Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 4. november 2019

Nyt fra maskinafdelingen #38-19 04/11:


Motortransport i nattemørket...


For at kunne komme til at skifte cylinderpakningen på No3 er det nødvendigt at afmontere krydshovedet, der sidder med en konisk pasning. Til det formål drejede Peter en tilpasset aftrækker, der kan monteres i stedet for bolten til drivstangen. Kjeld og Carsten fik bakset motoren fra M30 over til motorværkstedet og sammen med Steen monteret den på motorstativet. Arbejdet kan gå i gang. Erik og Martin fik finpudset opgaven med sæderne ved brug af lidt sandpapir og derefter ryddet op i snedkerværkstedet, så der er plads til næste opgave – nye bænksæt til stationen.

Jeg fik også afsluttet maleopgaven på C523 med en sidste omgang hvid på træstolperne. Hans er næsten klar med de nye skilte, så nu mangler kun en ibrugtagningstilladelse. På M12 er koblingen nu udskiftet og flere folk ledte rundt i gemmerne efter en returfjeder i passende længde og størrelse. Til sidst blev der fundet en stram fjeder, som fungerer udmærket. Den fik Kjeld lige monteret. Nu mangler blot en sidste afvaskning, så kan M12 komme retur til Bafd. Vi var 12 mand på Gården – og flere af os kunne fornøjet berette om det hyggelige Onsdagsarrangement, så dem der ikke havde haft mulighed for at deltage, nok fik lyst at komme med næste gang 😊 /Leif

Vel ankommet til motorværkstedet
Her kan de to motorer så hygge lidt sammen, inden B&W-motor returnerer til D10

Peter drejer en krydshovedaftrækker til No3



M12 Kobling skiftet - nu udestår blot en fjeder

Test af "tilbagetrækning" fungerer OK

Den nye skovl er under fremstilling og skal nu afskæres i rette vinkel

søndag den 3. november 2019

Nyt fra Bafd 02-11-2019

Lørdag fortsatte svelleudvekslingen som planlagt. Denne gang var det ved Flintebjerg trb., hvor vi sidste lørdag havde forberedt arbejdet ved at lægge sveller ud. Dagens arbejdshold bestod af Søren, Steen, Steffen, Lars, Benjamin samt et nyt medlem, Hans, der fik en god introduktion til, hvad vi arbejder med i Baneafdelingen.

Da vi skulle i gang med selve arbejdet begyndte det at regne, og det fortsatte hele dagen. Det gule regntøj blev for en sjælden gang fundet frem, og det var også nødvendigt at holde ekstra lange pauser inde i banevognen, hvor vi hurtigt fik gang i gasovnen. Trods dette var det svært at holde tøjet bare nogenlunde tørt, så vi afbrød arbejdet midt på eftermiddagen efter at have udvekslet 37 sveller. Næste lørdag fortsætter vi ufortrødent.

Steen har leveret billeder af dagens våde oplevelse.

Steffen


Hans er klar med skovlen til at rense svellehullet op,
når den gamle svelle er trukket ud.


Benjamin sætter spigre i, inden de efterfølgende slås ned med lufthammeren

Spigrene slås i med luft.

Spormål monteres inden svellerne trækkes ud.