Med flere dampsærtog fordelt udover lørdagen, var der dømt vanskelige arbejdsbetingelser for baneafdelingen. På trods af afgivelse af mandskab til særtogsmandskabet kunne afdelingen alligevel mønstre fire mand: Claus B, Børge, Lars og Steffen. Vejret var smukt og varmt på denne første danske sommerdag, hvor særtogsplanen blev studeret flittigt dagen igennem.
|
Steffen trækker med M 45 slagleklipperen ind på sidesporet til opbevaringshallen på Brandhøj Station. Foto: Claus B. |
Det måske næsten aller vigtigste bidrag til arbejdsdagen var i løbet af ugen udført af Kenneth på HVB's filialværksted for elteknologi i Roskilde. Styreboksen til slagleklipperen var stået af, men det havde Kenneth fikset, så maskinen stod driftsklar lørdag morgen.
Baneholdet kørte med M 30 og banevogn fra Hedehusgård før første særtog og hentede slagleklipperen og arbejdede sig derefter tilbage mod Hedehusgård Station. Krydsning med første særtog gennemførtes på Sølund Station. Derpå fortsatte slaglingen på østsiden af banen til Hedehusgård, hvor frokosten ventede, idet Kjeld stod klar med kartoffelmos og grillpølser. Slagleklipperen blev vendt på drejeskiven og arbejdstoget stod klar i spor 3, da det returnerende særtog med gæsterne fra DieselHouse ankom i spor 1. Mens Da 7 rangerede, kunne arbejdstoget nu bevæge sig mod syd og slagle banens vestside. Næste særtog (med et tysk busselskab) overhalede arbejdstoget på Brandhøj. Fra Brandhøj kørte Steffen i forvejen på plænetraktor og slog græsset så tæt på sporet i vest-siden som muligt, helt fra kvægrist nord og til Rubjerg samt retur i øst-siden. Det returnerende særtog krydsede slagletoget på Rubjerg.
|
Arbejdstoget klargøres i spor 3, mens Da 7 rangerer. Dele af det tyske selskab positionerer sig for bedste fotomulighed. Bemærk at billetsalget har fået nyt tag! Foto: Lars L. |
|
Krydsning på Sølund Station. Vores mange krydsningsstationer giver mulighed for at køre flere tog på banen. Radiokommunikation gør det let at tilrettelægge kørslen. |
|
Slagletoget i arbejde syd for Rubjerg Station. Foto: Lars L. |
Banen er nu slagleklippet fra Brandhøj til Hedehusgård på østsiden og fra Hedehusgård til Fem Ege i vestsiden. Arbejdet blev væsentligt hurtigere klaret end normalt ved at benytte plænetraktoren til strækningen over Sletten. Den metode vil vi benytte fremover.
|
På hjemturen med det tyske selskab var der indlagt fotostop flere steder. Her er stop på Sletten. |
|
På rampen kørtes to fotokørsler. Selvom vi for nylig har mindsket stigningens stejlhed, er det alligevel imponerende, hvor gode lydeffekter dampslagene giver på den skovomkransede stigning. Efter passagen sagde tyskerne både 'Toll', 'Super' og 'Mächtig gewaltig', hvilket vi tolkede som udtryk for en vis tilfredshed. |
Efter særtoget var rangeret på plads og slagleklipperen tilbage i opbevaringshallen, kunne togpersonale og arbejdshold smide benene op og nyde en kold øl sammen. En god dags arbejde på banen var slut på trods af særtogstrafikken. God kommunikation via radio hjælper væsentligt, erfarne aktive og gode krydsningsmuligheder bidrager også. En god og spændende dag på banen!
LLZ/CN