ege tog vi lige ankomsten en gang mere til
ære for fotografen og så stod holdet af og holdt konkurrencen, mens vi var
statister ved lokomotivet i baggrunden. Vores rolle i optagelserne var til ende
og vi kunne trille hjemover. En lille flok under fik lov at køre med op til Plantagen
og var vældig glade for den ekstra oplevelse på deres lille gåtur. Så det
bliver spændende at se, når udsendelsen en dag bliver vist på TV2. Vi kender
endnu ikke en dato – men skal naturligvis holde alle opdaterede her...
|
Konkurrencen afvikles bl.a. på perronen ved Fem Ege og vi er mest statister... |
Undervejs på hjemturen konstaterede Bo en utæthed i
dampregulatoren, på No3, som kommer til at kræve en adskillelse og reparation.
Derfor blev Carsten tilkaldt og efter afslutningstjenesten var tilendebragt,
fik Carsten og jeg udført en større rokade af materiel, mens Bo klargjorde Da7
og prøvefyrede lokomotivet. Når noget sådant sker, er det temmelig godt at have
to driftsklare damplokomotiver. Så damptoget
kører også med damp på søndag!
|
C3 er også klar til drift. Kun skiltene udestår, men Carsten får dem monteret på lørdag og søndag indsættes vognen i motorstammen! |
|
En større rokade i gang for vognhallen! |
|
No3 og Da7 - her begge med tryk på kedlen |
|
Bo tjekker sikkerhedsventiler mm. og Da7 forventes klar til søndagens tog |