Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 12. januar 2025

Nyt fra Bafd 11-01-2025

Der var lovet fint, men kold vejr denne lørdag. På programmet stod sporarbejder ved opbevaringshallen, lettere oprydning og forberedelse af indsamling af gamle, udskiftede sveller. Dagens hold bestod af Peter H, Steffen, Claus B og Claus N, Lars samt Per og Jan, der lige skulle prøve en dag som banebørster.

M 12 i modlys efter ankomst på Brandhøj Station med ballastvogne.


Mens første tog med M 12 og gravemaskine hurtigt forlod Hedehusgård, skulle resten af dagens hold håndrangere deploriderne med ståldelene til portalkranen ud fra spor 20. Med M 30 og banevognen blev krandelene herefter kørt til Brandhøj, hvor banechefen fordelte opgaver til dagens arbejdshold. Gravemaskinen blev kørt af vognen og med planérskovl blev området mellem hovedspor og sporvifte rettet pænt op efter afgravningen af fyld til perronforlængelserne. Herefter blev der ryddet op i de oplagte spordele og normalsporede deplorider. Andre fra dagens arbejdsstyrke justerede og understoppede imens sporskifter foran opbevaringshallen. De store rydningsarbejder på Brandhøj-arealet havde afsløret et langt 22,5 kg skifte, der var indvokset i noget pilekrat. Claus B, Peter og Claus N fik hjertestykke og tungepartier befriet fra træets omklamring og delene er nu midlertidigt oplagt mellem hovedspor og sporvifte, hvor også krandelene blev lagt.

Området mellem sporvifte og hovedspor udjævnes. Kombineret med en oprydning foran hallen kommer det til at pynte.

Jan, Per og Steffen understopper skifte 136 i sporviften foran opbevaringshallen.

Peter H og Claus N måtte kæmpe hårdt med rødder i det ene tungeparti. Her anvender Claus N en blanding af irriteret aggression og skruetrækker på en rod i tungeroden. Foto: Peter H.


Frokostpausen blev til afveksling afholdt i banevognen mandskabsafdeling - endda med gasradiatoren tændt. Særligt den kolde blæst gjorde det mest forsvarligt at krybe indendørs til spisningen. Efter frokost hentede vi ballastvogne på Hedehusgård og fik læsset grus og knust beton fra bunken på Brandhøj. I forbindelse med gravearbejdet og flytning af sporskiftedele fik vi desuden bjærget en del spigr og underlagsplader til 22,5 kg skinner. Utroligt så meget spormateriale vi igennem tiden har fået samlet. Meget af det helt nødvendigt til drift og videreudbygning af vores bane.

En del af holdet tog M 12, gravemaskinevogn og deplorider og kørte til Hedehusgård, mens resten færdiggjorde ballastering af de tre understoppede sporskifter og tilhørende sporforbindelser. Det blev halvmørkt inden vi kom hjem til Hedehusgård, men vi bildte os ind, at vi kunne mærke, at dagens længde er tiltaget.

Claus B læsser tipvogne på Brandhøj.

M 30 varetog udkørsel af ballast, en opgave lokomotivet er meget velegnet til.



Der er ryddet op, ballastvognene er hensat låst bag hallen og vi er klar til at begynde hjemturen mod Hedehusgård.


Begge tog foretog omløb via spor 20/21 og kørte i hus, klar til at rykke ud til næste opgave. Omløbet etablerede vi i 2022/23 og det er blevet lige nøjagtigt så vigtigt for rangering med banemateriel i sporviften foran museumshallen, som vi regnede med.

På lørdag forsætter vi arbejdet med sporskifter foran hallen på Brandhøj og indsamler gamle, udvekslede sveller.