Da Redacteuren ikke kunne møde som vanligt på en mandag, så blev det til en arbejdslørdag i stedet: Denne dag skulle bruges til at få malet det sidste på både C210 og C411, så de kan nå at være godt tørre til juletogsdriften. De nye sædelister i C210 fik en sidste omgang, derefter gulv og gavle på C411. De to vogne er nu næsten klar til at indgå i driften. Lad dem blive fyldte af glade julegæster!
Jan fik malet håndtag sorte, så de er klar til montage mandag. Derefter fik Jan givet gulvet i D13´s passagerkabine 2 omgange grundlak. Per hjalp vores tidligere aktive Svend Olsen med fremstillingen af specialgrej til fiskebåden…
Imens skiftede Carsten og Jørgen det indbrudsramte vindue i kiosken, så julepynten kan komme op! En kommende aktiv kiggede forbi – vi glæder os til at se ham igen i arbejdstøjet! Lars og Ole arbejdede denne dag i Bafd. (se beretningen derfra) Jeg så 14 medlemmer på Gården denne lørdag, ramt af den første sne… må det osse falde let ved juletoget!!
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
lørdag den 20. november 2010
Nyt fra Baneafdelingen 20-11-2010
Kære alle
Vinteren holdt sit indtog i Hedeland med et tyndt lag sne. Vi arbejdede dog troligt videre med vognhalsprojektet hvor det lykkedes at få lagt en sporramme ind i hallen, således at vi, da dagen var omme kunne køre et sæt deployer indendørs. Det var totalt mørkt udenfor på det tidspunkt, men heldigvis fik vi allerede sidste år monteret en masse lys i hallen, så arbejdet kunne fortsætte indendørs.
I løbet af dagen fik vi også arbejdet lidt på elinstallationen i hallen samt monteret et par styr til at fastholde den nederste del af portene mod at blæse op.
Jørgen og Lars har leveret billederne
Hilsen Steffen
Hilsen Steffen
tirsdag den 16. november 2010
Narrow Gauge military train lines in France - World War One
Fine links fundet af Kenneth P:
Lidt underholdning til aftenkaffen: 10 min. Narrow Gauge military train
og en bonusfilm om en irsk, enkeltsporet bane
"har i set dette før?"
Hilsen Kenneth
Hej Kenneth
Det sidste klip kendte jeg godt. Det må være rart med så mange ”medarbejdere” til sporlægningen.
Første klip er imidlertid helt nyt for mig. Jeg har godt set billeder af noget tilsvarende, men det er først nu at jeg har erkendt hvilken gyngende oplevelse det må have været. Et fantastisk eksempel fra teknikkens overdrev.
Prøv i øvrigt at søge på ”narrow gauge” på samme side, hvis du ikke allerede har gjort det. Der dukker bl.a nogle walisiske klip op fra 50’erne.
Mvh Steffen
Lidt underholdning til aftenkaffen: 10 min. Narrow Gauge military train
og en bonusfilm om en irsk, enkeltsporet bane
"har i set dette før?"
Hilsen Kenneth
Hej Kenneth
Det sidste klip kendte jeg godt. Det må være rart med så mange ”medarbejdere” til sporlægningen.
Første klip er imidlertid helt nyt for mig. Jeg har godt set billeder af noget tilsvarende, men det er først nu at jeg har erkendt hvilken gyngende oplevelse det må have været. Et fantastisk eksempel fra teknikkens overdrev.
Prøv i øvrigt at søge på ”narrow gauge” på samme side, hvis du ikke allerede har gjort det. Der dukker bl.a nogle walisiske klip op fra 50’erne.
Mvh Steffen
mandag den 15. november 2010
Nyt fra maskinafdelingen #45-10 15/11:
Carsten svejser lapper i motorhjælmen til D13
Dagholdet, bestående af Jørgen og Carsten fik næsten monteret alle siddelisterne, så C210 nu har flotte, nye bænke – der skal males en gang mere. Aftenholdet tog over og Christian fik først ryddet donkraftene væk og så afvasket de udvendige gavle på både C210 og C411, så de kan få sort.
Erik havde malet begge vogne grønt lørdag, således at C210 kunne få sidste gang denne aften; herefter fik håndlisterne sidste omgang. Jeg fik afvasket og malet skruer, rammejern, puffertøj samt kæder med sort.
Da7 fik fred denne aften, men nu med gangtøjet monteret. Bremserne resterer. Villi gik igen i gang med at få dampgeneratoren til at fungere. Der er stadig problemer med reguleringen.
Mogens fik de nyfremstillede håndtag sandblæst og grundmalet, hvorefter sandblæseren blev adskilt for eftersyn og rudeskift.
Jan afhøvlede gulvet i passagerkabinen på D13; gulvet i førerrummet er lagt. Flot! Kun adgang med filttøfler. Per Børge fremstillede et nyt stoptræk til motoren og Carsten fik svejset motorhjælmen, så den snart kan gå til sandblæsning.
Trafikchefen kom forbi og introducerede Erik til trafik og materiellet, så han kan påbegynde indøvning som togfører. 11 medlemmer fik igen udrettet gode sager denne dag!
Kabinen i D13 med afhøvlet gulv
Etiketter:
D13,
Da7,
dampgenerator,
vognbygning,
Vognmaling
Abonner på:
Opslag (Atom)