Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 2. september 2017

Nyt fra Bafd. 02-09-2017

Baneafdelingen var reduceret til tre mand på en lørdag, hvor vejret ellers i den grad indbød til udendørs arbejde. Første opgave var hurtigt klaret: Vi tømte to tipvogne for kløvet birkebrænde, der blev placeret forskriftsmæssigt i brændeskuret. De tomme tipvogne kom med til Brandhøj, hvor vi efter lidt rangering fik placeret samtlige tipvogne i den rette rækkefølge i opbevaringshalen. I en kort pause i rangeringen lykkedes det Steffen at få boret huller i bunden på en af vognene, hvor de manglede.
11 tipvogne i én stamme giver et ret langt tog. Her er M 12 næsten ude i hovedsporet for at kunne rangere stammen på plads i opbevaringshallen.
Vi nåede også at rense et par overkørsler og klippe nogle generende grene langs banen.

Efter at have slået græs på perronerne på Brandhøj gik turen videre til banens øvrige stationer syd på, hvor græsset blev trimmet og sporskifterne opsmurt. På Rubjerg blev skifterne desuden forsynet med en ny type aflåsningsbeslag.
At drive en veteranbane er holdarbejde!
Efter at være vel hjemme igen på Hedehusgården fik vi klargjort vores udstyr til ukrudtsbekæmpelse og nåede at gennemkøre hele banen samt sidespor.De første forberedelser til efterårets svelleudskiftninger fik vi også sat i gang. Vi må bl.a. tage hensyn til et antal særtog, så arbejderne skal gennemføres på en måde, så banen stadig er farbar.
T 1 sættes på plads i vognhallen på Hedehusgård st. efter en vognrokade.

torsdag den 31. august 2017

Torsdagsbilledet #126

Vognkasser og bogier fra roevognen, der blev reddet fra ophugning på Skovnæsgård indgår stadig som en vigtig del af vores vognpark.
I forgrunden ses 3904 uden hjulsæt på placeret ved Hedehusgården i december 1975.

161175 -25. December 1975 Fra Hjarne V. Andersens mappe 1

onsdag den 30. august 2017

mandag den 28. august 2017

Nyt fra maskinafdelingen #32-17  28/8:


E28 i små-dele, der gøres klar til sandblæseren



Nogen dage starter med en god kop kaffe og sådan startede denne aften. Men så gik vi også ud for at få sorteret de adskilte dele af E28 i dem, der skal sendes til sandblæsning og grunding ude i byen og dem, vi selv skal tage hånd om. Det lille lokomotiv er jo ikke større end at stumperne kan transporteres på en trailer, så de bliver nok kørt afsted i løbet af ugen.



Efter læsning af et sæt deplorider med stumper, så blev det ihærdigt forsøgt at adskille hjul fra aksel, men det lod sig ikke gøre ved hverken vold eller varme. En aftale om lån af en presse ude i byen forsøges derfor etableret. Med 100 tons pres burde delene kunne adskilles med lethed…



På M4 fortsatte samlingen af motorhus efter motoren nu kører som den skal. En lille tilpasning af ventilløfteren, der bruges til at stoppe motoren er udført – men den kan være lidt fintfølende og skal stå rigtigt, når motoren kører. Per færdiggjorde også gasreguleringen til både fod-gas og håndgas og vi fik tilpasset den fjeder, som trækker tilbage. Nu resterer blot en sidste tætning af brændstofslangerne…



Niels er ved at være klar med oprydningen af snedkerværkstedet. Så nu skal vi blot i gang med et par gode træ-projekter. En fin aften med 7 på Gården.


E28: Lokomotiv i samlesæt

En gammel bule rettes ud i pressen

Hjulsættet kan desværre ikke komme i vores presse. Vi må låne en andetsteds.
- men først forsøges med varme og hammer uden held.


Vi får ordnet gastrækket og set på lidt utætheder på M4´s slanger.


Dagens arbejde evalueres...

søndag den 27. august 2017

Særtogtur for Diesel House 19. august - dagsberetning fra Steen - opdateret med fotos!


Vejrudsigten for 19. august 2017 lød på overskyet med muligheder for regn i form af byger af og til. Ikke just den bedste vejrudsigt, når man nu har fået en aftale med vore venner i Hedelands Veteranbane om en køretur med et af de smalsporede vognsæt.


Vi havde lavet en agenda for dagen, som præsenteret både i invitationen og på dagen. Som aftalt mødtes vi i indkørslen alle 17 deltagere og begyndte med at gå ind i den store hal med de lokomotiver og vogne, som normalt bruges ved de kørsler, som HVB udfører hver weekend i henhold til de officielle køreplaner. Vi fik en god gennemgang af mange af klenodierne i den store hal af Per fra HVB sekunderet af Bjarne.


Vi gik derefter over til hallen med det store damplokomotiv, hvor vi beså en af Hedelands seværdigheder. Og som rosinen i pølseenden gik vi over i værkstedet, hvor de kørende lokomotiver er opstillet. Herunder også M4, som er lokomotivet med vores udfordring BurWain motoren, som vi har som fælles opgave. Vi rullede M4 ud i solskinnet, så alle kunne nyde synet og lyden af motoren når den rullede i gang. Og ved motorens stille tomgangskørsel kunne alle se, det de ikke kunne se, nemlig røgen fra udstødningen. Vi har dog stadigt nogle udfordringer, som lige skal klares før M4 er helt færdig til veteranbanens brug.

Og til aftalt tid steg vi ombord i toget ud til Hedelands pragtfulde natur. Det var en dejlig oplevelse at køre i adstadigt tempo ud gennem den varierede natur. En virkeligt spændende og oplevelsesrig erfaring.

Vel ude ved endestationen efter Fem Ege, da sporene ikke gik længere end til broen over landevej 217 mellem Roskilde og Greve. Toget stoppede, vi steg af og gik over for at se vinterasserne, som er anlagt i den gamle grusgrav. Og medens vi gik tur i naturen kørte HVB-Hans toget tilbage til stationen, hvor han kunne koble lokomotivet om foran, så det kunne trække hele vogntoget tilbage, i stedet for at skubbe det. Vi stoppede ved Rubjerg station, hvor de medbragte klemmer og den grønne kaffe og tilbehøret blev indtaget. Og derefter gik snakken lidt bedre. Vi kørte så tilbage til Brandhøj, hvor vi gik ind i den store hal med de mange restaureringsprojekter, som blot venter på nogle entusiaster. Undertegnede fik dog også lige registreret yderligere 2 BurWain motorer. En 6a6 og en 6A13D af dem med 100 heste. Der var godt nok trangt i den store hal.

På vejen hjem til Hedehusgården station kom så regnen i en stille silen, som dog kun varede 10 minutter. Og derefter fik vi set, hvordan de driftige entusiaster vedligeholder bevoksningen ved banelegemet for at kunne køre sikkert året rundt.

De 17 Diesel House Venner siger rigtigt mange tak for en dejlig oplevelsesrig dag sammen med vore ligesindede i Hedelands Veteranbane.

Steen Holtoug



Et par billeder fra dagen ses i indlægget her >
https://maskinafdelingsnyt.blogspot.dk/2017/08/nyt-fra-bafd-21-08-2017.html