| Blå himmel og Dannebrog vejrer ved stationen. M24 har snart afgang med mange folk ombord. |
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
søndag den 21. juni 2026
HVB Plantog 21/06-26:
lørdag den 20. juni 2026
Svedigt nyt fra baneafdelingen lørdag d. 20.06.2026
Det blev en varm dag på banen.
Steen var første mand der mødte ind, men han skulle også til attestkørsel på M30 inden vi andre skulle i aktion. Steen bestod køreprøven, så nu har vi endnu en godkendt M30 fører i baneafdelingen.
Vi andre mødte ind lidt senere, da vi lige skulle have smurt vores spinkle drengekroppe ind i mindst faktor 30, inden vi skulle modtage solen stråler i området omkring Sølund Station.
Lidt over ti var alle ankommet og dagens opgaver var ukrudtsafbrænding samt svelleudskiftning i vigesporet på Sølund. Og vi var mange: Søren, Lars, Steen, Kenneth A., Steffen, Claus N., Børge og Peter fyldte banevognen med vand og gjorde klar til dagens indsats.
Kjelds perronfuttog har været en tur i futtogsgaragen for eftersyn og maling.
Steffen, Steen og Børge afgik fra Hedehusgården som de første med brændertoget, medens vi andre lige fik læsset både grill og proviant, for der var grill på frokostmenuen.
På Sølund kom arbejdet hurtigt i gang, og der gik ikke længe før vi skulle holde formiddagens første pause. Varmen var "ulidelig" og det var derfor vigtigt at fik holdt væskebalancen intakt.
Søren og Lars giver den gas med spigerudtrækning, mens Steffen er klar med branddaskeren.
Kenneth og Lars flyttede de løsnede skinner med minigraveren og ret hurtigt var vi færdige med spigerudtrækningen og de første sveller kunne ligges i.Rigtige mænd sveder over, under og mellem ........
I mellemtiden var brænderholdet returneret til Sølund, og inden frokosten skulle indtages, kunne et lille hold lige afhente en portion af de nylig leverede sveller på Hedehusgården."Ud til højre" med skinnerne og og de første sveller er pillet op.
De fleste af de leverede sveller blev i torsdags kørt på lager på Brandhøj. Børge og M30 på vej til Sølund med nye sveller. (CN)
På grund af logistikkørsel og det neddroslede arbejdstempo fik vi først frokost 13.30. Vi skulle have grillpølser, da fællesspisning er en stor del af sammenholdet i baneafdelingen.
Grillen varmer op. Desværre fik jeg ikke lige taget en selfie, hvor jeg pensler pølserne..... ....men kundetilfredsheden ser ud til at være i orden. (CN)
Skyggesiden af at arbejdet i baneafdelingen......
Mætte og stadig lidende i varmen fik vi udskiftet de fleste af svellerne i sporet, men flere skulle noget andet i dag, så vi pakkede sammen ved firetiden og returnerede til Hedehusgården.
De gamle sveller blev kørt på Brandhøj. Steffen tæller efter og fintællingen viser, at vi mangler to sveller......dem har vi dog på lager.
Nu mangler der kun skinner og underlagsplader.
På lørdag går det atter løs, men da vi nærmer os ferietiden må vi se, hvor mange der dukker op til arbejdet. Vi satser stærkt på at nå at blive færdige med sporet så Sølund kan bruges til togkrydsning i forbindelse med kørslerne til spejdernes Lejr.
// Peter.
fredag den 19. juni 2026
HVB Særtog 18/06-26:
| Toget står klar til afgang! |
| Smuk tur ud over Sletten |
| Efter opholdet på Fem Ege, lander vi på Rubjerg. Her skal vi på bjergvandring... |
| På toppen af Rubjerg nydes udsigten, men de forskellige spørgsmål besvares |
| Og på næste bakketop, hvor Temple of Tokamak ligger, skrives der bekymringer ned. Her er de ved at forsvinde i templets magiske vandbad. |
| Sandwich og udsigt! |
| En lang kolonne i søgen efter Glade Anders |
| - op ad den stejle skrænt i fuld firspring |
| Selfie med Glade Anders |
torsdag den 18. juni 2026
Torsdagsbilledet #266
Sidste uges Torsdagsbillede var nyt og fra Blovstrødbanen, mens dette er 20 år gammelt og fra Græsted Veterantræf i Pinsen 2006. Det er vores M45 med Blovstrøddernes vogne på krogen. Banen er som nævnt for længst pillet op igen. Det var nogle fine træf, vi havde i de år /Leif
tirsdag den 16. juni 2026
Trafikmøde 16/06-26:
| Der lyttes opmærksomt til trafikchefens vise ord |
Trafikchefen
havde indkald til møde, så vi kunne høre mere om Spejdernes Lejr, der afholdes
i Hedeland Naturpark i uge 30. Der var brygget kaffe og købt go kage, så vi
kunne lytte opmærksomt, mens Peter fortalte, at der nu er aftalt flere detaljer
om midlertidige overganges placering og forskellige sikkerhedsafspærringer
langs banen. Det er også fastlagt, hvor besøgende kan parkere. Det bliver ikke
på Fem Ege og derfor vil køreplanen fra mandag til lørdag kun befares til
Rubjerg, mens søndagene køres efter den normale køreplan. Trafikchefen bad de
øvrige 16 deltagere om deres gode ideer til køreplanens opbygning mht. pauser
og andet og vi havde en fin dialog om dette. Så nu venter vi alle i spænding på
den færdige køreplan, så vi kan få den lagt på hjemmesiden og slået op på
stationerne /Leif
| De forreste pladser var optaget af den gode forplejning... |
mandag den 15. juni 2026
Nyt fra maskinafdelingen #19 15/06-26:
| Den raske flok på vej til værkstederne, anført af chefen :-) |
Denne aften måtte vi undvære de store mængder af kager, så i stedet gik vi ud og arbejdede flittigt på flere forskellige opgaver. Produktionen af bogier er gået i gang, og Lars O. var igen klar ved svejseværket, sammen med Carsten og John. Undervejs blev der lige hentet lidt materialer fra fjernlageret i vognhallen – så Hugo måtte lige holde en kort pause med at slagle, mens E28 passerede forbi. Jan O. fortsatte med montagen af instrumentbordet på M25. Bastian havde fundet et par møtrikker på vogngulvet og fandt at de manglede i et par bænkbeslag. Alle skruer fik derfor en grundig efterspænding. Brian fik checket at alle battericeller på trucken havde vand nok. Ude ved drejeskiven gik Jan og Kjeld videre med udvidelsen af sporene, hvilket krævede friskæring af en rusten jernsvelle. Søren fik malet alle underbrædderne med en anden gang sort Gori. Jeg fortsatte med at få malet den store drejebænk. Der mangler fortsat en del…
En hyggelig aften med endnu flere udførte sager af de 12 fremmødte /Leif
| E28 som materieltransport til bogieproduktionen |
| Bogiesvejsning (Foto: BNH) |
| Drejeskivesporudbygning (Foto: BNH) |
| Underbrædder til taget |
| Instrumentmager (Foto: BNH) |
| Dagens skribent med en pensel i hånden (Foto: BNH) |
Breaking News fra baneafdelingen mandag d. 15.06.2026
ENDELIG KOM de bestilte sveller fra Polen.
Beskeden om lastvognens ankomst indløb klokken 9.15 og allerede 10.30 var baneafdelingens indsatsstyrke eller Swat Team, om i vil, i form af Steen og Børge kampklar på Hedehusgården for at hjælpe til med aflæsningen.
Kranvognen kom 11.15 og klokken 13.00 var lastvognen med de 700 bestilte sveller samt noget sporskiftetømmer lagt på diplorier og missionen udført.
| 100 sveller af gangen på vej til diplorierne. (SLA) |
| Børge guider endnu et læs sveller på plads (SLA) |
| Flere på vej (SLA) |
| 250 sveller pr. sæt diplorier. (BBR) |
| Færdig arbejde og en duft af imprægnering spreder sig nu over Hedehusgården. (BBR) |
Første opgave bliver udskiftning af sveller i spor 1 på Sølund station. Her ligger nogle af de ældste sveller på banen og de er efter lidt over 40 års brug klar til udskiftning.
søndag den 14. juni 2026
Nyt fra Baneafdelingen lørdag d. 13. juni 2026
Undskyldninger var der nok af, for ikke at troppe op.
Fødselsdag, oprydning dagen efter fødselsdag, familietur til Ven, Spa-ophold i Sverige osv. osv., men alligevel dukkede der tre mand op på Hedehusgården denne lørdag - og hvilken arbejdsindsats der blev lagt for dagen - selvom chefen nu for anden lørdag i træk, ikke kom for at svinge pisken.
Steen, Lars og Kenneth A. havde henlagt dagens aktiviteter til vognhallen, da vejret ikke ligefrem indbød til arbejde på strækningen.
Skinnevalsen blev "helt færdig", da Steen fik monteret den manglende afskærmning.
En del af de gamle M5 bolte var knækket under demonteringen, så mange af hullerne blev boret op og erstattet af M6. Der var i ugens løb blevet monteret træk-øjer, så valsen kan transporteres rundt på banen, så nu udestår der kun en gang maling, hvilket sker den dag, hvor vi er løbet tør for andre opgaver.
| Sikkerheden er i orden med afskærmningernes montering. Den gule fastnøgle bruges til at justere kurvens radius ved tilspænding af valsehjulet. Foto: LLZ |
| Vi kan jo altid male valsen i "Bedford design" hvis det er.....Foto: LLZ |
Græsset blev lige slået en ekstra gang rundt om vognhallen og på publikumsarealerne mellem regnbygerne - hvem af de tre, der gjorde dette vides ikke, men det blev gjort.
Et andet hængeparti var bygning af en kasse til energivognen, så vores trykluftværktøj ikke ligger og "flyder" i banevognen, så vores egen "Bjarke Ingels" havde udtænkt og designet et skab, der sidder på siden af energivognen.
Det bliver lækkert at komme i gang med sporombygningen på Sølund, når værktøjet er samlet ét sted.
| Kenneth monterer låget på sin arkitektegnede kasse. Foto: LLZ Kassen er til trykluftværktøj og sidekasserne til andre materialer. Foto: LLZ |
Slagle-klipperen er blevet hentet op fra Brandhøj så den står nu klar bag M30. En hurtig opstart viser, at den er klar til kamp i løbet af ugen, hvis vejret tillader det.
M12 står nu i "Pole position" i spor 21, hvis der i ugens løb bliver leveret nye sveller.
Til sidst blev der ryddet op efter dagens arbejder og gulvarealerne støvsuget - renlighed en æressag.
Inspiration til dagens ord kom fra LLZ - indlæg publiceret af PH.