Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 21. oktober 2011

Onsdags-Bafd.nyt, "på sporet af 109 & 110" mv..!

I onsdags udførte Finn og jeg ca. halvdelen af den rent armeringsmæssige klargøring, for gulvstøbningens etape- syd:
Vi fik fremstillet udsparingskasse for senere støbning af køre-rampe ved vognhallens syd-dør,
samt den midlertidige støbe-afslutnings-væg mod nord i spor 110, ved pt. sidste armeringsnet - således der også i 2' etape kan opnås armeringsnet-overlapning, mhp. opnåelse af stærkest mulige armering overalt i støbning.













Der fotograferes, drikkes kaffe mv..;-)

(Dagens største udfordring var dog - ubetinget, "fri-skrabning", af skinne-underside af pladevibreret stabilgrus i spor 110, således beton kan løbe herunder, for opnåelse af optimal bæreevne på spor.


Armeringsnet blev tildannet og placeret på kongekroner

Lærestregen", i spor 110 - var følgelig, at der - naturligvis midlertidigt - for resterende støbeforberedelser, dvs. i 109 -
blot skal være opsat forskalningsbrædder, langs skinne-kørerille- indersider,
mens pladevibrering finder sted her - hvorved stabilgrus ikke "stampes ind" under skinner;-)


I morgen står der på "Bafd.- menukortet":
1)
Opsætning af forskalningsbrædder mellem skinner i spor 110 (samt midlertidigt - også i 109;-) under pladevibrering af stabilgrus begge steder.
2)
Fremstilling af resterende, tilsvarende nordlig støbevægs- forskalnings-stopvæg, mellem 109 og 110, - videre over mellem skinner i spor 109, sluttende op til øst-sideafgrænsning af gulv.
3)
Tilskæring og placering af armeringsnet i spor 109, videre over imellem spor 109 og 110, i spor 110, stødende op til, og opsætning af forskalningsvæg langs øst-siden.


Samlet betragtet kan status opsummeres således:
Vi nærmer os, - nogle meget ønskværdige delmål - hvor;
"Indsatsen nu er overskuelig - gevinsten til gengæld stor, og - garanteret!"
=
Idet afsluttet støbning, i Brh.-vognhal, og dermed permanent anvendelsesmulighed,
af primært spor 109 - muliggør en momental, og mere end tiltrængt -
akut-pladsmangelafhvikling, i gl. vognhal,
hvilket naturligvis også direkte tilgodekommer værkstedremisen.


Vi håber derfor - også i morgen - som på, glædeligvis
langt størstedelen af de foregående lørdage, ligeså flot fremmøde
mhp. afslutning af de sidste forberedelser, for første, sydlige støbe-etape!
- Planlagt til at finde sted onsdag.
=>
Så alle der kan:


Kom og giv et nap med i Bafd.! ;-)


/
LLZ

onsdag den 19. oktober 2011

Fotos fra årets Feldbahnertreffen i Holland den 7-9. oktober 2011



Her kommer et link til et lille udvalg af fotos fra årets Feldbahnertreffen, der foregik hos NSM, Nationaal Smalspoormuseum ved Valkenburgse Meer, Leiden, Holland den 7-9. oktober 2011.

IBK deltog med 7 medlemmer ud af de ca. 150 deltagende fra hele europa.

Det var et meget veltilrettelagt og flot arrangement, hvor vi fik snakket godt med andre smalsporede.

Billederne taler vel for sig selv: Fotos fra træffet

mandag den 17. oktober 2011

Nyt fra maskinafdelingen #36-11 17/10:





Mogens og Carsten fortsatte med at bygge et stativ og motorhus til slagleklipperen. Per Børge fik malet sort på M24 og jeg fik renset båndsaven. Herefter bidrog vi også til arbejdet med montagen af de tunge dele. Delene er nu fæstnet sammen og mangler fuldsvejsningen. Sidste mandag blev mest brugt på at få ryddet op i værkstedet, hvor vi var nogen der var lidt trætte efter en rigtig god tur til Feldbahnetreff 2011 i Holland. En beretning vil komme snart…


Claus Nielsen har lagt turfotos ud her:



Kære alle
I finder nogle af mine billeder fra turene til Dagebüll og NSS i Valkenburg på:

http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157627737588631/

http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157627737406841/

Tak for nogle dejlige dage.


Mvh Claus