Morgenstunden bød på let regn, men allerede ved ankomsten til Hedehusene stilnede regnen af, og solen tittede frem. Det blev en smuk og lun efterårsdag for de 7 fremmødte i baneafdelingen. Vi indledte dagen med småopgaver på Hedehusgården, hvor vi bl.a. læssede en cementblander til reparation. Steen og Kenneth kørte til Brandhøj med en personvogn, som de byttede med energivognen, der de næste uger har fast plads på Hhg. Imens gravede Claus B, Steffen, Lars, Benjamin og Claus N stolper ned ved hestepassagen. Stolperne skal bære skilte med info om lukningerne af leddet, så besøgende ikke fortvivles unødigt meget over ventetiden.
|
Sjældent, at vi arbejder så langt fra sporet. Men en enkelt gang kan vi godt gøre en undtagelse. Bemærk det passende tryk på Claus B's t-shirt.
|
|
Lars og Kenneth tømmer et sæt deplorider for sveller. Så er endnu et sæt klar til at modtage en ny leverance af sveller.
|
Hovedarbejdsopgaven var dog at påbegynde efterårets og vinterens opgave med at udskifte sveller på rampen ned fra Hedehusgård Station - en strækning på små 300 m. Vi gjorde materiellet klar og planlagde arbejdet, inden vi spiste frokost i skønt vejr. Efter frokost borede vi svellerne og kørte dem ud, mens sporet blev løsnet.
|
De nye sveller bores på Storebæltsvognen, mens de gamle sveller fejes inden optrækning af spir.
|
|
Claus B og Benjamin aflæsser sveller. Det går stærkt.
|
|
Efterårets farver var dominerende omkring km 0,5. Solen skinnede og så betød det mindre, at vi af og til kunne lugte den stadig ulmende affaldsbrand i Roskilde, der har varet siden midt i september.
|
|
Kaffepause i sporet. Ingen sag, når vejret er godt.
|
Efter kaffepausen fortsatte vi arbejde med at lægge de nye sveller på plads og samle sporet igen. Vi havde mod på yderligere en ramme og den blev hurtigt løsnet, svellerne trukket ud og inden længe var de nye sveller på plads og spigret. Med stor rutine og friske kræfter efter efterårsferien, klarede vi denne lørdag 46 nye sveller i sporet på trods af en lidt sen start på arbejdet. Vi har kun 10-15 nye sveller tilbage og venter på en ny leverance fra Sverige. Næste lørdag bliver det med stor sandsynlighed derfor til arbejde foran vognhallen med et eller flere af sporskifterne.
|
På grund af træerne var det visse steder vanskeligt at komme til sporet. Her er vores gravemaskinen ude i sin maksimale rækkevidde for at få fat i den gamle svelle.
|
|
Nærmest er Steffen i gang med tryklufthammeren. Lidt længere fra totografen er Claus B i færd med at banke spir i med mukkerten. I baggrunden er Benjamin og Kenneth ved at løsne de sidste spir. |
|
Vi har ryddet arbejdsstedet, stakket de gamle sveller og kører nu op ad rampen for at rangere toget på plads i museumshallen. En god dag på banen er ved at nå sin afslutning.
|