Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 27. juni 2026

Nyt fra Baneafdelingen 27-06-2026

34, 618 og 700 var nogle af dagens tal for de mænd, der denne rekordvarme junidag udgjorde arbejdsholdet i baneafdelingen ('34' var temperaturen, '618' antallet af borede huller i svellerne og '700' den sporvidde vi elsker og vil gøre alt for!). Varmen havde været varslet længe og der var bygget op til heden gennem du sidste hverdage i ugen. Derfor var mødetiden på arbejdspladsen rykket frem til klokken 8, så vi kunne få mest muligt ud af dagen, inden middagsheden ramte.

Hov, den sporvidde er da lovlig stor! Den sidste resterende del af det gamle spor 1 på Sølund er under adskillelse. Klokken er halv ni og det er allerede så varmt, at sveden driver.

Faktisk havde Lars og Kenneth begyndt arbejdsdagen klokken syv med oprangering og afgang til Sølund. Så da vi andre mødte kl 8.00 måtte vi gå til arbejdsstedet. Til gengæld kunne vi nyde synet af Lars og Kennets anstrengelser: den sidste stump af spor 1 var løsnet og klar til optagning. I samlet flok kastede holdet på 6 mand sig over arbejdet med målsætningen om at blive færdige inden det blev rigtigt varmt. 

Kenneth flytter skinner, så vi kan komme i gang med at tage de gamle sveller op. Der var smukt ved Sølund i solskinnet. Fik vi sagt, at vejret var lunt? 

Så er svellerne på vej op og Børge er allerede i gang med rense op i sporkassen forud for udlægning af de nye sveller, der ses til venstre. Er det en sveddråbe, Steffen tørrer af panden? Det var en veltempereret arbejdsdag.

Vi gennemførte flere drikkepauser - som vi på HVB har haft i mindst 50 år før det blev noget fodboldturneringer begyndte at indføre (vi erkendte tidligt at velhydrerede banearbejdere performer bedst) og arbejdet skred frem. Nye sveller blev lagt ud og straks efter markerede vi for boring af huller med vores boreskabelon, hvorefter boring af huller til spiger kunne begynde. 

Alle nye sveller er ilagt. I den sydlige ende skimtes Claus N med boremaskine og Steen med kost. Inden længe er alle sveller boret og fejet rene for spåner. 618 huller blev det til i løbet af dagen. Der var varmt i solen!

Efter frokosten, der som sidste lørdag blev holdt i skygge af bevoksningen øst for stationen, begyndte vi at planlægge afslutningen af dagens opgaver. Vi fik lasket den nordlige del af sporet til sporskifte 120 og den sydlige til det modsatte skifte. Dermed ligger sporet klar til samling. Vi hentede flere 22 kg/m underlagsplader og dermed er der lagt an til samling af sporet næste arbejdsdag. Med oprydningen klaret kørte vi mod Hedehusgård ved halv to-tiden og sluttede af med en is og tog hjem til kolde bruse bade. Det var påkrævet!

Her er Sølund Station set fra syd i marts 2005. Temperaturen er imponerende 40 grader lavere end denne lørdag. Noget af det fascinerende ved at lave banearbejde på Hedelands Veteranbane er forskellen som årstiderne giver arbejdet.

Her et opslag, der viser dagens vejrbetingelser. 34 plusgrader!

Vi udfører formentlig banearbejde flere gange i løbet af den kommende uge, inden vi igen samles på lørdag for at samle sporet, så vi kan være klar til den intensive toggang under Spejdernes Lejr 2026.

torsdag den 25. juni 2026

Torsdagsbilledet #267

 Industribaneklubben mangeårige medlem, medstifter og ihærdige forskningschef Bent Hansen var med på togtur i søndags sammen med sin familie. Her fik vi sludret om løst og fast og jeg spurgte pænt, om jeg måtte låne lidt fra hans omfattende hjemmeside; Bents Bane. Det må jeg gerne :-)

Og nu hvor man er ved at tale om at anlægge en ny "Boulevardtunnel fra Hellerup til Hovedbanegården med ruten lagt under Rigshospitalet, så ville det da være aktuelt at beretningen  om det kæmpe byggeprojekt fra Østerport til Hovedbanegården blev genoplivet. Den gang blev der brugt mange smalsporede lokomotiver til at flytte de enorme mængder jord fra de københavnske voldanlæg. Det er en lang og detaljeret artikel, men så man kan jo altid nøjes med at kigge billeder >>

Anlæg af Boulevardbanen | Bents bane

Foto: Jernbanemuseet DJM02-00002059.



mandag den 22. juni 2026

Nyt fra maskinafdelingen #20 22/06-26:

Der arbejdes på sporene - og der skal måske graves lidt ud i skrænten.

Sommeren er kommet, solen skinner og det er varmt!

Denne aften var vi igen hurtigt ude og fordelte os på forskellige opgaver: Jan D. og Kjeld fortsatte med at udbygge sporviften ved drejeskiven, hvilket stadig krævede en vinkelsliber til at løsne jernsvellerne. Indenfor fortsatte Søren med at male en 2. omgang på undertagslisterne, 0g John gik i gang med at bore en masse huller i en større stak beslag, der skal anvendes til at holde akselhusene på de nye bogier. Carsten fik med forsigtige, jævne slag slået lejerne lige ind på akselenderne. Det går fremad! Først hjalp jeg Jan S. med lidt praktisk ved den ene storskærm, hvor afspilleren ikke har fungeret et stykke tid. Det lykkedes at komme et delvist skridt videre, så med lidt hiv & håndsving virker den måske på søndag… Jeg fik også opsat den fine A0-plakat med en billedcollage fra vores Feldbahntreffen i 2024. Bagefter fortsatte opgaven med at få malet den store drejebænk. Vi fik som altid syslet med andre sager og denne aften var vi 8 mand på opgaverne. /Leif

Så har næsten alle brædder fået to gange sort...

Der ligger en større stak, som skal have fire huller hver.

Aksler med lejekasse til de nye bogier


Lejet slås forsigtigt på med jævne slag!


Mon den fungerer korrekt nu?

En ny plakat i A0 fra Træffet i 2024

Drejebænkmaleren har nået til bagsiden med første lag maling...



søndag den 21. juni 2026

HVB Plantog 21/06-26:

Blå himmel og Dannebrog vejrer ved stationen. M24 har snart afgang med mange folk ombord.

Solen skinnede fra en ret blå himmel, vinden var let og temperaturen på vej mod de 25 grader. Syd for den danske grænse blev det kæmpet med både skybrud og hedebølge, mens vi nød den stille dag. Heldigvis var ikke alle kørt til stranden, for hele dagen havde vi næsten optaget i alle kupeer. Der var en del store familier med picnic-kurve og troldejægere mødte jeg osse. Vi havde en del af vores søde stamkunder med og det er altid en fornøjelse. Dagen startede med prøve og godkendelse af Søren som togfører. Tillykke! og John fik også et par gode lokomotivkøretimer i M24. Dagen forløb uden dramatik, men vi fik da set en hjort ganske tæt ved sporet – og det nygifte ”togpar” Pernille &Rasmus – tillykke til dem også! Så billederne må fortælle resten - tak for en hyggelig og rolig dag på banen. Nu bliver det snart spejderlejr-tid og så tror jeg vi får anderledes travlt ombord på toget! /Leif
No 3 er ved at have tryk nok til turen

Dagens første togmøde - på Rubjerg

Næste tog - pakket og klar til afgang

M24 på vej ind til Brandhøj St.

Otto og Martin står klar ved No 3.

Bafd er gået i gang med svelleskift på Sølund St.


Dagens kørsler er ovre og fyrkassen er tømt


lørdag den 20. juni 2026

Svedigt nyt fra baneafdelingen lørdag d. 20.06.2026

 Det blev en varm dag på banen.

Steen var første mand der mødte ind, men han skulle også til attestkørsel på M30 inden vi andre skulle i aktion. Steen bestod køreprøven, så nu har vi endnu en godkendt M30 fører i baneafdelingen.

Vi andre mødte ind lidt senere, da vi lige skulle have smurt vores spinkle drengekroppe ind i mindst faktor 30, inden vi skulle modtage solen stråler i området omkring Sølund Station.

Lidt over ti var alle ankommet og dagens opgaver var ukrudtsafbrænding samt svelleudskiftning i vigesporet på Sølund. Og vi var mange: Søren, Lars, Steen, Kenneth A., Steffen, Claus N., Børge og Peter fyldte banevognen med vand og gjorde klar til dagens indsats.

Kjelds perronfuttog har været en tur i futtogsgaragen for eftersyn og maling.

Steffen, Steen og Børge afgik fra Hedehusgården som de første med brændertoget, medens vi andre lige fik læsset både grill og proviant, for der var grill på frokostmenuen.

På Sølund kom arbejdet hurtigt i gang, og der gik ikke længe før vi skulle holde formiddagens første pause. Varmen var "ulidelig" og det var derfor vigtigt at fik holdt væskebalancen intakt.

Søren og Lars giver den gas med spigerudtrækning, mens Steffen er klar med branddaskeren.

 
Rigtige mænd sveder over, under og mellem ........

Kenneth og Lars flyttede de løsnede skinner med minigraveren og ret hurtigt var vi færdige med spigerudtrækningen og de første sveller kunne lægges i.

"Ud til højre" med skinnerne og og de første sveller er pillet op.

I mellemtiden var brænderholdet returneret til Sølund, og inden frokosten skulle indtages, kunne et lille hold lige afhente en portion af de nylig leverede sveller på Hedehusgården.

De fleste af de leverede sveller blev i torsdags kørt på lager på Brandhøj.

Børge og M30 på vej til Sølund med nye sveller. (CN)

På grund af logistikkørsel og det neddroslede arbejdstempo fik vi først frokost 13.30. Vi skulle have grillpølser, da fællesspisning er en stor del af sammenholdet i baneafdelingen.

Grillen varmer op. Desværre fik jeg ikke lige taget en selfie, hvor jeg pensler pølserne.....

....men kundetilfredsheden ser ud til at være i orden. (CN)

Skyggesiden af at arbejdet i baneafdelingen......

Mætte og stadig lidende i varmen fik vi udskiftet de fleste af svellerne i sporet, men flere skulle noget andet i dag, så vi pakkede sammen ved firetiden og returnerede til Hedehusgården.

De gamle sveller blev kørt på Brandhøj.


Steffen tæller efter og fintællingen viser, at vi mangler to sveller......dem har vi dog på lager.

Nu mangler der kun skinner og underlagsplader.

På lørdag går det atter løs, men da vi nærmer os ferietiden må vi se, hvor mange der dukker op til arbejdet. Vi satser stærkt på at nå at blive færdige med sporet så Sølund kan bruges til togkrydsning i forbindelse med kørslerne til spejdernes Lejr.

// Peter.


fredag den 19. juni 2026

HVB Særtog 18/06-26:

Toget står klar til afgang!

Min flinke chef spurgte en dag om vores afdeling mon kunne komme på tur med ”mit” tog?! Og selvfølgelig er det muligt. Vi fik aftalt en dato og bestilt et særtog op til 40 deltagere. Jeg har så spenderet en del tid med at forberede turen, for når alle mine flinke kollegaer kommer på besøg, så skal de se og høre om det hele! Vi kørte derfor ud til Fem Ege, hvor vi vandrede det sidste stykke til der hvor sporet ender og lidt videre, så de kunne se Vinterrasserne og den kommende udbygning. Så fik de en svær ”Tip en 13ér” med spørgsmål og banen og Hedeland Naturpark med togbilletter som præmie – 8 rigtige blev det højeste…. Turen gik derefter retur med et langt ophold på Rubjerg. Her blev alle sendt op på toppen af Rubjerg med opgaven at udpege forskellige bygningsværker som Øresundsbron, Affaldskatedralen, domkirkens spir i Roskilde og andre mål. Heldigvis var vejret næsten skyfrit og klart, så det blev en god øvelse. ”Hvor langt er der ned og op til Temple of Tokamak” lød et af spørgsmålene. Det kunne de gode folk så prøve på egen krop! Et hold fik endda opgaven med at transportere 50 liter vand med op, så det kunne hældes i templets vandbad. De fik udleveret vandopløselige sedler, hvor folks bekymringer kunne skrives og nedsænkes i vandet. Legenden fortæller så, at når man er vel nede igen, er bekymringer og sorger forsvundet. Vi håber det virker – en evt. bekymring om sult forsvandt hurtigt! Der blev nemlig serveret lækre sandwich i amfiteateret. Her var der rigelig plads til de 28 deltagere på de 3-4000 pladser. Pausen blev kort, for jagten på trolde Glade Anders måtte begynde, så vi kunne nå toget kl. 13 fra Flintebjerg St. Turen gik derfor derudaf og med lidt vejledning blev den stejle sti op fundet og kort efter dukkede Glade Anders op inde i skoven. Der blev taget selfies og andre fine fotos. Turen gik derfra ud til det ventende tog og turen hjemover kunne begynde. Et kort ophold på Brandhøj St. blev brugt til at fortælle om Industribaneforeningens formål; nemlig at bevare og synliggøre historien om de mange smalsporede baner som har kørt i hele Danmark. Således beriget med yderligere visdom, kom toget endelig hjem til Hedehusgård St.. Her blev serveret kaffe og kage, hvorefter deltagerne kunne få en rundvisning i museet og på værkstederne. Alle syntes heldigvis, at det havde været en dejlig tur og stillede smilende op til et gruppefoto. Tak for en sjov dag /Leif 

Smuk tur ud over Sletten

Efter opholdet på Fem Ege, lander vi på Rubjerg. Her skal vi på bjergvandring... 

På toppen af Rubjerg nydes udsigten, men de forskellige spørgsmål besvares

Og på næste bakketop, hvor Temple of Tokamak ligger, skrives der bekymringer ned. Her er de ved at forsvinde i templets magiske vandbad.

Sandwich og udsigt!

En lang kolonne i søgen efter Glade Anders

- op ad den stejle skrænt i fuld firspring

Selfie med Glade Anders

Gruppefoto efter en hyggelig dag med kollegaerne!


torsdag den 18. juni 2026

Torsdagsbilledet #266


Sidste uges Torsdagsbillede var nyt og fra Blovstrødbanen, mens dette er 20 år gammelt og fra Græsted Veterantræf i Pinsen 2006. Det er vores M45 med Blovstrøddernes vogne på krogen. Banen er som nævnt for længst pillet op igen. Det var nogle fine træf, vi havde i de år  /Leif

tirsdag den 16. juni 2026

Trafikmøde 16/06-26:

Der lyttes opmærksomt til trafikchefens vise ord

Trafikchefen havde indkald til møde, så vi kunne høre mere om Spejdernes Lejr, der afholdes i Hedeland Naturpark i uge 30. Der var brygget kaffe og købt go kage, så vi kunne lytte opmærksomt, mens Peter fortalte, at der nu er aftalt flere detaljer om midlertidige overganges placering og forskellige sikkerhedsafspærringer langs banen. Det er også fastlagt, hvor besøgende kan parkere. Det bliver ikke på Fem Ege og derfor vil køreplanen fra mandag til lørdag kun befares til Rubjerg, mens søndagene køres efter den normale køreplan. Trafikchefen bad de øvrige 16 deltagere om deres gode ideer til køreplanens opbygning mht. pauser og andet og vi havde en fin dialog om dette. Så nu venter vi alle i spænding på den færdige køreplan, så vi kan få den lagt på hjemmesiden og slået op på stationerne /Leif


De forreste pladser var optaget af den gode forplejning...