|
Første ballastplade på vej i batterikassens dyb; plade nr. to står klar... |
Alle dele
til E28: batterikasse, låg og ballastplader, samt også banerømmere var sat klar
til samling, så først blev banerømmerne og sædet monteret, batterikassen sat på
plads og låseriglerne sat i. Derefter løftede Carsten af to omgange de 100 kg
tunge ballastplader og anbragte dem i bunden af kassen. Til sidst kom låget på
og smede/ malerafdelingen kunne overlevere projektet til
elektromontage-afdelingen, så da Hans kort efter ankom, kom låget af igen og så
blev der trukket kabler og monteret lader, stik og tilkoblinger til nettet. Der
nærmer sig en klarmelding!
Carsten
og Kjeld gik derfor i gang med næste, store opgave: Opskæring af materialer til
fremstilling af to bogier; model ”Sydafrika” – idet hjulene er indkøbt som
nystøbte fra en fabrik, der fremstiller mineudstyr til den store mineindustri i
Sydafrika. Vi skal selv færdigbearbejde dem og de har ligget klar, nyafdrejede
i en del år efterhånden – sammen med akslerne…
Jeg
fortsatte hvor jeg slap i lørdags og malede videre på nederste del af rammen
til C523, så den nu har fået 1. omgang, hvor den skal. Lars O. arbejdede på en
forbedring af svelleoptagekløerne.
Et
større team arbejdede videre på B&W-motoren fra D10 med samling af
topstykke, ventilstyring, samt afrensning af låg til motorblok og maling af
udstødningsmanifold. Testen af dyserne i onsdags var gået over al forventning: Værkstedet
blev lynhurtigt fyldt af en fin dieseltåge, så alle vinduer og døre måtte åbnes
for grundig udluftning… Samlearbejdet går derfor planmæssigt frem, men kommer
dog på nedsat kraft når der nu skal til at klargøres vogne de kommende onsdage.
På snedkerværkstedet blev der
udført de indledende forsøg med den selvcentrerende borelære, men nøjagtigheden
er måske ikke tilstrækkelige for snedkerværkstedets feinschmekere og derfor
arbejdes der på en mere præcis opstilling i søjleboremaskinen – med en
kombineret bor- og undersænker isat. Det er rigtig mange huller, der skal
gnaves! 11 flittige bemandede maskinafdelingens værksteder denne hyggelige
aften.
|
E28 klar og overdraget til elektromontageafdelingen! |
|
Så skal der saves materialer ud til to bogier. En travl aften ved saven forude! |
|
Der skal klemmes rigtig meget for at få polskoene til batteriet monteret. |
|
På svellekløerne skal der påsvejses et ekstra stykke for bedre hold. |
|
Fuld gang i værkstedet - malearbejdet på C523-rammen er dog lige afsluttet for denne aften |
|
En stor stak færdigskårne sædelister skal have boret undersænkede huller i hver ende |
|
Der arbejdes fra begge sider med montage af ventilstyring |
|
- og til sidst kan låget sættes på igen. |