Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 29. november 2014

Nyt fra Bafd 29-11-2014

Som afslutning på efterårets svelleudskiftningskampagne på Sletten manglede justering af de sidste par hundrede meter spor. Vejrudsigten viste kraftig blæst og kun et par grader over frysepunktet. Da der overhovedet ikke findes skyggen af læ på Sletten blev det store vinterudstyr fundet frem for første gang i denne sæson, og så kørte vi ud på Sletten medbringende stoppemaskinen.

Lars blev hurtigt genoptrænet som operatør, og trods mangel på minigraverens komfort (varme, kaffekop-holder mv.) styrede han stoppemaskinen med sikker hånd og uden uheld gennem resten af dagen. Jørgen, Hans Henrik og jeg gik foran med donkrafte og på denne måde fik vi understoppet ca. 220 m spor frem til den sydlige kvægrist, og blev dermed færdige med arbejdet. Aldrig tidligere har vi understoppet så mange meter spor på en dag, selvom vi var tæt på denne rekord allerede sidste lørdag.

Vi kan nu pakke stoppemaskinen væk for de næste par måneder indtil vi, afhængig af hvor kold vinteren bliver, igen begynder at skifte sveller i marts 2015. Inden da skal vi dog have lavet lidt reparationer på maskinen samt ikke mindst have monteret et sæde til operatøren. Lidt komfort skal der være, og mon ikke det også lykkes at påbygge den eftertragte kaffekop-holder.

Som afslutning på dagens arbejde blev der opsat lyskæde på kiosken og i samme omgang renset tagrender. Claus W fik klargjort kiosken, Bo og Peter kørte en prøvetur med Da7, og Kenneth fik rengjort et par af personvognene.

Alt er nu klar til juletogene, der starter op på næste lørdag d. 6. december. Der er desværre ingen billeder af dagens aktiviteter, men resultatet kan nydes de næste 3 weekender. Sporet på Sletten kan bruges som planlagt, og med en smule held kan der stables et hverdagshold på benene, der i løbet af ugen kan udjævne ballasten og feje svellerne, begge det ved hjælp af vores uundværlige minigraver.

Steffen

mandag den 24. november 2014

Nyt fra maskinafdelingen #45-14 24/11:


Efter en hyggelig julefrokost i fredags med 21 fremmødte, så havde vi da nok at tale om denne mandag aften.
Julefrokosten 2014. En hyggelig aften med god mad og drikke.












Arbejdet med klargøring af M21 fortsattes. En ældre industristøvsuger blev sat i stand, så den kunne suge motorrum og førerhus helt rent i en gunstig kombination med trykluft. Jeg er sikker på, at min mor ville have været stolt hvis mit teenage-værelse havde været lige så rent ;-)
Lokomotivet er i forbløffende god stand trods de mange års henstand.
Jan og Bjarne fik genmonteret motorlågerne, så lokomotivet sidst på aftenen nærmest blot ventede på en prøvestart. Se videoen af en prøvestart her >   (Tak til Kenneth P)

Jan fik også afrenset motorrumslåger til M15 i sandblæseren, mens flere med Per i spidsen arbejdede på at genetablere korrekt lygteføring på M45, hvilket blev afsluttet sidst på aftenen.
Vi fik arbejdet til sent denne aften med 6 mand forbi værkstedet.



Førerpladsen i M21
Bag sædet er den ene af de to tryklufttanke til start af motoren
Motorrummet støvsuges (vis det ikke til Bjarnes kone!)



Per får kablet til lygterne på M45





Bonus-info om typen som M21 Deutz:
3-cylinderet, 4-takts Diesel på 75hk med et brændstofforbrug på ca. 10 l diesel i timen.
Kunne bestilles leveret med en tjenestevægt på 9, 10 el. 12 t.
Hastighed 4, 7, 11 og 17 km/t

Trækkeevne på krogen 277t  (2.770 kp)

søndag den 23. november 2014

Nyt fra Bafd 22-11-2014

Fredag aften afholdt klubben julefrokost på Axelborg Bodega, men traditionen tro var der alligevel nogle der mødte frem dagen efter til lidt friskt udearbejde i Baneafdelingen. 4 mand arbejdede videre med rensning af overkørsler og understopning af sporet på Sletten og vi nåede i alt ca. 250 m uden problemer med stoppemaskinen. Vi fik lidt mere erfaring i at højdejustere sporet ved brug af en roterlaser, der i mange tilfælde er væsentligt bedre end det "forkromede øjemål". Justeringsarbejdet kræver på denne måde indsats af ca. 3½ mand, så der blev også tid til at rense og smøre vores skinnedonkrafte, så de virker optimalt.

På hjemvejen mødte vi Carsten på Brandhøj, hvor han midlertidigt havde anbragt M2 i vognhallen, for at skaffe plads i hallen på Hedehusgaarden. På Brandhøj har der ligeledes været opmagasineret en personvogn, der nu er blevet fundet frem, så den kan klargøres og indsættes i juletogene.

Næste lørdag arbejder vi videre med understopning af sporet på Sletten, så det også er kar til juletogene.

Steffen


Sporet løftes med donkrafte foran stoppemaskinen. Skinnestøddene løftes
ekstra meget for at modvirke nedbøjning.

Donkraftene fjernes efter passagen af stoppemaskinen og bæres frem. 
 
Sporet er linet op og er klar til understopning
 
Køerne viste også stor interesse for dette, lidt larmende arbejde



Banetoget er også ganske interessant for vores 4-benede tilskuere.