Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 24. oktober 2020

Nyt fra Bafd. 24-10-2020

Morgenstunden bød på let regn, men allerede ved ankomsten til Hedehusene stilnede regnen af, og solen tittede frem. Det blev en smuk og lun efterårsdag for de 7 fremmødte i baneafdelingen. Vi indledte dagen med småopgaver på Hedehusgården, hvor vi bl.a. læssede en cementblander til reparation. Steen og Kenneth kørte til Brandhøj med en personvogn, som de byttede med energivognen, der de næste uger har fast plads på Hhg. Imens gravede Claus B, Steffen, Lars, Benjamin og Claus N stolper ned ved hestepassagen. Stolperne skal bære skilte med info om lukningerne af leddet, så besøgende ikke fortvivles unødigt meget over ventetiden.

Sjældent, at vi arbejder så langt fra sporet. Men en enkelt gang kan vi godt gøre en undtagelse. Bemærk det passende tryk på Claus B's t-shirt.
 
Lars og Kenneth tømmer et sæt deplorider for sveller. Så er endnu et sæt klar til at modtage en ny leverance af sveller.

Hovedarbejdsopgaven var dog at påbegynde efterårets og vinterens opgave med at udskifte sveller på rampen ned fra Hedehusgård Station - en strækning på små 300 m. Vi gjorde materiellet klar og planlagde arbejdet, inden vi spiste frokost i skønt vejr. Efter frokost borede vi svellerne og kørte dem ud, mens sporet blev løsnet.

De nye sveller bores på Storebæltsvognen, mens de gamle sveller fejes inden optrækning af spir.

Claus B og Benjamin aflæsser sveller. Det går stærkt.

Efterårets farver var dominerende omkring km 0,5. Solen skinnede og så betød det mindre, at vi af og til kunne lugte den stadig ulmende affaldsbrand i Roskilde, der har varet siden midt i september.

Kaffepause i sporet. Ingen sag, når vejret er godt.

Efter kaffepausen fortsatte vi arbejde med at lægge de nye sveller på plads og samle sporet igen. Vi havde mod på yderligere en ramme og den blev hurtigt løsnet, svellerne trukket ud og inden længe var de nye sveller på plads og spigret. Med stor rutine og friske kræfter efter efterårsferien, klarede vi denne lørdag 46 nye sveller i sporet på trods af en lidt sen start på arbejdet. Vi har kun 10-15 nye sveller tilbage og venter på en ny leverance fra Sverige. Næste lørdag bliver det med stor sandsynlighed derfor til arbejde foran vognhallen med et eller flere af sporskifterne. 

På grund af træerne var det visse steder vanskeligt at komme til sporet. Her er vores gravemaskinen ude i sin maksimale rækkevidde for at få fat i den gamle svelle.

Nærmest er Steffen i gang med tryklufthammeren. Lidt længere fra totografen er Claus B i færd med at banke spir i med mukkerten. I baggrunden er Benjamin og Kenneth ved at løsne de sidste spir.

Vi har ryddet arbejdsstedet, stakket de gamle sveller og kører nu op ad rampen for at rangere toget på plads i museumshallen. En god dag på banen er ved at nå sin afslutning.

torsdag den 22. oktober 2020

Materielafhentning 22-10-2020

 Med en mængde historiske køretøjer i vores besiddelse, kan vi desværre ikke tilbyde indendørs opbevaring til dem alle. Et af køretøjerne, der har stået under åben himmel har været en normalsporet skinnekørende kran. Kranen er fremstillet af Gibbins & Co, Birmingham.

Kranen passede ikke præcist ind i vores samling og fyldte på grund af dens konstruktion uforholdsmæssigt meget. Gennem vores samarbejde med Dansk Jernbaneklub er kranen nu kørt til deres opbevaringshal i Marslev. Den får plads indendørs og kan måske en gang i fremtiden opleves af publikum på en af DJK's veteranbaner.

Gibbins-kranen er på vej op på lastbilen på Brandhøj Station.
 
Kranen er midlertidigt læsset på lastbilens lad. Tusmørket er ved at sænke sig.


Kranen omlæsses til trailer for transporten til Fyn. Vi håber DJK bliver glade for kranen.



mandag den 19. oktober 2020

Nyt fra maskinafdelingen #37-20 19/10:


Det er ikke helt jul endnu, men man kan da allerede købe pebernødder...


Så sluttede en rigtig god efterårssæson og jeg kunne som bannerfører nedtage U42 banner – og satte samtidig hænge et enkelt julebanner op på vognhallen. Bare så folk ikke glemmer vi også kører juletog… Bo og Carsten testede mål på de teflonklodser, der skal aktivere frem og bakkontakterne til styringen på M30. Bagefter drejede Bo to på mål. Senere kom Per og sammen med Carsten blev kablet dertil monteret. Bo gik videre med at opmåle hvilken dimension drivtapperne til gangtøjet skal have på hjulsættene. Der skal drejes nye, da de gamle både er slidt og tæret. Så kom Hans forbi og vi gik i gang med en gang oprydning i malerlageret og så fik jeg ikke helt noteret hvad de andre syslede med, men vi var da 10 mand på Gården denne kolde aften.


Test af kontaktklodsfor at finde det helt rette mål for aktivering af kontakterne


De færdige klodser kan indstilles helt præcist og låses med skruen.


Et nyt kabel trækkes og tilsluttes kontakterne.

Den bedste af drivtapperne måles til reference

Der sparkes "dæk" :-)




søndag den 18. oktober 2020

Plantog U42 17-18. september 2020 -billedreportage:

Et fyldt tog retur fra Fem Ege gør holdt på Rubjerg St.



Med stor betænksomhed havde vejrguderne sørget for flot vejr hele ugen og det kan man godt mærke på en veteranbane med åbne vogne. Så rigtig mange bedsteforælder kom med deres børnebørn, men også børnefamilier og andre med trang til frisk luft kom forbi og fik en herlig tur med toget. Der var heldigvis sat en ekstra vogn på toget, så der var plads til alle med behørig afstand. Jeg havde fornøjelsen at køre med som togfører både lørdag og søndag og begge dage var himlen blå og næsten ingen vind. Træerne i Hedeland viste sig i alle efterårets flotte farver – fra grøn, til gul, til rød og det samme med havtornen, som med deres ildrøde bær lignede flammer.  Vi fik hilst på køerne, der hyggede sig langs sporet og især den lille kalv tiltrak sig opmærksomhed fra publikum. En stor del af de rejsende valgte at springe et par afgange over og tage en tur forbi Naturlegepladsen og de kom glade tilbage med røde kinder – især ungerne. På sidste tur udskiftede Steen køreplanerne på Fem Ege og Plantagen og det benyttede jeg til lidt fotos af toget, så der er til reklamerne for næste års Løvfaldstog. Gid vejret bliver lige så flot næste år! /Leif

Lørdag 17. oktober



Ridning er også populært i Hedeland

Kø med afstand til hinanden

Folk på vej fra legepladsen til stationen, så de kan nå toget hjemad igen


Der er også gang i værkstedet og baneafdelingen på en køredag om lørdagen.
Der var nok at se på til Bliv-Aktiv-dagen.

Søndag 18. oktober: