Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 24. oktober 2015

Nyt fra Mafd & Bafd, hverdagsudgaven i uge 43

Hverdagsholdet fik tirsdag bl.a. fyldt containeren på Brh med 16 ton gamle sveller.
Vi var 2 mand af sted, og i herligt efterårsvejr klaredes læsseopgaven på 2,5 time.

Derefter blev græsset slået omkring vognhallen.

Onsdagsholdet fik dagen efter bl.a. foretaget kompressionstest på M25, og afmonteret køleren herpå.
Per Børge har leveret billeder fra dagen
















/
LLZ

torsdag den 22. oktober 2015

Torsdagsbilledet #31

Mange af motiverne på mine ældste billeder er i dag væk eller kraftigt ændret. Nogle medlemmer har fået nye interesser eller udøver i dag jernbanehobbyen i andre klubber. Skinner og sveller er udskiftet og lokomotiver restaureret og ommalet etc. Noget der står helt uforandret, er den gamle telefonpæl på Hedehusgård station. Den bærer stadig trofast lampe og ledninger.
Bo Pedersen er her kommet højt til vejrs en vinterdag i 1987. I rebet fra Bos bælte hænger beslaget til lampen. Nederst ses Oberursel-loket fra 1913, der i dag er under restaurering hos Frankfurter Feldbahn Museum.

mandag den 19. oktober 2015

Nyt fra maskinafdelingen #37-15 19/10:

Den (næsten) færdige drejeskive malet og indhegnet

M25 adskilles. Jan synes det er sjovt arbejde!
Otto og Peter gav en god hånd med, så drejeskiven lige fik en anden omgang Gori og dermed er klar til juletrafik og snevejr. Derefter gik Otto med på M25, hvor Bjarne og Jan fortsatte med at afmontere alt det, der skal til for at få motor og generator fri af bundrammen.

Peter og Poul fremstillede et par aksler med gevind. De er til udskiftning af nogen meget slidte fra deploriderne.

Carsten, Hans og Mikkel fik monteret isolering i M15-3, samt monteret bagpladen med utallige skruer. Motoren blev derefter prøvestartet for at se om termostaten gør som ønsket, men vi manglede et punkttermometer for helt at sikre at det fungerer. Men motoren kører så fint og oser stort set ikke. Lars fræsede notgange i akslen til T1 og vil gerne være færdig nu! Vi glæder os også til at kunne fortsætte arbejdet på T1 ;-) Jeg fik da også malet de nye koblinger med sort. Vi var 12 aktive aktive på værkstederne denne aften!


Isolering kommer på plads

Bagpladen monteres


og skrues fas med mange skruer

Prøvestart for at teste termostat. Remissekatten holder øje!


Lars bliver her (næsten) færdig med akslen til T1

Koblingerne har fået sort

søndag den 18. oktober 2015

Nyt fra Bafd 17-10-2015

Lørdagens vejr var ikke det mest indbydende. Alligevel kunne vi ved arbejdsdagens start konstatere et fremmøde på seks mand; Ole, Finn, Lars, Benjamin, Otto og undertegnede. Som de seneste lørdage skulle vi skifte sveller mellem Brandhøj og Sølund. På Brandhøj station ankom vi tidligt nok til at forskrække en græssende hjort. Efter at have afhentet de nye sveller og M 40 med energivognen, begyndte vi arbejdet med at hive spirg op. Som sidste lørdag fik vi hurtigt selskab af forbipasserende, der fik lov at prøve kræfter med brækjern og håndstart af M 40.
Vi havde også selskab af vores nabo, Brandhøjbanen, der havde køredag i anledning af efterårsferien. Igennem tågen skimtes et af deres tog i baggrunden. I forgrunden kæmper Benjamin og Lars med et genstridigt spirg.
Vi arbejdede os støt og roligt gennem stakken af nye sveller på deploriderne og de overtog efterhånden de gamle svellers plads i sporet.
Otto og Benjamin i gang med at slå spirg i de nye sveller. I baggrunden 'Knallertvejen', der er mål for efterårets svelleudskiftning. Mon ikke målet nås på lørdag?
Vi rydder straks pænt op efter os! 54 gamle sveller blev læsset på deploriderne, og på lørdag må vi tage hul på en ny ladning sveller fra sidesporet på Brandhøj station.
Vi var færdige med udvekslingen af 54 sveller omkring kaffetid. Vi sluttede arbejdsdagen af med at indsamle de gamle sveller og køre dem til spor 2 på Brandhøj. Dér afventer omkring 500 gamle sveller på fire sæt deplorider nu afhentning for efterfølgende bortskaffelse på kontrolleret losseplads.
Med placeringen af det fjerde sæt deplorider med gamle sveller i spor 2 på Brandhøj går arbejdsdagen ind i sin sidste fase. Nu skal vi bare hjem til Hedehusgården - noget der kan være lidt vanskeligt på denne årstid på grund af fedtede skinner. Vi kom dog hjem i fin stil - tilfredse med vores indsats.